Natalciklid, Oreochromis mossambicus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    citat:Ursprungligen skickat av Tony

    Fredrik, har du lagt ner natalerna?
    Inte än men det lutar åt att jag flyttar hanen till 375an och säljer honorna, beteendet är det ju verkligen inget fel på men att ha dem som "foderautomater" har inte funkat något vidare här hos mig. Första kullen släpptes iväg men efter detta så har jag aldrig sett yngel annat än de som har smitit ut av misstag vid matningen.
    Jag skaffade sebror för ett par veckor sedan och de har fungerat bättre, två parade snabbt ut och går nu med ett 50-tal friska yngel på runt 1cm. Problemet med dem är som vanligt aggressiviteten... Fengäddorna får inte vara framme lika mycket nu som då bara natalerna gick i karet.

    citat:Ursprungligen skickat av Tony

    Numera tömmer jag dem en efter en och får på så sätt en ganska hygglig mängd yngel.
    Hur tömmer du dem? Det är just de där små trixen jag aldrig har lärt mig.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      Är det så kostigt att de inte spottar i ett akvarium fullt med rovfisk? Varför skulle de göra det? Bättre då att äta upp yngen själv (fast jag tror ingen har kollat vetenskapligt på just det). Du får som sagt tvångsspotta dem alt. ge dem ett spottkar.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        Ola, där slog du nog huvudet på spiken! Rent logiskt borde hon ju hellre äta dem själv än att ge bort dem, men är fiskar logiska tro? =)

        Tony Englund

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          citat: men är fiskar logiska tro? =)
          Ja, "logik" är det enda (?) de har att lita till (till skilnad från intellekt)! dvs. om om "A" = "B", så "C" (om "sällskap" = "rovfisk", så "ät avkomma"). Och det här med fisk som äter sin egen avkomma är något jag kan "rätt" bra.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • pleco
            Användare
            • april 2002
            • 516

            Mina natalciklider har eget kar och trots det så spottar inte honorna yngeln .
            ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Det där med "spottkar" fungerar inte heller här hos mig, jag har provat både med nykläckt artemia i karet och bara ett tomt kar. Kan karet vara för litet? Det är bara 60 liter.

              Jag pratade för övrigt med en snubbe om att tvinga ur ynglen ur honorna och han visade hur man skulle göra och det såg lite otäckt ut... Han fångade honan, höll fast henne med handen och bände upp munnen och tryckte lite på strupen... Är det så man gör eller var hans metod gammal? Såg inte behagligt ut för fem öre... Kan det verkligen vara bra att utsätta honorna för sånt en gång i månaden?
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                Att tömma honor känns aldrig rätt, men sedan ser ju åtminstone jag skillnad på mina "sällskapsfiskar" och foderproducenterna hanteringsmässigt. Inte för att jag medvetet behandlar någon sämre än nån annan, men syftet skiljer ju sig mellan de olika firrarna.

                Tony Englund

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  Jo visst är det så men jag tänkte mer på om de kan skada sig pga den "ovarsamma" behandlingen?
                  Och hur i hela friden brottar man ner en stor bumling till natalciklid på det sätt jag beskrev ovan?
                  Eller finns det bättre sätt att tömma dem på?
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    Hur enkelt det är att skaka beror på art. Paracyprichromis är "omöjlig" enligt min erfarenhet och Haplochromis sp. "thick skin" och Chromidotilapia guentheri spottar i håven. Det är de enda tre arterna jag spottat. Jag trodde faktiskt att mossambicus gjorde det i också. Det gör vilda Oreochromis niloticus tagna i nät. Annars borde det räcka att försiktigt hålla för gälarna och doppa huvudet uåå och ner gång på gång i vatten. Då honan "snappar efter luft" så skakas ungarna ut. Vissa arter måste munnen hållas upp med något stadigt föremål, tex sudd-delen på en blyertspenna.

                    Några krukor, minst en med öppningen vänd mot bakrutan, brukar förkotta tiden tills "naturlig" spottning.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                      Några krukor, minst en med öppningen vänd mot bakrutan, brukar förkotta tiden tills "naturlig" spottning.
                      Jaha då är det säkert därför det inte har funkat här hos mig, grottor finns det faktiskt inte mycket av i varken huvudkaret eller "spottkaret", bara en smärre jungel av växter.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • terpentin
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 135

                        bumpar den här gamla tråden.

                        hur har det gått för er? några nya erfarenheter och/eller nya bilder?
                        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                        Kommentar

                        Arbetssätt...