Duboisi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec mats

    Duboisi

    Har haft och har en del tropheus men ja har aldrig haft duboisi-och vet därför inte hur dess beteende är, här på forumet har jag läst att duboisi tillhör de mer aggressiva, men vissa hävdar motsatsen, som tex peter schupke i sin bok-aqualog tropheus-där han skriver,"its behaviour towards conspecifics is far less aggressive than in other tropheus species" Så nu undrar jag hur det egentligen är, för jag är intresserad av duboisi och funderar på att skaffa en grupp-men om de tillhör de mer aggressiva så avstår jag. Vidare tycker jag att det är intressant att dom olika varianterna visar upp olika typer av temperament, stämmer det att de sk black-varianterna har ett mer aktivt beteende än övriga tropheus, har själv haft bemba men det var ett tag sen och jag kommer inte ihåg hur de var.
  • spec mats

    #2
    Tack för svaret-det låter bra att de tillhör de mer "snälla" tropheusarna. Just nu har jag endast ett akvarium igång pga att jag är nyinflyttad, i det har jag 26 st halvvuxna tropheus kalambo (citron 2), men har (naturligtvis) planer på att utöka med fler burkar och är mest intresserad av följande sorter: Duboisi "karilani" de sägs ha extra mycket blått på huvudet, tropheus "kala island" verkligen snygga, tropheus "kipili" finns den att få tag på?

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag tror det är helt beroende på vilken Alpha-hane man får och vad han gör med gruppen.

      Det finns många som uttalat sagt att Duboisi är lugna och det finns en del som uttalat att en del grupper är dominerade av en tyrann till Alpha-hane. Jag är en av dom som tyvärr lyckades få en hane som spred terror i gruppen och som jagade alla till döds innan han själv endast var kvar...
      Troligen lyckades jag få tag på en Alpha-hane som hade enormt lågt IQ...för att vara fisk.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Nu kallas väl inte duboisi för Maswa hoppas jag Pierre? Det måste väl vara duboisin som fångas vid "Maswa" som kallas så?

        Från personliga samt brett insamlade erfarenheter av Tropheus så hävdar jag att det inte finns någon alls skillnad i beteende i det begränsade utrymme som tex ett 540 liters akvaruim ugör. Min personliga uppfattning är att det enbart har med individer att göra. I mitt fall har duboisi varit långt mer aggressiv än både moorii och sp.black men jag drar inga konkreta slutsatser från det utan behåller enbart min personliga åsikt tills att motsatsen bevisats.

        Att det skulle krävas 30 individer för att forma en fungerande grupp anser jag däremot vara rent nonsens.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • spec mats

          #5
          Men tycker inte du/ni att det även är vissa konkreta skillnader på de olika varianterna även om de också har individuella skillnader, en liknelse skulle kunna vara följande, black-typerna från norr är lite som Melanochromis auratus, rainbow-typerna som Ps saulosi, och duboisi som L.Trewavasae kanske? där det även finns undantag, men generellt sett så är auratus aggressivare än de båda andra arterna. Dessa riktlinjer borde ju också kunna appliceras på tropheus, eller?

          Till Tricella: trist med alfa-hannar som går överstyr, men varför tog du inte bort den hannen?

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            citat:Till Tricella: trist med alfa-hannar som går överstyr, men varför tog du inte bort den hannen?
            Det var mitt första gäng Tropheus och jag hade väl inte jättekoll direkt på hur jag skulle gå tillväga...sedan tror jag att det var den ende hanen jag hade (inte säker men nästan).

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Som sagt så tycker jag mig inte kunna se några skillnader. Om jag skulle gå efter min personliga micro-erfarenhet (6 stora grupper var av 3 vildfångade) så skulle jag dra resultatet att dubbar är grymmast av alla. Den slutsatsen går naturligtvis inte att dra.

              Hur många grupper kan Pierre och hans farsa ha drivit? Kanske 30, även det är jag helt övertygad om att ni alla inser att det är helt uteslutet att dra slutsatser från.

              Att sedan tex. Konings och Fhorman (jag vill minnas att Kjell nämnt för mig att han haft en stor odling av Tropheus igång då han hade sin grossistfirma) påstår att dubbar är "snälla" och lämpliga som nybörjartroffar tar jag inte för garanterat trots att jag naturligvis förstår att de har gett dessa råd i all välmening. Det faktum att både dessa herrar är kunnigare på ciklider än vad jag någonsin skulle kunna närma mig under min livstid förändrar faktiskt inte den saken.

              För ungefär ett år sedan började jag att samla in information angående denna fråga via de tropheusägare som jag hade kontakt med på internationella internetforum. Det som gör deras iaktagelser så intressanta är just att de är amatörer. Det handlar givetvis inte alls om hur Tropheus beter sig i naturen utan hur de fungerar i akvarium. Alltså blir det bara störande att fråga personer som sysslar med något som kan liknas vid seriös forskning. Vi får se vad jag gör med materialet i slutändan, det ligger för närvarande i den stora "mappen" med framtida projekt.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • spec mats

                #8
                Ja det finns onekligen många olika erfarenheter ang tropheus och dess beteende-och det är väldigt intressant tycker jag. Tropheus är subtila, individuella och nyckfulla på ett sätt som jag aldrig har upplevt med någon annan ciklidart. Det vore kul om du Fredrik ville tillhandahålla oss din information ang. detta ämne. Till tricella: då förstår jag problemet-med endast en hanne så kan man ju inte göra så mycket..

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #9
                  Jo, kan juh dra några exempel på en fisk som är väldigt anorlunda mot de andra. En av våra ikola honor simmar aldrig med de andra, hon har alltid haft ett litet eget hörn, ibland jagar hon iväg andra. Sen har vi en yellow cheek hona som alltid är tjock, när hon kom var hon tjock och alla andra jätte smala, hon tuggar och är fortfarande tjockare.

                  Alla har juh som sagt en personlighet, det kan jag tänka mig är lättare att se mer om man har dem länge och inte i en lokal, så jag har bara sett det tydligaste.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Jag håller med Fredrik.
                    Jag erkänner gärna att jag inte alls är kunnig om duboisi, men jag har en gång försökt hålla dem. Jag köpte 10 yngel, inom loppet av nån vecka från de att de blev könsmogna gick de från att vara 10 till att vara 1.

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Jag har inte heller haft några VF "dubbar". De sex grupperna jag nämnde var Tropheus över huvud taget. Den elakaste Troffe jag träffat på var en ganska liten, nästan helsvart "dubbe" som kom från en lång odlingslinje, typ F12 eller så.

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      Arbetssätt...