Tropheus lek!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    Tropheus lek!

    Jag skulle vilja veta vad alla ni som får lek på era tropheus gör, jag lyckas inte riktigt. Skulle vara kul att få lite tips.
    Mvh/Fredrik
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    I kommande nummer av Ciklidbladet finns en artikel med lite tips och tankar runt Tropheus-odling.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      En mycket bra sådan!
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Trevligt trevligt...

        Men vad dåligt med svar på en fråga som torde vara fylld av svar då många "rapporterar" lek på Tropheus.

        En faktor är att man har en stabil fungerande grupp.
        En annan är att de är i lekvuxen ålder.

        Tropheus brukar vara ganska självgående när det gäller lek...kanske inte alla arter...men många. Tropheus Ilangi vet jag kan ta tid på sig innan gruppen leker.

        Om du söker på detta forum, t ex "tropheus lek" så får du nog en hel del svar som du kan läsa igenom. Sök även på google och då kan du skriva "tropheus", "lek".

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • februari 2004
          • 213

          #5
          Håller med Tricella! När det finns så mycket erfarenhet bland ciklid.se's läsare borde det finnas fler som kan delge sina erfarenheter. Här skulle man ju lätt kunna bygga upp en riktigt stor kunskapsbank.
          Hälsningar Martin

          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • Emil Martinsson
            Användare
            • november 2003
            • 167

            #6
            Anledningen till att det varit dåligt med aktivitet på den här tråden tror jag beror på att dom flesta med Tropheus intresse känner sig ganska "mättade" av den andra mastiga Tropheus tråden här på forumet. Så känner iallafall jag. Slutsatsen man kan dra efter att ha tuggat sig igenom den är att man kan göra på många olika sätt för att lyckas med Tropheus, vad som funkar för den ene behöver nödvändigtvis inte funka för den andre. Detta gör ju att man kan bli lite frustrerad och det kan vara svårt att ge raka svar. Mitt tips är att läsa allt man kommer över och mha detta prova sig fram tills man hittar en metod som funkar för en själv.
            Emil
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

            Kommentar

            • -Anton-
              Användare
              • januari 2003
              • 66

              #7
              Eftersom det verkar som ingen vill svara förutom Tricella så kommer jag nämna vad som funkat för mig. (funkar kanske inte för dig)
              *Byta vatten 1/3 till iskallt vatten.
              *Salta (ca. 1dl havssalt till 100liter vatten, ibland mer)
              *Inte mata på 3 dagar sen ge dom mat.
              *Variera fodret.
              *Hålla god cirkulation på vattnet

              KOM IHÅG att detta bara är tips!

              Kommentar

              • spec mats

                #8
                När det gäller tropheus (gör nästan på samma sätt med mbunas) så brukar jag ha olika perioder kontinuerligt, som exempel,

                4 veckor: 25-26 grader,spenat,maskrosblad,spirulinaflingor flera ggr/dag, 1 vattenbyte/vecka

                1 vecka: 27-28 grader, spirulinaflingor, cyclops flera ggr/dag, 2 vattenbyten

                (hög temp=hög förbränning-viktigt att tänka på när man matar med energirikare foder,
                annars har iaf jag drabbats av the famous bloat..)


                [u]</u>[u]</u>

                Kommentar

                • roni
                  Användare
                  • maj 2003
                  • 183

                  #9
                  Tack för dom svar jag fick även om det inte var så många som jag hoppats på. JAg ska prova med lite olika metoder, hoppas att det blir lite yngel skulle vara roligt.
                  Mvh/Fredrik

                  Kommentar

                  • towel

                    #10
                    Jag har en grupp pemba som jag haft i snart tre år, skött dem pedantiskt med 1/3 vattenbyte varje vecka och matat med räkmix och spirulinaflingor. Vattnet där jag bor ska vara idealiskt för fiskar från Tanganyika och Malawi, ändå har de inte lekt, förrens nu. Jag hade varit bortrest och tröttnat lite så jag bytte inte vatten på tre veckor, plötsligt en dag när jag skulle mata så var där tre honor som tuggade, för några veckor sen såg jag de första ynglena i karet, skitkul!
                    Det kanske var förändringen som utlöste lek, många byter ju vatten oftare osv för att trigga sina till lek. Täta vattenbyte och bra mat är nog ett betydligt bättre sätt att få fiskarna att leka, men om du efter något år ändå inte fått resultat kan du ju testa att göra som jag (inte) gjorde

                    Lycka till

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Läs min artikel i ciklidbladet
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...