Malawi - vilka går ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    Malawi - vilka går ihop?

    Jag har precis skaffat en 375l-burk och ska föra över ett Melanchromis-par och en Pseudotropheus Elongatus Mpanga (tror vi att det är) Nu vill jag köpa fler malawi, kanske ytterligare 5-6 Elongatus och lika många Golden. Går de bra ihop. Vilken mer art skulle funka? Hur många fiskar totalt kan vara lagom att ha?
    Tacksam för svar

    Per H
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    30st ka ndu ha, de trivs när de går trångt, bara du har bra pumpar..

    de där sorterna du nämnde är inte svåra att para ihop med några andra arter så hitta några sorter du gillar, du kan juh fråga här igen då om du vill.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Per H
        Användare
        • mars 2004
        • 147

        #4
        till Pierre m.fl. Hur vet jag om pumparna räcker till mitt 375a? Fick med två st "innepumpar" modell 4 Fluval, vet ej hur starka de är. Tror du kapaciteten räcker? (har en tredje ej använd)

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Cirkulationen räcker, men filtervolymen är för liten.
          MVH
          magnus

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag håller med Topfrog. Jag har Malawi och använder 2st Eheim ytterfilter (2217,2213) och de har en gemensam filterkapacitet på 9L (6L+3L). Tillsammans har de en vattencirkulation på max 1440L/h.

            Detta har fungerat riktigt bra med mina Malawi och jag är övertygad om att filtreringskapaciteten är huvudorsaken till mitt rena vatten och algfria akvarium.

            Om man har livliga och många fiskar som man vanligtvis har med Mbunas så är det viktigt att man har rätt cirkulation och filtrering.

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7
              Ju mer flås på vattnet och ju mer filtervolym, desto mer firrar kan du trycka i.
              Men låt det inte gå till överdrift bara, det kan bli fisksoppa annars.

              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Visst går det att göra så, malawi_voodoo, men det var inte så jag menade med mitt inlägg (om du nu relaterade till det).

                Lagom antal fisk och helst minimerat antal arter med överdriven filtrering...det var mitt syfte med inlägget.

                Kommentar

                • Per H
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 147

                  #9
                  Alltså, Ska jag sätta i en tredje Fluval 4 (som jag äger) eller borde jag köpa ett ytterfilter. OM jag köper ytterfilter, finns det någon vits med att ha kvar ett/flera innerfilter då?

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Det finns dom som kör med två stycken Eheim kraftpaket (2252) innerfilter och det verkar räcka.

                    Jag hade nog köpt ett ytterfilter och sedan även haft kvar ett innerfilter (alt powerhead) för cirkulationens skull.
                    Nu ska jag inte helt rata de Fluval du har då jag inte ärligt vet så mycket om deras fördelar. Jag vet dock att de har en rätt begränsad filterpatron och det gör att den inte har så god filterkapacitet som jag tror skulle behövas.

                    En del gör om innerfilter och har en blå filtermatta på endast (i relativt stor storlek). Man kan också göra en filterkammare inne i akvariet, men nu vet jag inte hur mycket du vill mixtra med saker och ting.

                    Mitt första förslag är att du kollar runt på nätet här i lugn och ro samt att du provar det du redan har en stund för att se om det räcker. Fungerar det inte bra så skaffa ett ytterfilter och komplettera med Fluval 4 för cirkulation.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      Håller med Stefan du bör nog köpa ett ytterfilter...
                      Fluval4+ tycker jag är bra till små yngelakvarium för dom är ruskigt lätta att renföra men i filtret så är det ungefär 2st filltermattor som är 20x10 och endast 1cm tjocka vilket jag tycker är på tok för litet för ett hyffsat stort malawi kar...

                      Kommentar

                      • forssten
                        Användare
                        • december 2003
                        • 70

                        #12
                        Hej intressant det här med filterkap... men svårt[]tycker i alla fall jag.Kanske föratt jag inte orkat räkna på filterkap o sdådant jag har 350 liter med 30 mbunas jag har ett ytterfilte fluval403 och juwel trigons inkluderade innerfilter(sitter fast limm på akvariet)Kan detta räcka? eller bör jag göra förändringar?Har fått lite brun/gröna alger har 2 vuxna ansistrus. byter vatt 1 ggr /vecka.
                        Tacksam för svar och tips!
                        MvH forssten
                        mbunas

                        Kommentar

                        Arbetssätt...