Hjälp med Goldenyngel - de dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hjälp med Goldenyngel - de dör!

    Hejsan!

    Skrev nedan om "vattenbyte/3-dagarsyngel", saken är den att nu har 2 till dött här, en varje dag verkar det som nu, så nu återstår bara 7 st av de 9 jag fick att överleva, 4 dog ju redan första dygnent, 13 totalt fick vi ut honans mun.
    Vad kan detta bero på, matar jag dem för lite/för mkt eller vad händer med dem?!
    De får cyklops och malda flingor 3 ggr om dagen....

    Svara fort, så att jag kan rätta till problemet snarast här, jag vill ju så gärna ha dessa kvar.
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Hur stort är karet? Hur ofta byter du vatten?
    Kan det vara en nitritsmäll? Hur länge har karet varit igång?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Gotrek
      Användare
      • september 2003
      • 64

      #3
      Jag tycker det också låter som en nitritsmäll. Gör ett vatten test.
      Patrik

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Fler frågor...

        Hur stora är ynglen? Frisimmande?

        När jag ser på hur mycket du matar så kan det kanske vara dåliga vattenvärden som du fått. Jag matar försiktigt den första tiden då det alltid finns små partiklar i mitt "första yngelstadie akvarium" som jag har...

        Jag smular flingfoder en gång om dagen och ger dom en liten räkmix bit senare på dagen. Detta äter de under hela dagen och de har hela tiden runda magar även om de inte är sprängfyllda. Jag byter vatten en gång i veckan hos dom och det fungerar bra i detta lilla kar.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Ynglen går i en nätbox i vårt 250 literskar, det är idag 1 vecka sedan vi gjorde vattenbyte där sist, så idag ska det bli av, men kanske de inte pallar 1 vecka i samma vatten utan kräver tätare byten, kanske bättre då flytta över nätboxen till vårt yngelkar där just nu 16 demasoni´s går (de är 2,5-4 cm) är bara rädd att de ska bli uppätna av dem så kanske man kan hänga ner boxen däri bara istället, tänkte ju bara att de nu när de var så här små/nyfödda var känsliga för ett sånt byte så därför har de fått stanna i stora karet där de var vana med vattnet, men kanske helt fel tänkt.....
          Vi har haft igång karet sedan i julas och vi har inte haft några andra prblem däri förutom att de 1 gång fick vita-prick-sjukan.
          Men om det är nitrit (kan ni snälla säga skillnaden på nitrit/nitrat när vi ändå har det uppe här, vilket är vilket??) så borde väl flera dö än bara 1 i taget, eller??

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            ynglen är ju nästan 1 vecka nu, så kanske 5 mm....de simmar själva och kulan är borta, de småäter har jag sett, men då bör jag kanske inte ge maten så där ofta....

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Hur stor är nätboxen?

              Det är inte ett bra sätt att dra upp ynglen på en längre tid tycker jag. Troligtvis har du inte nitrit då de övriga fiskarna i karet inte reagerar och ett veckobyte av vatten är helt normalt.

              Jag tror att det är nedsmutsning i nätboxen som gör att ynglen får dåligt vatten där.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej Tricella!

                Ja, boxen kan väl vara typ 15*15 cm eller ngt sånt, så vidare stor är den ju inte.
                Nitrit/Nitrat känner jag med att de andra borde väl också reagera isåfall på ngt vis då om det är ngt sånt, åtminstone att de andra yngeln visar sig dåliga, men detta bara är över en natt, har hittat dem alla på fm-dagarna när jag tänder karet kanske jag ska säga med....
                Ska jag flytta på dem till yngelkaret och ha dem i boxen där eller törs jag chansa på att släppa i dem i yngelkaret (ca 50 liter+3 skapliga lavastenar) och att demasoni´sarna låter bli dem då, eller bör jag chansa och flytta över demasoni´sarna nu till stora karet (har ju lite på känn att de fortfarande kan vara aningen små för att hamna däri....

                ?!?!?!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Du skall nog inte släppa ned dom bland de större Demasoni nu.

                  Vart har nätboxen varit? under belysningen eller på annat ställe i akvariet?

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ja, boxen hänger bara över kanten på karet i vänstra hörnet, är det lugnaste stället, belysningen är ju över där, men vi har täckt för med en kartongbit så det inte ska bli så ljust för dem, men de kanske ska ha väldigt ljust som de andra har??

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      det brukar blir dåligt genomflöde i såna (plast)boxar.kanske syre brist el liknade. köp en nät kasse istället om de inte är för små . jag hade ibörjan en grön håv som jag har till akvariet till mina guldsömns "larver" i den blev det bra genomströmning. finns annars bra kassar att köpa som tex på guldfisken.se

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Nja...lite ljust bör det nog vara...men varför jag frågade var av en annan anledning...t ex att värmen från lysröret gett för hög temp där ynglen är. Nu är det troligen inte så då ni lagt en kartongbit emellan, men å andra sidan är det ju relativt mörkt där...

                        Jag tycker att ni skall skaffa en sådan där plastbox som finns att köpa på ICA eller Coop som har några liter och där kan ni ha yngel i liten storlek på tillväxt.
                        Filtrering kan skötas av en luftpump där man sätter en bit av filtermatta på som tar upp smutsen.

                        Jag har ett litet akvarium på 16-20L och där driver jag ett filter som sitter på ena kortsidan med ett inbyggt "billifilter" som drivs av en luftpump. Denna anordning är väldigt funktionell till ett litet pris. Det går lika bra att använda plastbox och ett vanligt billifilter på samma sätt.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Som åtgärd nu om ynglen inte ser pigga och stabila ut så bör ni rengöra nätboxen ni har genom rinnande vatten, flytta dock över ynglen i något passande med vatten ifrån akvariet. Använd inget att skrubba med utan spola bara ur den. För sedan tillbaka ynglen i nätboxen när ni satt ner den i karet igen och mata försiktigt en stund. Om ni kan så bör ni kanske sätta boxen där det är mer strömt då det syresätter vattnet bättre. Undvik att sätta den under lysrampen om möjligt.

                          Mata enbart med smulat flingfoder i ett par dagar och ge väldigt lite av cyclops. Jag tror att det kan vara cyclopsen som kan ge dåliga vattenvärden om det inte blir uppätet.

                          Ta det inte för hårt om några yngel råkar dö. Det är inte lätt att få yngel att överleva 100% varje gång utan man får räkna med bortfall av olika anledningar. Det är bra lärotid som ni fått nu så ta det till er så blir det säkert mycket lättare nästa gång.

                          Lycka till...

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Det är en nätbox vi har.

                            Då ska det få bli så här nu att den ska rengöras, sättas närmre syrepumpen och så ska vi göra ett vattenbyte idag.
                            Då ger jag också sedan bara malda flingor i början får vi se om det blir ngn skillnad sedan.
                            Lyset dock täcker ju hela karet då vi har en sån heltäckande armatur med lysrör i, men man kan ju dra bort kartongbiten på ett ställe och låta det vars både mörkare och lite ljusare så kan de ju själva välja vart de vill hålla till kanske.

                            Den 20/4 nu är det tänkt att bli yngel av en Ps.Acei-hona också, så jag vill ju gärna få det här i ordning nu.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Större fiskar kan ibland lyckas bita ihjäl mindre genom nätet utan att lyckas demolera dom så dom ser bara döda ut ist för mosade, detta sker oftast vid soluppgång när ynglen kanske ligger på botten i nätet så dom kan bita dom när dom fortfarande vaknar till liv.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...