Identificering av Frontosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mcoist
    Användare
    • oktober 2003
    • 154

    #16


    Blå Zaire är svart under munnen det är inte någon av dom andra.

    Så kan man kolla om det är en zaire.
    1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

    Kommentar

    • christer antonsson
      Användare
      • september 2002
      • 183

      #17
      Klassisk Ära!! Vet ej var du hämtat dina uppgifter men som f.d odlare på just varianten Mpibwe, så tror jag mig nog veta att det visst finnes en variant som kommer från just detta område. Och som upplysning till ISDAL så identifierar man just Blue Mpimbwe genom att ögon randen ligger som en" mask" över ögonen och fram över nosen och att huvudet på dominanta hannar kan skimra i blå/grönt och med visst inslag av grönt även i fenorna....fantastiskt vacker fisk!!
      Christer Antonsson

      1800 liter Troffar:
      Ikola
      Pemba
      Duboisi- Mazwa
      Red Rainbow- Kapere

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Utdrag från den Franska sidan:

        citat:The new species C gibberosa thus corresponds to the forms of the south. However some points are to be raised in description. First of all it is compared not only with standard Cyphotilapia frontosa (only one specimen - Holotype - studied) but with the whole of the populations of north, including subjects of Burundi, Congo north and of Tembwe which are thus regarded as pertaining to the species C frontosa. It seems to to me that a thorough study trying to divide the forms of north into two distinct species would have made it possible to find characters specific to each one of it. Therefore, even if for the moment all should be called C frontosa, I take the party to distinguish the two forms by restricting C frontosa with the form from Kigoma and by calling temporarily the other group " Northern" Cyphotilapia sp
        Another point challenges me in description. A subject studied and coming from Myako (Tanzania) zone of " Northern" Cyphotilapia (Karilani/Bulu Not) proved to have three lines of scales and thus is included in the new species whereas the shape of the cephalic bar incontestably brings it closer to the Scandinavian forms... business thus to be followed...
        Also let us note that there are differences in the habitat and the way of life according to the species or populations. Thus, for example, the "Kavalla" lives in a habitat relatively not very deep whereas the "Kapampa" saw definitely more deeply. The " northern" sp seems to be more a species living in bench whereas C gibberosa is more a recluse. From a behavioral point of view, very for a long time the aquarists belonged to the significant differences: of enough calms for C frontosa with more aggressive and more predator for C gibberosa. It is thus by no means astonishing that the kind is divided, even if that calls into question the practices of the aquarists.
        One will be able for more details to refer tothe article of Rudy Pirquet, in the site of E Genevelle.
        Med bakgrund av denna så är det för tidigt att bekräfta den nya artbeskrivningen och på så sätt faller Klassisk ära´s argument.
        Det är inte ett bekräftat namnbyte på de artskillnader som sägs så därför är alla fortfarande C. Frontosa. Troligtvis så kommer det att ta tid innan arterna får bekräftade namnändringar, men som med släktet Tropheus så kommer de att skiljas genom fångstplats. Därför bör just fångstplats vara den betydande delen och inte ett artnamnsbyte.

        Kommentar

        • Isdal
          Användare
          • april 2004
          • 9

          #19
          Okej, hade inte väntat så mycket trubbel för en så liten fråga. :-)

          C. Gibberosa kommer från sydliga delen av sjön och känns igjen på denna "mask" mellem ögonen, varemot C. frontosa kommer från nordliga delen av sjön och har det svarta streck rätt genom öget. Är dette korrekt uppfattat?

          Kom ihåg att T-sjön tidigare har bestått av 3 separata sjöar. Cyphotilapia kan mycket väl finnas i 3 varianter, eller hur? Detta är bara en gissning, men vi har redan C. frontosa, og nyligen har C. gibberosa funnits. Nu fattas bare den 3. varianten... <skratt>
          Hälsninger från
          Kim Isdal - mail: kim@isdal.dk - site: www.isdal.dk

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            citat:Okej, hade inte väntat så mycket trubbel för en så liten fråga. :-)
            Är det "trubbel" om man får utförligt svar? Detta är inte enbart ett forum för snabba svar utan det är även en informationskälla för folk som kan söka på "Frontosa" och få fram viktig information.

            Den tredje arten skall vara "Burundi-varianten" om du läste mina länkar...

            Med andra ord finns dessa arter från släktet Cyphotilapia: Frontosa, Gibberosa och Burundi. De två sistnämnda artnamnen är inte bekräftade och skall därför inte användas. Det som används tills vidare är fångstplatserna som identifierar Frontosa-släktets skillnader. En del säger att detta skall användas på alla utom Frontosa: Cyphotilapia Sp.

            Trubbel?...hahahaha.

            Kommentar

            • Isdal
              Användare
              • april 2004
              • 9

              #21
              Till Tricella:
              Du såg visst inte min smiley >> :-) << ???

              Men tack ska ni ha för alla bifogna länkor, verkligen spännanda läsning! Jag stödjar bestämt idéen med Cyphotilapia sp. <fångstställe>
              Hälsninger från
              Kim Isdal - mail: kim@isdal.dk - site: www.isdal.dk

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Jepp...jag såg din smiley...och la till en själv också.

                Glad Påsk och ha det riktigt gött alla forumläsare!!

                Kommentar

                • Vannar
                  Användare
                  • april 2002
                  • 339

                  #23
                  Fan vad ni drygar er, då kan jag oxå lägga mig i och vara dryg.

                  Alltså, rätt drygt att påstå en sak utan argument i två inlägg och sedan på tredje inlägget, komma med argument för sitt påstående...

