Neolamprologus tetracanthus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaps
    Användare
    • april 2002
    • 49

    Neolamprologus tetracanthus

    Tjenix, jag har varit såld (men inte köpt) på dessa sen jag såg dom i tanganyikaspecialen dom visade på tv4 för en massa år sen. Men det jag undrar är om det finns lokala färgvarianter av dessa? Anledningen till att jag frågar är att dom på filmen var väldigt mörka (nästan svarta) och totalt översållade av vita prickar och som en extra touch utrustade med rejält breda vita fenkanter. Helt enkelt makalöst vackert. Kollar man på bilder i böcker och på nätet så är dom aldrig lika vackra utan är oftast beiga med färre och mindre intensiva prickar samt mkt smalare fenkanter (och naturligtvis inte lika kontrasterande). Är det så att dom blir så mörka och vackra i lektider kanske?

    Fridens liljor,
    Klas
  • blaps
    Användare
    • april 2002
    • 49

    #2
    meh? nog måste någon här ha haft tetracanthus? pretty please with sugar on top?

    (för övrigt en fantastiskt skön scen i filmen dom är med i där ett gäng värstingdvärghanar av callipterus drar omkring och röjer i en koloni med lekpar av tetracanthus).
    Fridens liljor,
    Klas

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • april 2002
      • 308

      #3
      Tetracanthus har jag haft. Det är en väldigt fin fisk. Det finns yngel lite varstans, åtminstone i Göteborgs-området. Färgteckningen har väldigt mycket att göra med humör. "Klassisk ära" skulle kunna skiva mycket mer, kanske gör han det också.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        citat:Kollar man på bilder i böcker och på nätet så är dom aldrig lika vackra utan är oftast beiga med färre och mindre intensiva prickar
        Det kan ju vara så att blixten, när man tar bilden, gör fisken lite dassigare i färgerna än när man har solljuset som belysnigsskälla (som de haft i filmen)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • blaps
          Användare
          • april 2002
          • 49

          #5
          Jepp, det är ju möjligen så, men det känns lite konstigt att det inte går att hitta en enda bild på hela nätet där dom ser ut som på filmen. Om jag orkar ikväll så ska jag försöka ta en bild från videon då det säkert är många som inte sett den. (jag kanske till och med är helt ute och cyklar, det kanske är en annan art)
          Fridens liljor,
          Klas

          Kommentar

          • blaps
            Användare
            • april 2002
            • 49

            #6
            Ok, tog en bild. Inte världens bästa kvalité men man ser iaf hur mörk den är och hur kritvita fenkanterna är. På filmen ser man även hur dom är översållade av lika kritvita prickar.



            Jämför gärna med normalbilden av tetracanthus på nätet:



            Fridens liljor,
            Klas

            Kommentar

            Arbetssätt...