720 l Malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas.
    Användare
    • april 2002
    • 142

    720 l Malawikar

    Hej.

    Jag ska byta mitt 375 liters akvarium mot ett 720 liters imorgon, har några frågor ang. fiskar och inredning.

    I akvariet sitter 2st btn moduler (malawi), ska jag lassa i en massa sten eller räcker det med ett fåtal grottor? Har 2st rötter som ska i också (väldigt gamla, rubbar ej ph-värdet).

    Fiskarna är:

    3+8 Metriaclima estherae(både röda och OB/MC)
    3 Metriaclima mbenji(MC hanar, kommer honor)
    1+5 Labeotropheus trewavasae(Vita och OB honor - MC hane)
    3+5 Labidochromis caeruleus
    2+1 Cyrtocara Moorii(ska köpa minst 1-2 honor till)
    1+1 Pseudotropheus demasoni
    7st Pseudotropheus sp.acei "white tail"

    Ska jag ta ur någon art och satsa på ett större antal av varje art istället? Funderar på att ta ur Pseudotropheus demasoni. Jag ska skaffa fler Röd Zebra, M.mbenji(honor), C.moorii(honor).

    Någon som har nån ide om hur jag ska göra med antalet fiskar och arter? Totala antalet fiskar är ju bara 40st nu och det är ju ganska lite i ett 720 liters malawikar.

    Hur många malawisar bör man ha i ett 720, ca 60-70 eller?

    Tacksam för andras erfarenheter vad gäller antal arter, fiskar osv.

    Mvh// Jonas.


  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Grottor och stenar är ju en dels smaksak men också ett bra skydd för hackkycklingar. Du behöver inte lassa i en massa sten, snyggast och mest praktiskt är att ha ett fåtal lite större stenar tycker jag. Se till att det bildas ett flertal partier av sten, det brukar fungera bäst.

    Jag gillar malawikar som innehåller få arter men många av varje, en smaksak men du bör utan problem få plats med fler av dina arter. Honor till Mooriina och mbenjina verkar vara en bra start.

    Enklast är ju att ha så lite fisk som möjligt men att det ändå inte ser tomt ut. 10-15 liter per fisk bör man definitivt unna fiskarna, mera år t.ex. Moorii. Det är alltid skönt att ha lite utrymme kvar om man dyker på en raritet som man vill ha någonstans, sedan blir det ju ofta en del yngel efter en tid.

    David
    David

    Kommentar

    • Jonas.
      Användare
      • april 2002
      • 142

      #3
      Jag har bestämt mig för att ta bort Pseudotropheus demasoni och satsa på fler fiskar av dom andra arterna, dels honor till mbenji och moorii men också kompletera med ca. 10 röd zebror till.

      Mvh// Jonas.

      Kommentar

      • Jonas.
        Användare
        • april 2002
        • 142

        #4
        Hej.

        Det borde väll inte vara några problem att hålla en grupp på ca.20 Röd Zebror i mitt 720 liters kar? Hade tänkt mig 4+16 (man upptäcker väll alltid någon hane till, om man låter unga djur växa till sig).

        Mvh// Jonas

        Kommentar

        • Christopher
          Användare
          • april 2002
          • 72

          #5
          Hallå! Nä, d e juh absolut inga problem med att ha 20 zebror! Jag har också något liknande i antal av zebror i mitt 375l kar, det går kanon! Men du ska juh dock tänka på att zebror är några jävlar på att få yngel!!!! *Värt en varning!* Skit asså! På ett halv år har jag fått typ ca 100 4-5cm yngel plus att det finns mindre och nästan varenda hona bär på ägg/yngel iaf. dem som är könmogna! ja räkna med att du kommer ha MINST 4-5honor i månaden med ägg/yngel!!! Bara av zebrorna då! Men det är ju så jävla kul!!!!! Så då vet du det ochså! Även om du visste det innan... men man tror inte de kan föröka sej så som iaf. mina gör! Nog smart gjort av dig och ta bort demasonin eftersom du bara skulle ha 1+1 av dem! Lycka till med det nya karet och fiskarna!!!
          MVH.Christopher

          Kommentar

          • Christopher
            Användare
            • april 2002
            • 72

            #6
            Hallå! Nä, d e juh absolut inga problem med att ha 20 zebror! Jag har också något liknande i antal av zebror i mitt 375l kar, det går kanon! Men du ska juh dock tänka på att zebror är några jävlar på att få yngel!!!! *Värt en varning!* Skit asså! På ett halv år har jag fått typ ca 100 4-5cm yngel plus att det finns mindre och nästan varenda hona bär på ägg/yngel iaf. dem som är könmogna! ja räkna med att du kommer ha MINST 4-5honor i månaden med ägg/yngel!!! Bara av zebrorna då! Men det är ju så jävla kul!!!!! Så då vet du det ochså! Även om du visste det innan... men man tror inte de kan föröka sej så som iaf. mina gör! Nog smart gjort av dig och ta bort demasonin eftersom du bara skulle ha 1+1 av dem! Lycka till med det nya karet och fiskarna!!!
            MVH.Christopher

            Kommentar

            • Jonas.
              Användare
              • april 2002
              • 142

              #7
              Hej Christopher.

              Jo jag vet att dom är ena j'vlar på att yngla av sig, jag hinner knappt ta ur ena honan ur spottkaret fören det är dags att håva upp nästa. Jag tänkte mer på om det fungerar bra med stora stim i akvarium, men det ska ju inte vara något problem [.
              Mina yngel kar är ju nästan helt fulla med röd zebra. Hur är könsfördelningen på dina zebror? Håller med dig om att det är kul med förökning på fiskarna. Mina L.trewavasae OB/MC lekte igår kväll [:p så jag fär väll hoppas att dom får plats i nåt yngelkar.

              Mvh // Jonas.

              Kommentar

              Arbetssätt...