Sjukdom? - Jag behöver lite hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Robin
    svarade
    Vattenberedningsmedel kanske skulle funka...
    Tror nu också på det här med kranvattnet om även dina (jowa) viktorior kliar sig så kanske dom är extra känsliga.

    Lämna en kommentar:


  • imported_n/a
    svarade
    Förmodligen är det en tillfällighet. Men mina har slutat klia sig sedan jag slutade med att konstant tillföra salt.

    /Micke

    Lämna en kommentar:


  • jowa
    svarade
    Har faktiskt själv märkt ett ökat kliande bland mina viktoriciklider under de senaste 2-3 veckorna.. Helt oprovocerat då jag varken ändrat vattenvärden, matat med annan mat eller på annat sätt rumsterat om i akvariet. Kan det vara kvalitén i kranvattnet som har försämrats tack vara smältvattnet? Det stämmer ju ganska bra rent tidsmässigt iaf.

    Lämna en kommentar:


  • Hank
    svarade
    Använder du något "vattenberedningsmedel" typ Aqua safe?
    Vattnet i kranen kan periodvis vara asdåligt!
    (Speciellt vid issmältningen påstod någon....)

    Lämna en kommentar:


  • Jonas E
    svarade
    Enligt Back to nature malawi kan man ha 2dlsalt /100l vatten så det är nog inga problem. Rätta mig om jag läst fel.

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    Ok .. hoppas att det löser sig !

    Lämna en kommentar:


  • Robin
    svarade
    Självklart är det mkt! Jag skrev fel... Det ska naturligtvis vara 1dl/200liter vatten.

    (Dock har jag fått svar att man kan tillsätta upp till 2dl/100 liter under en period)

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    1 dl salt/100 liter .. är inte det mkt ?

    Lämna en kommentar:


  • Robin
    svarade
    tror du?

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Kanske saltat sönder fiskens slemhinnor=)

    Lämna en kommentar:


  • Robin
    svarade
    jag använder vanligt grovsalt utan jod....

    Lämna en kommentar:


  • spec mats
    Gäst svarade
    Vilken typ av salt har du testat? jag använder ektozon när fiskarna kliar sig

    Lämna en kommentar:


  • Robin
    svarade
    Jag kanske ska tillägga att det är ett 450 liters kar och att jag matar med ungefär samma räkmix som affären gjorde där jag köpte dom.

    Lämna en kommentar:


  • Robin
    startade ett ämne Sjukdom? - Jag behöver lite hjälp!

    Sjukdom? - Jag behöver lite hjälp!

    Det är så att ända sedan jag fick fiskarna så har de kliat sig mycket (2mån). Inte vanligt utan mer.
    De simmar med 2/3 utvecklade stjärtfenor. Det kan bildas lite vitt på tipparna av fenan men inget mer.
    Håller jag upp med maten i kanske 2 dagar magrar de snabbt, vilket jag tycker verkar konstigt. Vad kan det vara tror du? Parasiter?
    Jag hade malawis i karet innan viktoriorna och de kliade sig inte så jag tror inte att problemet "ligger i karet".

    Det har inte hjälpt med salt som jag testat upp till 1dl/100liter.

    Någon som har nån idé om vad som händer eller vad jag ska göra?
Arbetssätt...