Vilket kön på Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    Vilket kön på Golden

    Hej.
    Hur ser man skillnad på kön på Golden?
    Var på affären igår, och "han" sa att det var lätt. Hanar har äggfläck, honor har ingen äggfläck. Stämmer det?. För det står inget om det i Zoopets beskrivning.
    Nybörjarfråga eller??
    Bosse.J
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Det brukar vara lättare att kolla på fenor...
    Hanarna är oftast mycket svartare på analfena...

    Annars kan du söka på "könskillnader på golden" så kommer du få massor av svar

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Hanar brukar ha mörkare fenor och honor har ofta lite vitare buk. Men vädner du på dem så är det mycket lättare, dock kan det vara svårt på små fisakr eller individer som nite har lekt.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det kan stämma också med äggfläckar då jag inte sett någon hona ha dessa. Men det kan vara svårt att avgöra på det viset på yngel/ungdjur då de kanske inte utvecklat äggfläckarna och då ser ut som en hona.

        En hona har oftare vitare nyans på buken. Och mindre (smalare) svarta markeringar på fenorna. Honor är också smalare i kroppsbyggnaden.

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Golden är svåra att könsbestämma. Det bästa är att köpa 6 stycken och ta med den hannen som är bäst färgad i butiken. då vet man iaf att man har 1 hanne och 5 okända. Där är troligtvis MINST en hona, oftast fler.
          Hoppas att de går bra med dina Goldens!
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Bosse.J
            Användare
            • augusti 2003
            • 205

            #6
            Man tackar för svaren. HAn som sålde golden till mej sa att det troligtvis bara var 4 honor. Men så var jag i en annan affär igår å fick svaret att hanarna har äggfläck. JAg har en "Stor Hona" som är jättefin. Breda svarta ränder både på Rygg och analfena. Men ingen äggfläck. Sen har jag en mindre "Hanne" mycke mindre svart på fenorna, men har äggfläck. På mina Hongi t e x så har alla äggfläckar.
            Svårt detta, men kul..
            Bosse.J

            Kommentar

            Arbetssätt...