Kan vi "tömma" vår Acei-hona nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Gäst
    Gäst svarade
    Hejsan!

    Honan är nog närmre 10 cm och det var hennes första lek, så det kanske beror på det.

    4 av de 5 vi fick är nu döda, så lyckan över dem fick tyvärr vara så länge, men som ngn tidigare skerv till mig här då jag förrut frågat om Golden, att de andra kanske försöker ta dem genom tyget, så nu får det nog bli så snart att Demasoni´sarna åker vidare till stora karet lagom innan nästa "yngling" (om det nu lyckas blir ngt mer), jag vill inte att fler små ska gå åt, men det är nog gränsfall kanske om Demasoni´sarna är för små än (2,5-5 cm speciellt de allra minsta ) att sättas ihop med mina andra ciklider.

    Tanken är att spara bara ett par av varje art då jag tycker det skulle vara himla kul, resten har jag tänkt sälja, några kronor får man ju tillbaka då på det man själv lagt ut på hobbyn, men några större summor har jag inte räknat med, men lika gärna som de blir mat kan man väl lika gärna ta vara på dem....

    Bättre lycka nästa gång, kanske....

    Lämna en kommentar:


  • Henrik Dehlin
    svarade
    OK...
    Jag trodde inte du hade ett yngelkar överhuvetaget med om du har ett 50liters så kanske det går ändå...Fast 50 liters kan man juh inte ha vidare många yngel i nån längre tid heller men men det kanske funkar

    5st är väldigt lite..
    Men i vilken storlek är honan?
    har hon lek tidigare? (om jag fattat rätt så nej)

    Och dom första gånger är det färre yngel..

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    "Henke".....

    Jag har ett yngelkar på ca 50 liter, kruxet är bara att där har just nu Demasoni´s som jag misstänker är aningen för små än att blandas i mitt stora kar med de övriga invånarna där, så denna nätbox har jag bara till "nyfödda" yngel och tills de blir så pass rejäla så jag kan ha dem i yngelkaret eller tills Demasoni´sarna blivit ngt större....givetvis tänker jag inte föda upp dem i näboxen någon längre tid.

    Ikväll förresten så kollade vi ynglen och de var helt klara, så vi tömde henne direkt då (5 st) men misstänker att hon släppt ut några då vi fångade henne för mer än 5 brukar de väl ha....de går nu i nätboxen iallafall ihop med 7 Goldenyngel.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Jaja...

    Lämna en kommentar:


  • Henrik Dehlin
    svarade
    citat:men en del har inte råd att skaffa stora yngelakvarium som du t ex har Henke.
    HeNkedeh har inget yngelkar och då sparar han heller inte yngel i GB lådor...

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Nej det räcker inte att röra om då och då.

    Det är inte speciellt dyrt eller krångligt att skaffa och använda en luftpump i lagom storlek. Jag kan rekommendera Tetratec...

    Givetvis är det inte att föredra med så liten plats som i en plastbalja, men en del har inte råd att skaffa stora yngelakvarium som du t ex har Henke. Kanske vill man ändå försöka dra upp yngel och då får man vara lite innovativ.

    En plastbalja tycker jag är bättre än en glasskål som en del väljer att ha relativt stor fisk inuti...

    Lämna en kommentar:


  • Henrik Dehlin
    svarade
    Om man inte har plats för yngel bör man inte spara några tycker jag...
    Eller vad ska du låta dom växa upp i ??...

    Och att ha fiskar i plastbaljor o.s.v tänker jag inte ens kommentera

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    jag är kanske helt väck, men räcker det då typ med att man rör om lite några ggr om dagen kanske...??
    Temperaturen då?

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Syretillförsel i vattnet måste finnas. Det ges genom t ex ytvattenrörelse och om vattnet står helt stilla så lär knappast fiskarna må bra av det.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Hejsan!

    Tack för svaren.

    Ok, en balja av större modell alltså och helst ganska mörk då, låter bra, men tänk om det går flera dagar där då och man inte varken syrepump/värmare har däri?!
    Pallar de med sånt?! (tänker både på honan samt ynglen)

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Det tror jag också på. Mörkblå är en bra färg, men då undrar jag om man inte måste ha genomskinlig eller inget lock då ljuset blir väldigt begränsad.

    Lämna en kommentar:


  • Lars Andersson
    svarade
    "jag tror att fisken föredrar baljor som inte är genomskinliga."
    Jag menar att jag tror att fisken känner att det är säkrare att släppa ut ynglen i en icke genomskinlig balja.

    Lämna en kommentar:


  • Lars Andersson
    svarade
    Köp en större plastbalja, på 10 liter eller mer, (helst med lock) och låt honan spotta sina ungar i lugn och ro. Lägg i ett tegelrör eller en delad liten blomkruka av tegel. Lite cirkulation är bra men inte nödvändig. Jag brukar ha i lite cyclops för jag inbillar mig att fisken är så klok att den inte släpper ut ungarna om det inte finns något att äta. Hon kommer att spotta ut ungarna och Du kommer att få uppleva hur fin yngelvård en munruvande Malawi har. En nätkorg tror jag är extremt stressande för en fisk. Fisken kan inte dra sig undan utan är hela tiden i blickfång för övriga akvarieinnevånare. Den upplever ingen möjlighet att kunna spotta sina ungar på en säker plats vilket är vad varje god Malawimor vill göra med sin avkomma. Dessutom får inte fisken en korrekt känsla av var rymdbegränsningarna är.

    Det är bra tidpunkt att nu (efter 21 dagar) flytta över henne till ett eget spottkar.

    Kanske innebär det faktum att munnen är stängd att hon inte vill att ungarna skall rymma, men troligen innebär inte något annat än att hon inte vill tappa ut det hon har i mun oavsett om det är ägg eller fullgångna yngel. Min erfarenhet är att ungarna inte vill ut utan att honan spottar (tvingar) ut ungarna.

    En plastbalja kostar några tior på Clas Ohlsson eller IKEA. Jag föredrar genomskinliga men jag tror att fisken föredrar baljor som inte är genomskinliga.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Hejsan!

    Vi har 25-26 grader i karet.
    Hon har ju munnen mestadels "stängd", det ter sig för mig som om hon liksom måste se till att de inte tar sig ut, vilket då bör väl tyda på att de snart ändå måste vara självständiga, eller..?

    Lämna en kommentar:


  • Zaphi
    svarade
    Hur ynglen utvecklas beror lite på värmen i karet, men 21 dagar bör vara lugnt!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...