Pelvicachromis pulcher yngelvård?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofus
    Användare
    • februari 2004
    • 190

    Pelvicachromis pulcher yngelvård?

    Fick yngel av mina palettciklider häromdan och tillsammans med sambon satt vi och tittade nöjt när föräldrarna lotsade omkring dom små på botten så dom fick "beta". Föräldrarna var mkt aggresiva mot alla som kom i närheten och såg ut att skydda ynglen mkt bra. Men nu ett par dagar senare har vi märkt att yngelbeståndet minskar hela tiden. Vi trodde först att det berodde på att ev. andra fiskar lyckats snappa åt sig något, men det verkar nu tveksamt. Dom enda andra invånarna i karet är nämligen ett litet stim guldbarber, 2st pakistanbotier och några små ancistrus! Ingen av ovannämnda har vi sett göra minsta utfall mot ynglen så nu tror vi att det är föräldrafiskarna själva som sakta men säkert äter upp allihop! Dom är nu nere i ca 10st från minst 4ggr fler.

    Är detta ett vanligt förekomande beteende, och går det att lösa utan att flytta ur alla ynglen ur karet?

    Bör kanske nämnas att första gången paletterna hade rom så åt dom upp den innan den kläcktes...
    1m³ afrika i vardagsrummet!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
    http://www.akvarieforening.se/
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Om ni inte matar ynglena så dör dom sakta men säkert.
    Hur eller med vad utfodrar ni ynglena?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • april 2002
      • 219

      #3
      Några yngel borde överleva på det somm finns att äta i ett väl inkört akvarium. Annars kan du mata med artemia eller annat smått foder.

      Tror att dina andra fiskar kan norpa ett och annat yngel när de får chansen, troligen på natten. Ju större ynglen blir dessto mer vill de upptcäka och det kan bli svårt för paret att hålla koll på alla samtidigt.

      Lycka till.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Nya föräldrar är dessutom sämre på att hålla koll på ynglen och kommer att tappa bort ett efter ett. Dessa blir obenhörligen uppätna av barber och botier som båda kan vara rätt svåra yngelätare. På sikt tror jag dock att paletterna klarar av att föda upp yngel i det sällskapet. Sedan äter faktiskt ciklider av sina yngel ibland, men inte riktigt i det mönstret du beskriver. Nu när det bara finns tio finns risken att de äter upp alla på en gång. Paletter flyttar sina yngel ihärdigt och tar in dem i grottan över natten. När jag var sju år och detta hände första gången så var jag otröstlig när jag trodde att palettföräldrarna fått spel och käkade upp alla yngel (och mina föräldrar lät mig inte ingripa, jag hade ingenstans att göra av ynglen). Sedan upptäckte jag att de efter att ha snappat upp några yngel simmade in grottan. Nästa morgon fanns alla yngel kvar till min stora glädje.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...