Hongi eller??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    Hongi eller??

    Hej. Jag har precis startat ett Malawikar. Jag har skaffat 1+4 Golden, 1+4 Maingano och som jag tror eller trodde 1+4 Hongi. Men när jag kollar på bilder på Zoopet på Labidochromis sp. Hongi så ser mina inte ut som den på bilden. Bildens Hongi är blå i färgen, medan mina är mer bruna. Hanen (säljaren sa att det var en hane) är mer färgad än honorna. Den är orangebrun, som skiftar i lila i vissa lägen. ryggfenan är mer orange, än brun.
    Hoppas ni fattar vad jag menar. Jag har försökt få en bidl på dom, men dom blir inte bra på bild..Dom ställer inte upp fint i led när man ska fota dom.
    Men frågan är iallafall.. är det en Hongi??
    Bosse.J
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    Jag tycker det låter som en hongi, men det är ju alltid svårt att säga utan bild.

    Bilden på zoopet är tagen i malawisjön, jag har aldrig sett en hongi som varit färgad så i hadeln, tror den kommer från ngn speciell population.

    Vanligen brukar dom se ut ungefär såhär i handeln:
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • Bosse.J
      Användare
      • augusti 2003
      • 205

      #3
      Ja men då kan jag ju konstatera att det är Hongi jag har. Mina är inte riktigt lika lila.. Men dom är nästan det. iallafall hanen.
      Tackar för svaret.
      Har du eller kanske någon annan några förslag på vad jag ska ha mer?
      Bosse.J

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        helt omöjligt att bedömma utan bild som sagt, men det du beskriver kan mkt väl vara en hongi.

        Kommentar

        • Vannar
          Användare
          • april 2002
          • 339

          #5
          Hmm ett 375:a

          Skaffa fler Golden så du har minst 10-15 gärna fler. Det behöver inte vara någon speciell könsfördelning, bäst är näsytan 50/50 när man har så många.

          Maingano kan du oxå ha fler av och könsfördelningen 50/50.

          Sen gillar jag ju någon av trubbnosarna utr släktet Labeotropheus... här bör man ha en hane och 3 eller mer honor. Visst kan man ha fler hanar men det kommer bara vara en som är utfärgad.

          Alternativt nån större zebra dom är ju snygga oxå, samma könsfördelning som ovan.

          1 ett akvarium av din storlek kan du få plats med kanske 25 fiskar...




          / Jonas Vannar

          Kommentar

          Arbetssätt...