Sådan demasoni, sådan demasonison?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Sådan demasoni, sådan demasonison?

    Jag sitter på sistone och sedan ett antal månader tillbaka och observerar Pseudotropheus demasoni. Jag har en grupp på ca 30 vuxna och för tillfället 4 kar med ca 15 yngel från 0,5-4 cm i varje. Eftersom jag spenderar mycket tid med att sitta i total kocentaration framför dem så börjar man uppleva starka skillnader mellan individerna. P. demasoni upplevs ju som relativt lika rent visuellt men det har ofta bara med ovana att göra. Det till synes monotona mönstret möjliggör tvärtom identifikationen av individer. Min fråga gäller helt enkelt hastigheterna inom urvalsodling.

    Jag har nu en dominant vuxen demasonihane som har en linje som bara når halvägs upp längs kroppen, som en "huggtand". Han är väldigt snygg och populär bland damerna.

    Jag har spenderat en hel del tid på Simontorp och har då med stor nogrannhet inspekterat deras 4 stora avelsgrupper av demasoni inklusive avkomman, och funnit flera med ofullständiga linjer men aldrig någon med denna vassa spets.

    När jag nu sitter och spanar i ett av yngelkaren så ser jag en exakt kopia av min favorithane från avelskaret med så gott som identisk kroppsteckning.

    För att återknyta till min fråga om hastighet... Kan en teckning gå i arv på detta vis, direkt ifrån ett led till ett annat?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    #2
    Jag har upptäckt samma drag hos mina demasoni. Den domenante hanen har endast hela å fina streck. Men en utav de honor som oftast tuggar har en båge. som ett upp och ner vänt "U" på ena sidan. Detta "U" har jag nu sett på ett flertal utav ynglen. Kanske är det en slump men jag skulle nog tro att dom till viss del ärver mönstret ifrån sina föräldrar.

    Mvh/Marcus
    960L Malawi

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #3
      Den bakre fläcken vid ryggfenan på min fläskiga Fuscotaeniatus, http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=628 , var i stort sett identisk med en fläck hans VF-pappa hade på samma ställe, så nog tror jag mönster kan gå i arv.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.


        För att återknyta till min fråga om hastighet... Kan en teckning gå i arv på detta vis, direkt ifrån ett led till ett annat?

        mvh,
        Du verkar ju ha svaret simmande hos dig =)Men vill du flera sådana yngel bör du hitta en hona med det arvsanlaget dvs mönstret för att fler individer per kull skall få den täckningen.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jodå, nog ser min avkomma nästan identisk ut men jag trodde faktiskt knappt mina ögon först.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Färgmönstret hos malawis är glasklart ärftligt, och eftersom det är ärftligt och kan variera, kan det påverkas med avel.
            Jag har lite svårt att förstå varför det är förvånande?

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Jag har sett fredriks demasoni-hanne och den är verkligen skitcool =)
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Jag blev förvånad eftersom att jag trodde att man fick jobba ganska hårt med att få fram rena mönster såhär, alltså i flera generationer. Han är ju pappa till en hel del yngel och jag har bara sett teckningen gå i arv hos en enda.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                  Jag blev förvånad eftersom att jag trodde att man fick jobba ganska hårt med att få fram rena mönster såhär
                  Pjaaaa... Det beror mycket på hur den genetiska bakgrunden till en karaktär ser ut. Ofta har just färgmönster hos djur en väldigt enkel genetisk bakgrund, och då är de dels ganska lätta att ändra, och dels kan en liten genetisk ändringen ge resultat som är både drastiska och distinkta.
                  Trädgårdssnäckans (Cepaea nemoralis) grundfärg & bandning är ett klassiskt exempel, där man får en hel uppsjö radikalt olika färgvarianter pga olika alleler i bara två locus.

                  Sen finns det anledning att misstänka att demasonina som finns i akvarier är rätt inavlade, dvs det är rätt troligt att flera av dina fiskar bär på recessiva anlag för den här typen av bandning, även om din dominante hane är den ende som är har dubbel uppsättning.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...