Lång tuggtid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trigger
    Användare
    • oktober 2003
    • 34

    Lång tuggtid

    Hej,
    Jag har ett par Goldenhonor som går och tuggar sedan en tid tillbaka. Den ena har tuggat exakt tre veckor idag och allt ser fint ut; hon visar dock inga tendenser till att vilja spotta ännu trots att man sedan en tid tillbaka tydligt ser små yngel böka omkring i munöppningen. Detta är väl inget konstigt då jag vill minnas att ruvningstiden brukar variera mellan 18 och 24 dagar eller så (? - länge sedan jag var aktiv odlare...).

    Dock är jag lite mer konfunderad över den andra honans beteende. Hon har nämligen ruvat i exakt fyra veckor idag (iaf är det exakt fyra veckor sedan jag upptäckte att hon ruvade då jag kom hem från en resa) vilket jag tycker är lite väl långt. Under senaste veckan har hon varit rejält utspänd i munnen och det har sett ut som att ynglen försökt att knuffa sig ut ur den med all sin kraft. De senaste två dagarna tycker jag dock att hon sett lite mindre utspänd ut och funderar därför på om hon möjligen släppt/tappat några av ynglen för att det blivit för fullt i munnen men behåller de övriga ytterligare en tid för att de skall växa till sig mer. Jag har inte sett några yngel ute i karet, men de kan ju ha blivit uppkäkade alternativt så gömmer de sig bland småstenar och grottor.

    Jag hade definitivt väntat mig att hon skulle släppa allihop samtidigt så därför undrar jag om någon känner igen detta beteende?


    Kan tillägga att båda honorna är ganska unga (ca 4-5 cm) och att detta är första leken för båda två. De går dessutom kvar i sällskapskaret eftersom jag inte har några ambitioner att driva upp ynglen själv för närvarande. Funderar på om det sistnämnda ändrar spottbeteendet jämfört med om de skulle gått på egen hand eller om de helt enkelt är orutinerade och inte fattar att det är dags att släppa kidsen...

    /Mats
    ___________________
    * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
    - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
    - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
    - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
    - Copadichromis Azureus (1+1)
    - Ancistrus sp (1+1)
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    #2
    Jag har inte gjort något vetenskapligt test men generellt tycker jag det verkar som att honor tuggar längre om de anser det finnas fara för ynglen, dvs andra firrar i närheten. I stort sett alltid håvar jag honan och låter henne gå i en yngelburk och väldigt sällan har de tuggat längre än tre veckor, medan de kan tugga minst en vecka till i "sällskapsakvariet".

    Jag fick enorma mängder Frontosa-yngel ett tag och hade inte plats för fler, så två honor fick spotta i stora burken. De gick dock och tuggade åtta eller nio dagar längre (minns inte nu, det är några år sen ) än "normalt". Å andra sidan så fick jag nyligt lek på mina Steveni Tiger och honan tuggade exakt 26 dagar innan hon pluppade ut småttingarna, trots att hon gick i en yngelburk.

    Kommentar

    • ankku
      Användare
      • december 2003
      • 79

      #3
      jag har oxå ett par hästnosar som har tuggat väldigt länge.. honan hade c 3 veckor o hanen har haft dem nu i 1½ vecka....
      //Joanna

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        4 veckor är rätt normalt, hon spottar nog ska du se, har också haft honor som gått längre än 4 veckor, men det är inget att vara orolig över. Det kommer!

        lycka till!

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          De släpper ynglen tidigare och mer om de går ensamna, då får de vara ute o vädras då o då med, så tar honan upp dem igen o spottar ut dem, kan hålla på så en vecka, men i kar där det är annan fisk så spottar hon bara , kan hända att hon tar i dem igen, men vanligare att hon spottar dem direkt.

          Det kanske kan vara så att några av ynglen har stuckit eller blivit uppätna när hon har släppt ut dem en stund?

          Kommentar

          Arbetssätt...