Växande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xeroc

    Växande fiskar

    Hur fort kan man räkna med att 10cm venestus/livingstooni/linni växer? Vet att det beror helt på matning,vattenkvalité etc men om man tänker sig en ganska bra skötsel och sen på ett ungefär.

    Hur mycket växer de på ett halvår? När når de 20cm?

    Ni behöver inte lägga tid på att säga att det beror på matning etc, siffror önskas =)

    Mvh Marcus

  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Alla fiskar har lite olika växtsätt men generellt kan man säga att fiskar växer periodvis. Typ ancistrus växer snabbt från yngelstadiet upp till en storlek omkring 5cm. Sedan avstanar tillväxten ett tag
    och malen börjar växa igen så småningom.

    Men det är så olika från gång till gång men jag kan säga att jag köpte Ps. Aurora som ungdjur (ca 3cm) för ungefär 2 år sedan, de är dock nu sålda. Men de växte ganska snabbt under 1 1/2 år jag hadde dem. Redan efter ca 1 år så var alla hanar fullvuxna (12cm+)

    En gämförelse kan göras:
    Jag fick yngel av Ps. Auorar och C. Afra samtidigt. Utfodrade likartat, C. Afra är i och för sig en mindre art men de växte dubbelt så fort som Ps. Aurora yngeln ! Så teoretiskt sett så beror det nog också på artens storlek i sig, och förstås matning o skötsel som du själv säger !

    MVH
    Daniel


    Kommentar

    • Xeroc

      #3
      Är inte venestus/livinstooni/linni arter som växer ganska fort? Har hört det någonstans

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        Hej!
        Mina erfarenheter säger att de stora "Haplisarna" växer relativt långsamt om man jämför med tex mbuna-gruppen. Några siffror kan jag tyvärr inte ge dej, men tio centimeter på ett halvår tror jag är lite att ta i.

        Mvh
        Björn

        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • danytee

          #5
          Hej

          Venestus/livinstooni/linni arter växer till 20-25 cm (hanar) på 2-3 år.

          danytee

          Kommentar

          Arbetssätt...