Avlägsna lekpar från Tanganyikasamhälle

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Avlägsna lekpar från Tanganyikasamhälle

    Är det någon som har erfarenheter av att avlägsna lekpar av substratruvare (typ "jullar", Chalinocromis, "dafodiller") som visar sig produktiva i ett 720 tanganyika-kar med massor av andra arter? Vad jag undrar över är hur stora chanserna är att paret som bildats faktiskt håller samman efter den krångliag proceduren som det innebär att avlägsna dem från samhället och placera dem i ett nytt separat kar.

    Beträffande "jullar" så är jag väl förtrogen med hur knivigt det kan vara med förflyttningarna men hur är det med övriga?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Mikael
    Användare
    • april 2002
    • 347

    #2
    Hejsan Fredrik!

    Med risk för att avlägga ett riktigt tråkigt tillägg i denna tråd så hävdar jag följande; allt är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet... Med andra ord, visst finns det generella iakttagelser t ex om svårigheten att flytta "jullar" men ibland går det lätt att flytta även ett "jullepar". Förra sommaren flyttade vi ett gäng (ett mkt produktivt par, samt två enslingar) J. marlieri från en tvåmetersburk till en mindre burk. resultatet blev ett styck uthoppad enstöring samt en rejält mobbad enstöring och ett fortsatt produktivt par. Rakt emot vad som normalt anses vara konsekvensen av ett flyttat "jullepar" således. Vad gäller "daffodilerna" så tror jag inte jag hört att det skulle vara något problem med dessa "påslekande yngelsprutare". Jag kan dock vara helt ute och cykla där men någon annan sitter kanske inne med en iakttagelse om att flytta dessa.

    Hoppas fler kan bidra till denna tråd för det är en intressant frågeställning.

    /Mikael Mayer
    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Tack för svaret. Nej jag kunde nog tänka mig att "daffodilerna" gick att göra lite vad som helst med.

      Det retliga är att jag försökt sätta ihop lekpar av J. ornatus och Chalinochromis brichardi i min odling under ca ett år och misslyckats med allt. När jag sedan slänger ner dem i min 720:a uppe i vardagsrummet så parar de ut och börjar leka direkt. Det är klart att det var trevligare i en 720:a så jag förstår dem men nu blir man lite sugen på att försöka ta ut dem igen för placering i varsitt 100 liters.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      Arbetssätt...