Jag har hittat övelevande yngel i karet!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Jag har hittat övelevande yngel i karet!!!

    Hej alla!

    Gissa om jag är glad nu?!
    Skrev ju inlägg nedan för ca 1 vecka sedan om att tömma en Acei-hona.
    Eftersom vi bara fick 5 st då vi tömde henne så har hon alltså spottat ut flertalet i karet under tiden som vi skulle fånga henne, tyvärr dog ju de 5 som vi hade lyckats få genom tömningen (troligtvis har ju andra ciklider-eller kanske mamman själv- knipit dem genom nätboxen då de bara låg döda där på botten dagen efter), men NU IDAG när jag sitter bara och kollar lite så ser jag plötsligt ett yngel och bara skriker rakt ut "ett yngel", där blir jag sedan sittands ett bra tag och kikar på den lille, men när den värsta chocken lagt sig så ser jag ytterligare 4 st, fast på olika ställen, fattar inte att jag inte sett dem förrut, så hittills har jag kunnat räkna till 5 st som gömmer under lavastenar lite här och var, men finns det 5 så finns kanske ännu fler.....

    Nu vill jag då fråga er om det finns några chanser till att några ändå klarar sig? men ju större de blir desto svårare lär de väl få att gömma sig, de andra tar dem väl så fort de kan misstänker jag.
    Hur stora ska yngelen vara för att inte de andra ska äta upp dem liksom?
    Kan man fånga in dem samt flytta till yngelkar när de blivit ngt större eller kniper de andra dem ändå då så fort de blir synliga i deras ögon? Tänkte om vi plockar bort det mest av lavastenarna och sedan då försöker få tag i dem?
    Hur ska jag göra tycker ni med vattenbyten och sånt nu? är ju bara rädd att man suger upp dem i slangen så de går illa åt där....

    Många frågor och rörigt kanske, jag är nog fortfarande lite chockad här, men vet ni ngt och vill säga om saker som jag inte ens frågat om nu som har med saken att göra så skriv ner det, snälla.

    Vilken grej alltså att få syn på dessa små där i karet bara så där hux-flux, det hade jag ju absolut inte väntat mig......


  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Gör inget nu, när de väl klarat sig så de vågar komma fram så bruakr nästan alla klara sig, så gör ingeting o vänta bara. De är för snabba för de stora fiskarna att få tag i, och vattenbyten gör du som vanligt, de simmar inte upp från sina stenar in i en slang.

    Det som är det roliga med malawi, att se yngelen simam runt bland stenarna, så gör ingetting, luta dig tillbaka o njut, medans de små liven fortfarande är små.

    Kommentar

    • imported_n/a

      #3
      Ja det är lite till och från i den frågan.
      Jag hade en gång en rödzebra hona som dog med yngel i munnen, ynglerna skulle jag precis ta ut men hann inte. senare upptäckte jag sedan att 11 var i akvariet bland växterna och i sprickorna. det hände för cirka ett år sedan. 5 blev uppätna och 6 lever än idag. Jag skulle rekommendera att försöka ta dom till ett yngel akvarium, för deras säkerhet.Om du har kvar dom i akvariet så riskerar du att dom blir uppätna men det kan också bli att ingen blir det.om ynglen är över 1,5 cm så brukar dom inte bli uppätna har aldrig hänt mig. det beror på vad du har för fiskar också i det.
      /johan

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Om du börjar jaga yngel i karet så kan du se till att ynglen kommer ut ur sina grottor och därför blir lätta mål för de vuxna att ta dom. Jag tycker absolut att du skall låta dom gå kvar...

        Se bara till att det finns många gömställen där äldre inte kommer åt dom. Sätt gärna ned några stenar för att bygga ut stenrösen medan ynglen är så små att de äldre kan nypa dom.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Tack för era svar.

          Jag har liksom varit inne på det där som Tricella säger med att de ju blir lätta byten om jag plockar ur karet, så bäst är kanske då att låta dem gå kvar och hoppas på att de andra inte tar dem, men kan de gömma undan sig så pass bra/länge då tror ni tills de kommer upp i 1,5 cm storleken?!
          Jag har rätt mkt lavasten (ca halva 250-lit.karet) och det finns mängder med ställen som inte de stora kommer in i och under, hittills är det ju på såna ställen som jag sett yngel.

          Håll tumarna nu för mig och mina småfirrar, ska gå dit igen nu och spana efter fler....


          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Som sagt, när de väl är så stora så att de vågar visa sig så man ser dem så brukar de kalara sig lätt, de är för snabba för de stora fiskarna då, och har man många yngel så slutar de bry sig om ynglena efter ett tag.

            Så jag tror lätt att du kan få bnästan alla att klara sig till 1,5cm, det bruakr inte dröjja lnåg tid förens det är det. Ofta växer yngel jättesnabbt om de får vara kvar.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Har du så mycket skydd så ska nog de flesta klara sig...

              Det dröjer inte speciellt länge tills ynglen blir så pass stora att de äldre inte bryr sig om dom som mat...

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej igen!

                De är ju redan framme så pass så man kan se dem eftersom jag ju fått syn på 5 st idag, men det är ju bara knappt 1 vecka sedan vi tömde honan, men hon kanske hade dem lite väl länge så de var så pass klara i hennes mun ändå, men man tycker ju det gått så fort liksom, hoppas ni är med på hur jag menar *ler*
                Första honan vi fick yngel ifrån (Golden) så var ju "kulan" lite kvar på kroppen på dem, men dessa var exakt som en fisk när de kom ut ur Acei-éns mun, så hon borde ju ha kunnat spotta dem lite tidigare egentligen kanske, så kanske det har med att gör att dessa är framme redan nu och pigga, de är ca 5 mm långa.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Gulesäcken är inte kvar på de yngel som kommer ut ifall honan gått "hela sträckan ut". Troligtvis har de släppts för tidigt och det kan bero på att honan varit stressad i akvariet. Sedan är det inte helt säkert att de yngel du ser nu är avkomma från samma kull.

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    De leker ju fler gånger och då kan du ju ta ut honan och släppa henne i ett yngelkar. Låt dessa vara så slipper du riva ut inredningen och riskera att de äts upp.

                    Hoppas att de små liven klarar sig!
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Tricella:

                      Jag är 99,9% säker på att dessa är ifrån samma kull, ingen mer har ju tuggat och dessa yngel är ju exakt likadana som dem vi tömde honan på i storlek och allting.
                      Har spanat efter fler nu under kvällen, men hittills ser jag bara 5 st.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...