Tillsätta vit marmor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas
    Användare
    • oktober 2003
    • 37

    Tillsätta vit marmor?

    Har ett 170-liters sedan några månader tillbaka, med röd zebra, golden och maingano. Funderar på att tillsätta lite grus av vit marmor (dolomit kross) som jag fått av en kompis. Har hört att det ger bättre vattenvärde för malawis. Jag har då några frågor angående detta:

    - Hur mycket är lagom att tillsätta för att det ska ge någon effekt? (kan man överdosera)?
    - Kan man tillsätta kalket när fiskarna är i akvariet eller måste man genom koppning vänja dem vid de nya vattenvärdena?
    - Läste i en tråd också att man kunde lägga i lite i filtermaterialet, vad anser ni om det?
    - Är det något annat man ska tänka på?

    Mvh Niclas
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Kalk i inredningen kan inte höja ph värdet över 7, därav kan du knappast överdocera. Menar du att du inte har något som helst kalk i karet i dag?
    Om du vill närma dig ett naturligt ph för malawisar så behöver du komma över 8, där kommer altså inte kalk att hjälpa dig. Då behöver du bikarbonat. Det kommer att stabilisera ph på en nivå strax över 8. Men du måste byta vatten varje gång innan du tillsätter bikarbonat. Första gångerna kan det vara bra att docera sakta också så att fiskarna inte får en ph shock.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Niclas
      Användare
      • oktober 2003
      • 37

      #3
      Okej, då kanske det är bäst att börja med kalket idag, och sedan tillsätta lite bikarbonat nästa gång jag byter vatten för att inte chockera? Hur gör jag med fiskarna då? Kan de vara kvar i burken medan jag häller i det nya gruset? Kanske beror på vad jag har för pH idag, men det vet jag tyvärr inte. Jag har dock ingen som helt kalk i akvariumet nu.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Om du inte har kalk i karet innan så tycker jag nog att du skall tillsätta det genast. Om du inte har ett ph test så tycker jag att införskaffandet av det är minst lika akut. Att lägga i kalk i karet kommer inte att leda till ph shock, det löses sakta (om du, gud förbjudde, har ett ph under 7), annars inte alls. Jag har ca 30 kilo kalksten i mitt 300 liters. Den största fördelen med kalk till malawi är att det är snyggt, den buffrande effekten får man inte alls om man ligger rätt i ph.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Niclas
          Användare
          • oktober 2003
          • 37

          #5
          Då får man väl inhandla ett pH-test oxå då. Tack för dina svar tropfrog, vad menar du med buffrande effekt?

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Buffrande effekt= något som verkar stabiliserande på ph värdet. Kalksten eller andra kalkhaltiga material buffrar vid ph 7. Bikarbonat buffrar vid ett ph strax över 8.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            Arbetssätt...