Bra torrfoder till Tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonte_Maskin
    Användare
    • augusti 2003
    • 59

    Bra torrfoder till Tropheus?

    Kan ni rekommendera nåt "bra" torrfoder som komplement till artemia och räkmix för yngel/ungdjur av Tropheus? Har hört talas om nåt granulatfoder från "Dr Bassler" (tror jag det hette), men inte hittat det nånstans.
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Flingor, ISO eller tropico fungerar mkt bra.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Efter vad en del av mina vänner som har Tropheus sagt så är Tropical Super Forte 36% Spirulina ett bra flingfoder.

      Jag vet inte det själv då jag inte provat detta på Tropheus, men väl på mina Malawi och de gillar verkligen fodret. Jag har matat med detta i ca 3-4 månader i kombination med räkmix och det har fungerat riktigt bra.

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #4
        Spirulinaflingor som tex OSI spirulina och Sera Flora. Bägge har fungerat bra hos mig med tanke deras känsliga magar. Sera flingorna tycker jag håller ihop bättre än OSI.

        Själv så har jag beställt just Tropical "Spirulina super forte" som jag nu går och väntar på. Tycker jag denna fungerar bra så kommer jag istället att gå över till denna.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          JBL Novorift verkar vara ett bra foder och jag ska försöka testa det på mina tropheus inom snar framtid. Jag har även prövat Tropicals Goldfish Color Flakes som tydligen ska vara ett fint färgfoder och de verkar vara riktigt bra. Bara på tre dagar har jag kunnat se en aningen bättre färgprakt hos mina troffar samt hos Challochromisarna. Såg även att 2 canary cheek tuggade i kväll här. Jag matar är också med King brittish spirulina flingor från ciklide centret och de är kanon.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • februari 2003
            • 1156

            #6
            Rekommenderar "super forte"...verkar verkligen vara ett kanonfoder tycker jag...vet ju iofs. inte om det är nå`n vidare "kräm" i det om man vill att ynglen ska växa snabbt...
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • Jonte_Maskin
              Användare
              • augusti 2003
              • 59

              #7
              Tack för svaren!
              Ingen som hört talas om "Dr Basslers" el "Dr Bassels" granulatfoder? Ska visst finnas i tre kvalite'er, den billigaste med namnet "Biofish".
              Har också hört att artemia inte är det bästa för troffarnas långa tarmsystem. Stämmer det?

              Kommentar

              • Juanito
                Användare
                • maj 2002
                • 180

                #8
                Tycker att Tropicals Superforte är lite klent precis som Niklas sa. Ett annat fling foder som jag tycker är lite kraftigare är Sera Flora. Dessutom är flingorna mjukare så de passar bättre för små munnar.

                Den mat jag matar mina troffar med regelbundet är JBL NovoRift och Tropicals Superforte sen varierar jag med Sera Flora, Sera granugreen och ett foder som inte är direct ämnat för trofeus men som mina troffar älskar eftersom dom får beta av det när man klämmer fast det på rutan är JBL NovoFect.

                Sera granugreen tycker jag att inte är så kraftigt och det flyter gärna på ytan vilket gör att yngel kanske inte så gärna äter av det. annars har det perfect storlek.
                juanito

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Jonte_Maskin

                  Tack för svaren!
                  Ingen som hört talas om "Dr Basslers" el "Dr Bassels" granulatfoder? Ska visst finnas i tre kvalite'er, den billigaste med namnet "Biofish".
                  Har också hört att artemia inte är det bästa för troffarnas långa tarmsystem. Stämmer det?
                  Jag har hört om det fodret. Det finns att köpa på: www.zajac.de
                  Vet inte något om fodret förutom att det innehåller skandinavisk fisk. Artemia för troffar .. ja ... vet inte om det är bra eller dåligt för dem. Blandar du olika foder så tror jag nog att det ska gå bra. Jag tänkte ev pröva King Brittish artemia flakes så fort ekonomin tillåter. Det ska tydligen ge en ganska bra färgåtergivning.

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    Jag kör bara räkmix. Jag skulle aldrig ändra på kosten om troffarna mår bra av det foder de fått hittills. Något kan hända och då e det inte skoj, jag vet, gick från 47 troffar till 22.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • pontus
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 514

                      #11
                      Jag använder Tropicals Superforte(rekomenderas) och spirulina pellets och räkmix ,jag har använt sera flora(klibbig känsla)men slutat jag tyckte inte fiskarna såg så pigga ut.Jag tror inte at det är någon fara att prova lite olika foder innom ramarna av vad deras tarmar är gjorda för,alltså olika märken på spirulina flingor pellets etc. Angående artemia jag har provat att blanda artemia i min räk mix för att ge den mer protein det fungerar bra tycker jag, Carl hade inte du 50% räkor i din mix ,det är ganska mycket till tropheus tycker jag, men det fungerar ju för dig!
                      Det beror inte bara på fodret. Har man en stressad grupp kan det räcka med att missa vatten byten så kan dom bli sjuka. har man en stabil grupp kan man mata med foder med hög protein halt!(personlig åsikt)
                      MVH / Pontus
                      Passenger on Planet Earth:
                      Pet.macro nsumbu
                      Pet.moshi ikola
                      Pet.Trewavasae
                      Pet.Bulu-Point "Red"
                      Pet.orthognathus tricolor mvuna
                      Pet.Longola
                      Tr.Ilangi
                      Tr.Muzi
                      Tr.Katonga
                      Neo.Leleupi

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        Jag använder också "spirulina" pellets. Hikari cichlid excel (mini). Har haft en del problem med dålig lukt i karet när jag matat med denna så därför kan jag inte rekommendera den.
                        Men bortsett från detta så verkar det fungera mycket bra. Den huvudsakliga ingrediensen i den här pelletsen är inte fisk som det annars ofta brukar vara, utan den är gjord med tanke på växt-ätande fiskar.

                        Pontus:
                        Vilken spirulina pellets är det du använder?
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • pontus
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 514

                          #13
                          Hikari spirulina(medium).Jag gör så att jag blöt lägger pellets i kall vatten tills de är mjuka, häller bort vattnet och matar eftersom dom äter så det inte blir liggande i vattnet o guppa.
                          MVH / Pontus
                          Passenger on Planet Earth:
                          Pet.macro nsumbu
                          Pet.moshi ikola
                          Pet.Trewavasae
                          Pet.Bulu-Point "Red"
                          Pet.orthognathus tricolor mvuna
                          Pet.Longola
                          Tr.Ilangi
                          Tr.Muzi
                          Tr.Katonga
                          Neo.Leleupi

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Hikari spirulina har jag också och matar med ibland. Detta är ju egentligen ett Koi-foder och har också tyvärr fisk som huvudsaklig ingrediens.
                            När jag senast köpte en paket av detta foder så verkar det som dom ändrat lite i innehållet bla så är där nu även astaxanthin i fodret.

                            Jag blötlägger när det är lite större pellets som Hikari spirulina(mini). Trots att pelletsen är en mini pellets så är det samma storlek som medium pellet har när det är avsett för ciklider.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...