Tropheus af Brichardi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec mats

    Tropheus af Brichardi

    Hej-har (även) en del funderingar kring de olika sk.brichardi-tropheusarna som jag inte nån som helst erfarenhet av.
    jag tänker närmast på Canary cheek, Katonga, Ujiji, Bulombora etc.

    Jag har läst att de tillhör de mer aggressiva tropheusarna och i Peter schupkes bok om tropheus kan man läsa följande om Tropheus Katonga "Unfortunately these attractive tropheus have proved to be very belligerent, and this can sometimes lead to almost insoluble problems when maintaining them in the aquarium" -låter inte så kul...men vad har ni för erfarenhet av dessa arter?

    (De arter jag själv har erfarenhet av är: Bemba, Ikola, Moliro, Bärnsten, Kalambo och Chaitika.)
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Jag har inte haft några av dem, men jag tror att om man har över 30st ska det inte vara några problem, så mkt skitsnack om troffar, att de skulle vara blodtörstiga o dödar för skojskull, så är det inte, har man en dålig grupp o en kurig hane kan det gå illa. Men har man över 30st som sagt så tror inte ajg att det ska vara några problem. Tänker man även efter när man bygger upp stenarna i akvariet så att det inte blir så att en eller 2 hanar tar revir o jagar alla till mitten så underlättare juh det med.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Har 28 st canary cheek i ett 375 liter, inga kymmer där. Inte det minsta hetsiga eller buffliga.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Kan man plocka bort en hane som terroriserar gruppen utan att det stör hela rangordningen?

        Kommentar

        • spec mats

          #5
          citat: Har 28 st canary cheek i ett 375 liter, inga kymmer där. Inte det minsta hetsiga eller buffliga.
          Hur stora är dom, vad har du för könsdelning? och var har du fått tag på dom?

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

            citat: Har 28 st canary cheek i ett 375 liter, inga kymmer där. Inte det minsta hetsiga eller buffliga.
            Hur stora är dom, vad har du för könsdelning? och var har du fått tag på dom?
            De är väl bortåt 8-9 cm. Könsfördelningen är okänd men den verkar vara ganska bra. Har som mest haft 6 honor som tuggar samtidigt. Köpte dom i Danmark. 2 honor tuggar nu.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • spec mats

              #7
              Va kul, hör av dej om du har yngel-planerar att utöka me ett tropheus-kar till sommaren

              Kommentar

              Arbetssätt...