nergrävd Stappersi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #16
    Den där grävtaktiken tror jag olika sorter bemästrar olika bra, mina Neolamprologus Calliurus är klippt värdelösa på det, de försöker då och då men det ser ungefär ut som det på filmen, ibland lyckas de att få upp lite sand. Men jag hade en annan snäcklekare för länge sedan, som var mkt bra på det där. Minns tyvärr inte viklen det var, men den grävde aldrig med munnen, trodde det var ocellatus men den har jag nu igen och den gräver med munnen..

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #17
      Tricella: jag tröttnade på att leta efter äckliga sniglar i vitlökssmör så jag köpte till slut snäckorna i ciklidaffären i Södra Sandby. Tokdyra, men ganska snygga.

      Jag skulle misstänka att mina fiskar är rätt värdelösa på den här taktiken ... åtminstone än så länge. Vem vet, de kanske lär sig : )

      /Mikael

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #18
        sniglar i vitlök e mums :-(

        grymt kul film, mera sånt
        fish r friend

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av mikro

          jag tröttnade på att leta efter äckliga sniglar i vitlökssmör så jag köpte till slut snäckorna i ciklidaffären i Södra Sandby. Tokdyra, men ganska snygga.
          Varför då inte köpa tomma skal av Vinbärssnigeln i livsmedelsaffären? Sist jag köpte det kostade 24st tomma skal i storlek large ca 55 kr.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #20
            Angående grävtekniken:
            Mina lamprologus similis är utomordentilgt effektiva med denna tekniken, de kan täcka en grannes vinbergssnäcka med en enda skyffling. Detta är väl problemet med mina snäcklekare, de skyfflar sanden mellan reviren och det enda de har tid med är att rensa sina egna revir (och då täcka grannens revir) från sand.

            Jag skulle även vilja ha sådna snygga snäckskal som du har, men eftersom jag behöver c 40-50 stycken käns det lite väl dyrt med över 10kr/st =)
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #21
              snygga? det ser ut som nån har tömt sina strandfynd från semestern i akvariet :-/
              fish r friend

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • april 2002
                • 787

                #22
                Om snäckorna är snygga eller inte kan man ju diskutera, men visst är dom mer lika "tanganyikasnäckor" än vad vinbären är. Jag har själv runt 120st i ett stort röse mellan två BTN-moduler i mitt stora kar. Har dock inga snäcklekare i karet för mina A. compressicepsar har lagt beskag på hela alltet.
                Angående vinbärssnäckor verkar dom vara svåra att få tag på. Iallafall här nere i Lund.

                Mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • mikro
                  Användare
                  • november 2002
                  • 666

                  #23
                  jag tror butikerna har börjat inse att de flesta tycker sniglar är rätt äckliga och i princip slutat sälja dom. För bara ett år sen hittade jag sniglar och snigelskal i de flesta matbutikerna i Lund, men inte nu längre dessvärre.

                  Vem vet, det kanske finns en marknad för att gå och plocka sniglar i vinbärskolonierna här i Skåne : )
                  /Mikael

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #24
                    vinbergssnäckor är väl fridlysta?

                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Mikael
                      Användare
                      • april 2002
                      • 347

                      #25
                      Vi köper snäckskal genom Akvarielagret här i Sthl. I butikerna härikring har vi letat utan framgång, så för en hågad spekulant blir det kanske till att ta sig till redaktörens hemtrakter

                      Kan inte låta bli att lämna lite kuriosa vad gäller vinbärssnäckor (Helix pomatia). I och ikring trädgården där hemma så kryllar det av vinbärssnäckor i perfekt storlek, bara att plocka alltså... men! En vinbärssnäcka av format större är sannolikt mkt gammal, de kan uppnå den aktningsvärda åldern av 25 år! 25 år i sakta mak är en sån prestation att jag numera behandlar vinbärssnäckorna med stor respekt Så likt en genuint inkonsekvent fegis lämnar jag dödandet till andra och köper tomma skal...

                      /Mikael Mayer

                      ps. ang fridlysning så har arten enligt habitatdirektivet (Rådets direktiv 92/43/EEG av den 21 maj 1992 om bevarande av livsmiljöer samt
                      vilda djur och växter) ett sådant gemenskapsintresse att insamling i naturen och exploatering kan bli föremål för särskilda förvaltningsåtgärder... huruvida några "särskilda förvaltningsåtgärder" har vidtagits i Sverige vet jag inte [xx(]
                      Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                      - Lars Falk

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Mikael

                        Vi köper snäckskal genom Akvarielagret här i Sthl. I butikerna härikring har vi letat utan framgång, så för en hågad spekulant blir det kanske till att ta sig till redaktörens hemtrakter
                        Eftersom redaktören är föräldraledig tog han barnvagnen och gav sig ut i vårsolen [8D] för en marknadsundersökning om snigelskal i Höganäs. Resulatat; två av tre livsmedelsbutiker hade tomma snäckskal på lager, lägsta pris var 57:- för 24 tomma skal.
                        De flesta livsmedelsaffärerna tar säkert hem skal om man ber om det.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #27
                          Micke: tror inte de finns att köpa längre, inte här iaf, köpte sånna förut men nu sist jag tittade så fans det inte. Nu var jag tvungen att köpa med vitlöksmsör och skit..

                          Kommentar

                          • Jabbafet
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 26

                            #28
                            I stockholm finns (har funnits iaf)tomma vinbergssnäckor på City gross i Kungens kurva, 50 st hyggligt stora för ca 100 kr. Blev själv rätt tacksam för den upptäckten när jag jagade runt i höstas.
                            Anders

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #29
                              Holmgrens Kolonialhandel på saluhallen i Lund brukar ha. Sist jag köpte kostade de 55 kronor lådan.

                              Flyingefältet i Skåne är fullt av vinbergssnäckor som man kan plocka och tillreda. Det är viktigt att låta dem tömma tarmen i badkaret under intervallduschning innan man kokar dem. Minst ett dygn tar det.

                              Hemplockade och konserverade är väldigt goda med frysta fyllda brukar vara träiga och hemska. Den som önskar recept kan mejla, jag har några som är mycket bättre än de trista vilöksvarianterna. Det ska vara hönsbuljong chili och mynta eller mustig tomatsås med avkok på märgben. Sen är det bara att ösa i alla skalen i akvariet (efter lite diskning förstås).

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 3368

                                #30
                                Det låter jäkligt gött Fredrik. Ska vi ta en tur dit endag ?
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...