Altolamprologus Calvus Micro...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Altolamprologus Calvus Micro...

    Någon som vet något om denna art? Är intresserad av att skaffa denna art och letar efter något på nätet, men det verkar tunnsått på info.
    Kanske har den bytt namn?

    Det finns även en annan som skulle kunna vara intressant...Altolamprologus Compressiceps "Dwarf"...tips? erfarenheter?
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    #2
    jag har sett A. sp "Compressiceps Shell" i affär, de är väl "minivarianten" av compressiceps, det näms en A.sp "Sumbo" i Ciklidboken, kan kanske vara samma? Calvus Micro har jag inte sett någonstans. Compressiceps Shell ska väl om jag förstått rätt vara nån form av snäcklekare och bli max 8cm i akvarium, 5cm i sjön. Jag är själv intreeserad av info om denna art då den kan bli aktuell för mig snart, ska förmodligen starta ett 2-300l tanganyika kar, detta blir nog i minsta laget för "stora" Calvus el. Compressiceps så då tänkte jag ev. satsa på den mindre varianten.
    Det står i BTN Tanganyika att de kan hållas med andra snäckskalslekande arter och att de inte är aggressiv, men jag har inga egna erfarenheter.
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Om man söker på "Compressiceps shell" så kommer det upp en del intressant information. Mer info får man om man söker på "Compressiceps Sumbu".

      Däremot är det svårt att få tag på fakta om "Dvärg-Calvus".

      Här hittade jag en snygg Compressiceps..."Golden head Mutondwe":

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        A.compressoceps shell är sumbu-varianten vad jag har lärt mig.

        Dessa finns på sandby ciklidhobby i skåne om någon är intresserad =)

        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Hm..det är ju kort till Skåne...

          Men tack för tipset!

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            "Calvus micro" är mycket större än namnet vill påskina. En ganska ful fisk, och det var dessutom längesen jag såg den i butik. Knappast värt omvägen.
            Det finns sex kända dvärgpopulationer av A. compressiceps, varav åtminstone "Sumbu", "Mbita" och "Rumonge" är riktigt små (Neothauma-kompatibla). Rumonge-populationen är intressant eftersom den lever tillsammans med både dvärg-callipterus och en dvärg-morf av N. mondabu (överst på min önskelista nu och antagligen för alltid)! "Kabwe" har importerats men blir på tok för stor, "Nangu" och "Kachese" har jag inga uppgifter om. Det finns även en klart gul dvärg-variant som jag stött på några gånger - den finns förresten hos en av medlemmarna i Vega CG kom jag på - det har dock aldrig gått att klargöra varifrån den kommer - antagligen ingen av ovanstående lokaler trots att så påståtts. Alla dessa varianter är ovanliga i Sverige, något vanligare i Danmark/Tyskland och vad gäller "Sumbu" så finns det en hel drös fransmän som har snäckorna fulla med yngel. Jag odlar även själv "Sumbu" och kan varmt rekommendera fisken till alla sanna entusiaster av snäckskalslekande rariteter.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Tack för den infon Odilou!!

              Nu får jag lite att leta efter...

              Jag tycker utseendet hos dessa arter (Compressiceps och Calvus) är "fulsnyggt" och väldigt speciellt så därav en del av mitt intresse. Jag skall försöka få tag på någon av de mindre arterna, men gillar verkligen Compressiceps "Golden Head Mutondwe" pga de fina färgerna tillsammans med det underliga utseendet.

              Kommentar

              • Mattias Nilsson
                Användare
                • april 2002
                • 467

                #8
                väcker liv i tråden igen. Jag ska flytta mina multisar till ett 150l kar, är lite sugen på hålla nån art till med multisarna, kanske "sumbo"? Frågan är bara hur effektiva de är på att norpa yngel? Kommer de rensa ut alla multis-yngel? Kan de kanske rent av ge sig på halv-vuxna/vuxna multisar?

                Mvh
                Mattias
                Mvh
                Mattias

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag skulle nog gissa att Multisarna får det tufft...och definitivt eventuella yngel då de säkert nyper dom om de kan.

                  Kommentar

                  • Torsten
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 647

                    #10
                    Mina Compressiceps "Dvarf" lät iaf mina Multisar vara när jag hade dom i samma kar. Om dom gav sig på några yngel vet jag inte eftersom jag inte tror att Multisarna lekte överhuvudtaget..

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Hur kommer det sig att snäcklekar-compressiceps aldrig tar sig till stockholm när det låter som om det går tretton på dussinet i Nol och Paris? Jag försöker hålla koll på lagret och leasing, och senaste året har de knappast haft inne några...

                      Ja, jag gnäller. Jag har letat efter shell-compressiceps/calvus i två år nu.

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 583

                        #12
                        Ser ut som gäddor

                        Håller med Tric om utseendet, fulsnygg. Verkar som de skulle kunna ge sig på en finger eller så om man är oförsiktig
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • Mattias Nilsson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 467

                          #13
                          "shell" har funnits i S.Sandby länge
                          men frågan är hur mina multisar klarar sig? Läste en artikel i CB av M.Mayer (3/2001) de höll ju multisar med "vanliga" Calvusar med gott resultat. Dock tror jag bara det rörde sig om vuxna multisar (de hade nog inte hunnit få multisyngel när artikeln skrevs)
                          Nåja får väl kanske prova....
                          Mvh
                          Mattias

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                          Kommentar

                          • Mattias Nilsson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 467

                            #14
                            blev några Jullar istället, 4st Regani "Kipili".
                            Mvh
                            Mattias

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Tror annars jag skulle vara mer orolig för hur snäck-compressiceps klarar sig i ett akvarium med multisar, än tvärtom...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...