Kompletteringsköp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #16
    Ja men det blir jobbigt för dom i längden.
    Dessutom, vad matar du med? Tänk på att ahli är fiskätare och mbuna är vegetarianer/kräftdjursätare dvs motsatsen.

    VI har inga bra erfarenheter av att ha ahli med mbuna, speciellt honorna brukar då som flugor efter ett par månader.
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • supersunk
      Användare
      • mars 2004
      • 86

      #17
      jag har löst det genom att mata dem med levande foder. Småfisk som sebrafisk (fram tills nu har det faktiskt varit sebraciklidyngel), Mbunasarna rör dem inte och Ahlin mår kalas.

      Jag tror ändå att jag försöker så länge det går. Butiken jag köpte den i har sålt Malawi sen de kom till sverige för (vad är det nu då...?) 30 år sen och de sa att i ett 375liters så skulle det nog funka.

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #18
        Ja då KAN det funka.
        Men om en AFFÄR säger det, betyder inte att det är 100%
        Min bror hade dom i 540 med mbuna, honorna dog som flugor.

        Men skaffa nån mer haplis eller aulonocara istället för lombardoin.

        Venustus är för stora för 375liter..
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • supersunk
          Användare
          • mars 2004
          • 86

          #19
          Jo, det där med Venustus har jag hört... Men tror du verkligen att det blir bättre om jag har fler Hap. eller Aul. i istället för fler Mbunas. Jag tror nämligen det då Mbunasarnas (bestämd form plural :-) revir hävdande inte blir lika aggresivt. Just nu är det ju ganska lugnt i akvariet då ingen direkt stör varandras revir. Haplisar och Aulonocara är ju inte lika beroende av att vakta sina grottor. Oftast har de ju inte ens nån speciell...

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #20
            Kan stämma, det beror ju oxå på hur du har inrett.
            Jag vet att min Benga hane vaktar sin grotta oerhört aggressivt.
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Har man lite flyt så kan det ibland fungera supe med lite udda blandning i ett akvarium.2 mbunas delar sällan på ett revir medans en mbuna o en happlis kan i göra det pga att dom inte ser varandra som kunkurenter på samma sätt som 2 zebror skulle göra men som sagt det är ibland det funkar men oftast fungerar det inte så bra men funkar det så är det ju kanon för burken blir mer intressant att beskåda ofta.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • supersunk
                Användare
                • mars 2004
                • 86

                #22
                Malawi: Just Benga-aulonocara är väl också revirhävdande. "De upprättar ett revir runt en håla de grävt ut." citat från zoopet och jag kan tänka mig att de lika gärna tar en färdig grotta i ett akvarium.

                Man får väl i så fall sattsa på en frilekande art som är erkänt fri från grotthävderi.

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av supersunk

                  Haplisar och Aulonocara är ju inte lika beroende av att vakta sina grottor. Oftast har de ju inte ens nån speciell...
                  Det var du som skrev det
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Tittar man på denna "Baenschi" (Benga) så verkar han inte ha något revir när han lockar honan...



                    Klicka på Aulonocarabaenschi.avi...

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 790

                      #25
                      min hane har iaf en grotta i vilken han gräver som en tok och sedan locjar han in en hona och leker
                      /Glenn Wouda

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • Mård
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 285

                        #26
                        Har själv en herrans massa lombardoi och ja dom är väldan agressiva stora hanar är inte snälla, tom bitigt mig så att jag fått blåmärken i form av hans mun.....Ville bara säga att av egen erfarenhet så är polit inte bra att han med lombardoi....har det själv och visst går det men det är med näppe....hanen är ingen tuffing hos mig iaf....på affären sa dom att det skulle gå men det har inte varit någon direkt lysande kombination för mig. Men lycka till med fisk väljandet....själv ska jag snart pöva fuelleborni , verkar vara en häftig mabuna.
                        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #27
                          Fiskarnas betende som dom har i fråga om lek o foder, det betendet slätas ut kraftigt i ett akvarium speciellt på odlade så dom får lite andra vanor o betenden än vad som beskrivs hos dom i naturen.En fisk som tex ska leka fritt i vattenrymden i naturen kanske helt plötsligt leker med en sten som underlag i akvariet osv.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • spec mats

                            #28
                            skulle tro att M Chipokae är den mest aggressiva av de arter du har listat-har själv haft dessa och dom var väldigt stridslystna, blir nästan 20 cm stora och är dessutom rovfiskar. Välj hellre auratus,johanni el maingano, blir mindre och är "något" mildare.

                            Kommentar

                            • supersunk
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 86

                              #29
                              Men jag tror fortfarande på teorin om att om jag inte skaffar fler Mbunas utan istället frisimmare så kommer inget inkräkta på varandras revir utan istället borde det funka. Fast jag kanske bara är naiv...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...