nergrävd Stappersi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    nergrävd Stappersi

    Hej!

    Jag köpte precis 4 st Lamprologus Stappersi. Håller så smått på att göra om min malawikar till ett blandtanganyika, och har för närvarande lite blandad besättning fram tills jag blir av med malawina.

    När Stappersina kom i karet så blev de rätt jagade av min störra malawisar, och jag såg dom inte på ett tag. Fram emot kvällen dyker en av dom upp igen, men får direkt ta några anfall från en stor malawihane. Efter att ha försökt ett par undanmanövrar så gräver den blixtsnabbt ner sig i sanden, och så vitt jag kan se ligger den kvar under en liten "sandkulle" än.

    Brukar de göra så här, och hur länge klarar de av att vara nergrävda? Jag tycker jag har rätt gott om andra gömställen, stenar, växter, grottor och snäckor, så jag trodde inte det skulle bli några kompatibilitetsproblem med sandsilande malawisar och snäcklekar i någon vecka ...
    /Mikael
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    När de luktar olika så brukar de bli jagade. Men efter ett tag så luktar de som de andra fiskarna i ditt akvarium, och då blir det nog inga problem. Detta dröjjer högst en dag. Om de fortfarande jagar dem väldigt mycket så msåte du nog tyvärr sära på dem sålänge.

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • april 2002
      • 178

      #3
      Jag blev nog lika överraskad som du när jag först såg detta beteende.
      Men de ligger nog inte nergrävda längre än de klarar.

      Malawi och tanganyika har ju ungefär samma krav på vattnet men så olika beteenden att det inte brukar fungera så bra att blanda dem. Visst går det, fiskarna lever ju och trivs säkert också men man missar mycket av tanganyikornas revirbeteenden och smågruff.

      Lycka till
      Anette

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        Har flyttat malawisarna till ett annat kar tills jag har klart med den nya ägaren.

        När jag ändå var nere i karet och rotade passade jag på att peta lite i sanden där fisken grävt ner sig igår eftermiddag. Den låg fortfarande kvar och blev inte överdrivet glad över att bli uppgrävd igen. Den har med andra ord legat under sanden i nästan 24 h!

        Hur klarar de av det? Det borde väl inte komma ner vidare mycket syrerikt vatten några centimeter under sanden, om det nu överhuvudtaget går att pumpa vatten genom gälarna när man ligger under sand, eller?
        /Mikael

        Kommentar

        • Mikael
          Användare
          • april 2002
          • 347

          #5
          Det verkar som de små "terroristerna" är mer seglivade än man kan tro... Jag var själv på väg med håven flera gånger för att hämta upp våra "döda" stappersi, men varje gång så spratt det till i liket som simmade iväg (en överlevde till och med tio minuter i munnen på vår calvushane som råkade få med sig stapperstin med räkmixen). Beteendet att gräva ned sig upphörde dock efter ett tag hos vårat gäng och kanske får du en liknande utveckling i ditt kar. Se till att de har snäckor och sand så får du även se ett rejält intressant beteende när de gräver ned snäckorna. En tendens hos dem är att en individ, gäller såväl hane som hona, gärna har så många snäckor som möjligt som sina. Vilket innebär att det blir många små gruff dem emellan, dessutom brukar de vara rejält aggressvia mot händer som kommer ner och stör... de sitter som små sugkoppar runt handleden när de är som mest ilskna.

          /Mikael Mayer
          Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

          - Lars Falk

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            *Skrattar*

            Otroligt fascinerande små varelser. Jag måste skaffa mig ett gäng av dessa. Jag planerar att ta ett av mina yngelkar till dessa snäckskalslekare.

            Det räcker med ett yngelkar på 105L och ett på ca 20L för de Malawi yngel som jag får.

            Jag hade tidigare Ocellatus, men är sugen på att skaffa Stappersi. Jag får se vad som finns tillgängligt av dessa...

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • november 2002
              • 666

              #7
              får hoppas de vågar visa sig snart i alla fall. Känns lite trist att man inte ser skymten av de nya fiskarna. Fast de kanske tycker det är roligare under sanden : )
              /Mikael

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag förstår att du inte tycker det känns roligt Mikro...men det repar säkert mod snart. Troligtvis är det en instinkt vid hot att dyka ned i sanden om de inte har tagit revir i form av snäckor.

                Kommentar

                • mikro
                  Användare
                  • november 2002
                  • 666

                  #9
                  Efter att ha flyttat malawisarna så har nu alla fyra dykt fram och det första jag såg var ett rejält "läppgrepp" mellan två av de största. Under förmiddagen har de stökat runt och visat sin lite tuffare sida : )
                  /Mikael

                  Kommentar

                  • mikro
                    Användare
                    • november 2002
                    • 666

                    #10
                    Nya spännande beteenden har observerats, ja, nya i alla fall för mig.

                    En av stappersina har nu visat sig vara en hane och håller för fullt på att muta in ett revir. Jag har två små "högar" av snäckskal och han håller för närvarande på att städa ena högen. Tydligen har jag slarvat lite när jag la ner snäckorna för det är lite luft kvar i dom. Han jobbar för närvarande hårt för att försöka få ut all luften ur snäckorna. Han går in, fyller munnen med luft, tittar ut och släpper ut en luftbubbla, går in igen osv. Ser väldigt lustigt ut : )

                    Är det någon som vet varför de är så petiga med att det inte finns luft i snäckorna? Lite luft i toppen av den borde väl inte vara i vägen tycker man
                    /Mikael

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Utrymmesskäl?

                      Det beteendet måste se fantastiskt kul ut...ingen kamera i närheten?

                      Kommentar

                      • mikro
                        Användare
                        • november 2002
                        • 666

                        #12
                        jo, ska försöka få något på bild : )

                        En annan märklig sak jag inte förstår är att de lägger sig med magen och kroppen halvvägs nere i sanden och "simmar" en decimeter ungefär. De gör det oftast med utgångspunkt från snäckorna. Jag trodde först det var något ny taktik för att gräva på, men det verkar rätt ineffektivt och när de vill gräva verkar de oftast göra det på det traditionella sättet.
                        /Mikael

                        Kommentar

                        • mikro
                          Användare
                          • november 2002
                          • 666

                          #13
                          Hmm, jag hittade ett mönster i hur han magdyker! http://www.efd.lth.se/~f97mn/fisk/signs.jpg Verkar som om det är någon ockult grävtaktik : )

                          Fick ingen bild eller film med luftbubblor men en liten snutt med magdykande. Den blev rätt stor dessvärre så varning för modemanvändare (3.5 mb). http://www.efd.lth.se/~f97mn/fisk/magdyk.mov
                          /Mikael

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Är det där beteendet inte ett vanligt "klia"-beteende? Hur som helst så såg det roligt ut...en liten sandsurfare med andra ord...

                            Stora snäckskal...vart har du fått tag i dessa?

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                              Är det där beteendet inte ett vanligt "klia"-beteende? Hur som helst så såg det roligt ut...en liten sandsurfare med andra ord...

                              Stora snäckskal...vart har du fått tag i dessa?
                              Definitivt inget klia beteende
                              De gör så när de vill skyffla bort sand eller täcka över snäckorna.
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...