                  Sedan att inlägget spårat ur från ursprungsfrågen sådet sjunger om det är en anna sak men att sedan gnälla på den ursprungliga frågeställaren för att han påpekar att tråden spårat ut är jävligt drygt.

                  Om det är en ellar två arter kan vara en intressant disskussion, men nog fan ser ni väl att inte isdals frontosa är en blue mpimbwe!

                  Har ni inget att göera i påsk eller vad?

                  /Jonas
                  / Jonas Vannar

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Skulle ditt inlägg nu syfta till att höja kvaliteten på denna tråd som du anser vara låg?

                    Riktigt skrattretande Vannar...

                    Kommentar

                    • Vannar
                      Användare
                      • april 2002
                      • 339

                      #25
                      Nej, mitt inlägg var inte att höja kvaliteten på tråden. Snarare att påpeka att den inte längre gälde ämnet och att jag tyckte stämmningen inte var den bästa.

                      Genrellt försöker jag bidra till att hålla en hög och saklig nivå på inläggen, men detta inlägg vara snarae ett utryck av frustration.

                      Bakrunden är att Isdal kontaktade mig med den aktuella frågeställning men eftersom det var ett tag sedan jag ägde någon frontosa kände jag mig inte riktigt updaterad på området och därför rådde jag honom att ställa frågan på forumet istället.

                      När jag läste tråden kändes det som om Gwendly kom med ett bra svar och som nog ligger nära sanningen. När du börrjar ifrågasätta det undrar jag om du ens har sett en blue mpimbwe annat än på bild?

                      Jag kan förvisso förstå att du blev provocerad av Klassisk äras inlägg, det blev jag oxå!

                      Droppen kom när du attakerade?! Isdal för att han påpekade att tråden inte längre gällde hans inlägg (smilesys eller inte!)

                      Ja ja kanske jag bara är trött och känner för att käbbla över nätet så här på påskaftronsnatten, vem vet? men ibland känns det faktiskt som om du tricella skriver första och tänker sen...

                      God natt! Jonas


                      / Jonas Vannar

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        citat:När jag läste tråden kändes det som om Gwendly kom med ett bra svar och som nog ligger nära sanningen. När du börrjar ifrågasätta det undrar jag om du ens har sett en blue mpimbwe annat än på bild?
                        Gwendly gav ett bra svar, men det var inte utan att det fanns tvekan i vad han trodde...därav min ifrågasättning om man kunde utesluta Mpimbwe. Jag tycker det var befogat. Och jag har sett Blue Mpimbwe i verkligheten, men inte intresserat mig speciellt för denna art förrän på senare tid. Därav mitt intresse att få rätt information.

                        citatroppen kom när du attakerade?! Isdal för att han påpekade att tråden inte längre gällde hans inlägg (smilesys eller inte!)
                        Jag kanske var lite hård där, men jag tycker bara det är synd att det skall heta "trubbel" när man försöker leta fakta som kan bestyrka det ena eller det andra. Jag tog åt mig som om det var jag som skapade "trubbel" genom att jag själv fått intresse för frågan och därför forskade på nätet. Jag tycker min reaktion var befogad, om än aningen hård.

                        citat:Ja ja kanske jag bara är trött och känner för att käbbla över nätet så här på påskaftronsnatten, vem vet? men ibland känns det faktiskt som om du tricella skriver första och tänker sen...
                        Det kan nog stämma. Jag är inte perfekt och strävar inte efter det heller. Det finns säkert fler med fläckar, men det är upp till var och en att se dom och acceptera dom.
                        Om någon tagit illa upp av det jag skrivit någonstans på forumet, och speciellt då i denna tråd, så ber jag verkligen om ursäkt då mitt syfte var att få in så mycket information som möjligt och att hålla en diskussion om detta ämne.
                        Jag ser ju helst att ett forum är öppet för en längre diskussion och inte enbart för "en fråga - ett svar".

                        Kommentar

                        • Isdal
                          Användare
                          • april 2004
                          • 9

                          #27
                          Kanske felet är mitt??? Mitt svenska är ju inte likafram världens bästa, väl? Når jag har skrivit "trubbel" var det kanske för att jag inte lyckades hitta ett annat (och givetvis bättre) ordet. Förlåt, om jeg har orsakat problemer. För framtiden kan jeg fråga på engelska, om det är tillåtet här?

                          Tricella ska självklart få leta fram mer information om Blue Mpimbwe's, ifall han är interesserad. Ta också en titt på Zaire Blue "Moba" - synd att dom frontar koster ett kungpalats!!!
                          Hälsninger från
                          Kim Isdal - mail: kim@isdal.dk - site: www.isdal.dk

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Du har inte orsakat något problem. Ingen fara alls. Kör vidare på svenska du så blir det nog helt ok...

                            Zaire Blue "Moba"??

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Oj!! Dom var snygga...rejält snygga!

                              Цихлида, цихлиды, цихлидами, продажа, покупка, фронтоза, фронтозами, трофеус, frontosa, tropheus, малави, танганьика, озера, великие, африка, африканские, лабидохромис, labidochromis, lobbardoi, lombardo, колибри, попугай, цихловые, Cichlidae


                              Det är riktigt vackert med ett stim Frontosa...men de är så stora så det krävs ett stort akvarium för att hålla dom. Helt klart en underbar art från Tanganyika!

                              Kommentar

                              • Ralph
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 736

                                #30
                                Ja jäklar så sugen man blev på Frontar igen... Hade VF Burundi för några år sedan men ångrar nu att jag sålde dem. Jaja, jag får trösta mig med att jag inte har plats för Frontosor just nu.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...