Bästa lektipsen????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #16
    Hur fpr man malawi att inte para sig som galningar? ^^

    Mata mkt, bytvatten och ha bra pump osv.. så komerm det.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Micke U

      Ang Johans inlägg: Temperaturen påverkar inte ph och vattenbyten hoppas jag att du gör varje vecka hur som helst.
      Temperaturen påverkar ph om än mycket lite med det påverkar =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • johanlidman
        Användare
        • februari 2004
        • 118

        #18
        Jag gör 50% vattenbyten varje dag till ett par grader kallare vatten och det funkar varje gång på alla mina 6 par av scalarer. Just nu har jag nästan 2000yngel av mina scalarer att ta hand om.

        Mvh
        Johan Lidman
        Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Förändring kan trigga lek. Det har hänt att jag av nån anledning stängt av pumpen i en halvtimma och de har lekt för att cirkulationen försvunnit. Det där med regnperiod och malawiciklider kan knappast stämma då det egentligen inte händer i sjön. Jag tror förändring är vad som triggar, vad som händer verkar inte spela någon roll. En sak är däremot klar. Magra fiskar leker sällan.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • HDahlberg
            Användare
            • februari 2004
            • 92

            #20
            Har förstått att förändring av vattentemperatur eller att är det omsättningen av vatten som gör att leken kommer igång. Det är nog som de lärdes tvist om "påvens skägg". Oavsett tror jag mkt på förändring av vattnet men om det är temperaturen eller "omrörningseffekten som triggar, vad vet jag. Har dock läst någonstans att för tjocka fiskar ej heller leker, så det är väl lagom välmående som gäller. Klart är att frågan har triggat många att svara och det är jag tacksam för.

            Mvh

            H

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #21
              Jag tycker att det är ganska intressant att flertalet metoder att trigga lek gränsar till vanskötsel. Tropheus verkar tex. att triggas genom få vattenbyten, kallt vatten, proteinrik föda i stora mängder efter svält osv. Det blir en spännande balansgång mellan bukvatten och maximal produktivitet av det hela. Kanske inte helt lyckad att laborera med i längden.

              Många får för sig att mata mycket vilket i och för sig kan leda till kraftig äggproduktion och allmänt välmående under en tid. Men psyket verkar ofta snart ta överhand och ett fanatiskt "matintresser" tar vid. När fiskens psyke är allt för inställt på mat så avtar leken avsevärt.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                När fiskens psyke är allt för inställt på mat så avtar leken avsevärt.

                mvh,
                Vart har du läst det där?
                Hört en annan kille säga något liknande för länge sedan.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #23
                  Det har jag säkert läst på en hel del ställen eftersom det inte är någon nyhet, men just nu berättade jag det av personlig erfarenhet.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • HDahlberg
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 92

                    #24
                    Hej!

                    Jag vill återigen tacka för all inlägg. Har förstått att jag skall fortsätta på den inslagna vägen med vattenbyten, fasta i 2-3 dagar, se över maten och ha tålamod - för mina fiskar givetvis. Dessutom skall jag skaffa ett power head för att öka vattenomsättningen.

                    Tack så mkt!

                    H

                    Kommentar

                    • spec mats

                      #25
                      När det gäller mbunas så brukar jag ha olika perioder kontinuerligt, som exempel,
                      4 veckor: 25 grader, spirulinaflingor flera ggr/dag, 1 vattenbyte/vecka
                      1-3 dagar: 25 grader, fasta
                      1 vecka: 27 grader, spirulinaflingor, räkmix, cyclops flera ggr/dag, 2 vattenbyten

                      (hög temp=hög förbränning-viktigt att tänka på när man matar med räkmix,
                      annars har iaf jag drabbats av the famous bloat..)

                      Ang. varför vissa fiskar leker i dålig miljö, så har jag läst att det beror på en infödd mekanism som gör att det sista fisken gör innan den dör är att föra sina gener vidare.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...