Pelvicachromis pulcher har fått ägg, men dom e väk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fred2222
    Användare
    • februari 2003
    • 15

    Pelvicachromis pulcher har fått ägg, men dom e väk

    hej,
    mina Pelvicachromis pulcher har fått ägg/rom för ett par dagar sen, men idag när jag kom hem va dom borta! har någon annan fisk ätit upp dom?
    dom la romen vid några plator som står upp, och vid sidan om finns en växt. det var vid växten och plattan som romen fanns. fiskarna simmar fortfarande runt platsen där romen fanns tidigare! hanen jagar bort andra fiskar och honnan simmar lungt där romen fanns.
    jag har dock sett att hanen har sugit upp några av romen men har hela tiden spottat tillbaka dom.
    kan det va att dom har flyttat dom? eller kan dom ha satt romen på växten istället för på platten?
    jag har ett 250L akvarium. med 5 pallet ciklider (Pelvicachromis pulcher) 1 eler 2 hanar och resten honor. massa olika tetror. 2 tiger barbar, hanar. 5 gupi hannar och honor. och tre svärdfiskar en hane två honor.

    tack på förhand
    Freddie
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det låter som om äggen har kläckts och att det finns gulesäcksyngel någonstans. De brukar bli frisimmande efter ytterligare några dagar. Vad har du mer för fisk i akvariet?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • fred2222
      Användare
      • februari 2003
      • 15

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

      Det låter som om äggen har kläckts och att det finns gulesäcksyngel någonstans. De brukar bli frisimmande efter ytterligare några dagar. Vad har du mer för fisk i akvariet?
      har skrivit vilka fiskar jag har i min fråga.

      okej men kläcks dom efter bara några dagar?
      men hanen och honon simmar fortfarande runt vid platsen där äggen fanns.
      såg nyss att hannen simmar till ägg platsen och sen bakom några rötter och stenar!
      tack för det snabba svaret!!!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        citat:jag har ett 250L akvarium. med 5 pallet ciklider (Pelvicachromis pulcher) 1 eler 2 hanar och resten honor. massa olika tetror. 2 tiger barbar, hanar. 5 gupi hannar och honor. och tre svärdfiskar en hane två honor.
        Oj, förlåt! I det akvariet är det viss chans att det överlever några yngel. Hur lång tid det tar innan äggen kläcks beror på temperaturen men några dagar låter normalt. Sedan finns förstås risken att de ätit upp äggen. Många ciklider gör det första gången, troligen pga. konflikter inom paret. Paletter brukar inte göra det lika ofta.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • fred2222
          Användare
          • februari 2003
          • 15

          #5
          okej, men ska jag köpa en halv kokosnöt och sätta ner till dom?
          ökar det chansen att dom parar sig igen?
          tack så mycket för svaren
          //Freddie

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            De är väldigt svaga för kokosnötter så det kan du gott göra. Jag tror att risken att de inte parar sig igen är liten.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...