Maskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boffe
    Användare
    • februari 2003
    • 102

    Maskar

    hej jag har ett problem.
    Mina fiska dör en efter en, jag har ett 222 liters med trewasawe golden socolofi.
    Fiskarna står och andas tungt på bottnen och slutar äta och tillslut efter några dagar så dör dom, händer en fisk ått gången.
    Jag har bra pump så det är inte dåligt med syre eller så, har haft igång det ett år och aldrig har en fisk dött, har ej bytat mat.

    Jag har sett små genomskinliga maskar ca 1-2 cm stora i akvariet som slingrar sig, kan det bero på dem.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348
  • Boffe
    Användare
    • februari 2003
    • 102

    #2
    Ingen som vet?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      Vattenvärden?

      Kommentar

      • Leif Edvardsson

        #4
        Låter som bukvattensot. Dom brukar få tunn genomskinlig avföring då. Jag fick bukvattensot en gång och jag kan bycket väl tänka mig att avföringen kunde förväxlas med mask. Har du dessutom fart på vattnet så ser den nog levande ut.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Maskar brukar vara symptom på att det är riktigt rejält skitig och på att det har matats för mycket. Om så är fallet så kan du ta upp gruset och skölja ur all näring och sedan mata mindre/rengöra oftare. Maskarna i sig är knappast farliga men beskrivningen av hur dina fiskar mår tyder på dåligt vatten (nitrit) eller bukvattensot.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Vet inte om jag tycker att att rengöra gruset (och alltså "cykla" akvariet igen) är en så bra idé när man drabbats av nitrit/buksot...

            Skära ner på matningen, mycket tätare och mycket större vattenbyten, mer cirkulation, och "dammsugning" (skonsammare än tvätt) av gruset, det kunde jag skriva under på.
            Det är nog också alldeles sant att stora mängder mask i gruset tyder på kraftig övermatning - de livnär sig huvudsakligen på rester.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citat:Vet inte om jag tycker att att rengöra gruset (och alltså "cykla" akvariet igen) är en så bra idé när man drabbats av nitrit/buksot...
              Jag anser att det standardrådet är fel, dvs. "sitt i båten" är överdrivet försiktigt. Jag har aldrig haft problem med nyuppstart av inkörda akvarier (obs. gruset ska sköljas i "behaglig" vattentemperatur och inredningen ska inte rengöras. Jag tror helt enkelt inte på att man "cyklar" akvariet speciellt hårt då. Är akvariet så nedskitat att det kryper vita maskar (och ännu värre, en massa annat vitt "jox") så måste det ju ändå åtgärdas. Det är så man skulle se mitt "om så är fallet". Ska man vänta tills det är stabilt och sedan "cykla" det? Ut med skiten men en gång om skiten är problemet alltså. Varför vänta?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citatkära ner på matningen, mycket tätare och mycket större vattenbyten, mer cirkulation, och "dammsugning" (skonsammare än tvätt) av gruset, det kunde jag skriva under på.
                Ok, läste inte så noga första gången. Hur man gör beror förstås på hur skitigt det är och om fisken inte mår bra så ska man inte stressa dem i onödan vilket några timmar i en hink kan göra. Du får bedömma hur mycket onedbruten skit det kan tänkas finnas i botten men jag ändrar mig och säger: kör på Mikes förslag ovan först men överväg om det kan bli nödvändigt att rengöra gruset på sikt. Jag tror att du har övermatat rejält och att det är problemet och det bygger jag enbart på vit mask + sjuk fisk.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Boffe
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 102

                  #9
                  Jag gör vatten byten varanan vecka så akvariet e inte skitigt.
                  då tror ni det e bukvattensot då?
                  Jag blev bara lite fundersam eftersom jag ej hade bytat mat, och fiskarna började dö när jag såg maskarna, och jag är riktigt säcker på att det e maskar.
                  Jag har hört att det finns en sorts maskar som angriper gälarna och suger ut näringen ur kroppen, det kan inte vara sådana tror ni?
                  tack på förhand!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

                  Kommentar

                  • Snapper
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 37

                    #10
                    Jo gälmask är ganska vanligt. Det finns något som heter Camacell (HS produkter) som man kan ge dom som är rätt så effektivt mot mask (skadar inte o ge), det är i tablettform som löses upp i vattnet men färgar det inte. Borde finnas hos din handlare

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      citat:-Jag har hört att det finns en sorts maskar som angriper gälarna och suger ut näringen ur kroppen
                      -Jo gälmask är ganska vanligt. Det finns något som heter Camacell... ...Borde finnas hos din handlare
                      Nu är jag ingen kännare av varesig gälmask eller Camacell, men om du inte sett mask på fisken så ska du inte oroa dig. Mask i akvariet är vanlig, gälmask relativt ovanligt. Jag har aldrig hört talas om att man ser dem i vattnet. Generellt sett så är maskmedecin rejält tunga och dödar allt i akvariet. Om du behandlar mot gälmask men inte det fiskarna dör av (t ex nitrit) så lär alla fiskar dö. Nu utgick jag från att du har problem med nitrit, inte gälmask, samt att Camacell dödar bakteriekulturen i akvariet.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...