Lamprologus ocellatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sub
    Användare
    • november 2003
    • 51

    Lamprologus ocellatus

    Ny på Tanganyika.

    Burken är på 160 liter och om man räknar bort frigolitbakgrund så är det ca. 95cm långt och vattenvolymen kanske 120 liter. Lavasten och massor med snäckskal till inredning.

    Hur många Ocellatuspar kan jag ha och vilket sällskap? Fungerar det med prinsessor till eller ska jag satsa på någon julidochromis?

    Tacksam tips!

    Robin
    Sub
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Juldiochromis ornatus eller transcriptuskan nog funka med ocellatusar.

    Prinsessor har en benägenhet att ta över akvariet och slå ihjäl de som inte pallar trycket.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Sub
      Användare
      • november 2003
      • 51

      #3
      Får se om jag kan få tag i ornatus eller transcriptus.

      Lokalt kan jag få tag i Regani eller marlieri, blir de får stora (13cm enligt zoopet)?

      Någon som vet hur många par av Ocellatus som kan gå ihop?

      Robin
      Sub

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag har dåliga erfarenheter av L.Ocellatus tillsammans med J.Regani Kipili. De gillade verkligen inte varandra och Jullarna decimerade hela gruppen Ocellatus på 10st inom ett par månaders tid.

        Det kan fungera, då jag vet att andra har helt andra erfarenheter.

        Ocellatus är väldigt tuff och aggressiv omkring sitt revir...

        Jag hade ett par av Jullar, ett par av Prinsessor och 8st Troffar (Duboisi) tillsammans med dessa 10 Ocellatus i mitt 375L akvarium.

        Prinsessorna markerade bara revir emot Ocellatus...Dubbarna fick nästan stryk...och Jullarna jagade Ocellatus.

        Kommentar

        • Sub
          Användare
          • november 2003
          • 51

          #5
          Tror du att Occelatus är tuff nog för prinsessor. Bägge fiskarna verkar ju vara väldigt revirhävdande. Svårt att bestämma sig.

          Hur är livet i Skövde annars? för en annan som är uppvuxen i metropolen Stenstorp så var Skövde den "stora" staden innan man vidgade sina vyer.

          Finns det någon bra malawi/tanganyika försäljare i Skövde?

          MVH
          Robin
          Sub

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag tycker att Ocellatus är tuffa nog för att hantera ett par Prinsessor.

            Livet i Skövde är ok. Jag kommer själv ifrån en ort knappt större än Stenstorp i Västmanland...det var nog en himla tur, både för dig och mig att vi vidgade vyerna.

            Det är hur fattigt som helst på Malawi och Tanganyika i Skövde. En butik har några kar i ett speciellt ciklidrum, men det vore en skymf mot andra att kalla det för en seriös satsning.
            Den absolut bästa ciklidbutiken i närhet är ZooFritid i Lidköping.
            Annars är det väl Göteborg som ligger närmast tillhands och där finns en hel del...Nol Ciklidhobby har jag inte varit till än, men det är inplanerat.

            Kommentar

            • Sub
              Användare
              • november 2003
              • 51

              #7
              Ok!

              Det blir nog tre par Ocellatus och en grupp prinsessor 4-6st så får jag väl plocka bort överblivna prinsessor när jag fått ett säkert par.

              Tack för tipsen!
              Sub

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Njae...jag tror inte det är att föredra. Ocellatus bör nog vara fler till antal och Prinsessorna kommer att staka ut revir över hela akvariet efter en stund där...

                Det jag menade var att det går att ha en grupp Ocellatus tillsammans med ett par Prinsessor.

                Kommentar

                • Sub
                  Användare
                  • november 2003
                  • 51

                  #9
                  Missförstod visst!

                  Många Occelatus är alltså bra men om jag köper ett förmodat prinsesspar hur vet jag att de två tolererar varandra?

                  Sub

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Om du absolut vill ha Prinsessor så kan du göra detta:

                    1. Skaffa etablerat par.
                    2. Skaffa fler yngre, men plocka bort andra så fort du fått ut ett par. Skaffa då kanske 4st Prinsessor för urval.

                    Det är viktigt att det finns utrymme för både Prinsessor och Ocellatus att staka ut sina revir. Försök att koncentrera och avdela grottområden. Lägg strategiskt en mängd snäckskal i ett hörn (bakre) så att Ocellatus automatiskt grupperar sig där (troligtvis rör de på reviret, men de har ändå det området som "start").
                    En Prinsessa tar inte ett revir som bara består av snäckor utan väljer stenformationer...(min erfarenhet).

                    Förslagsvis ett stenrös till vänster i karet...ett stenrös mitt i akvariet och snäckområde till höger. Prinsessor stakar ut ett stort revir så det kan vara bra med avdelare i form av någon växt eller dylikt som skiljer Prinsess-avdelningen mot snäckavdelningen. allt eftersom så kommer fiskarna själva att ordna med sina revir och då fungerar det bättre.

                    Kommentar

                    • Sub
                      Användare
                      • november 2003
                      • 51

                      #11
                      Jag provar så får vi se!

                      Kan berätta sedan hur det gått.
                      Sub

                      Kommentar

                      • Nina Falkestav

                        #12
                        jag har haft en falcicula ( ingår tydligen i "prinsesskomplexet") med occelatus,. Det slutade med död,död och åter död- occelatusarnas alltså...

                        Nina

                        Kommentar

                        Arbetssätt...