Fakta och bilder om similis, tanganyika...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christopher
    Användare
    • april 2002
    • 72

    Fakta och bilder om similis, tanganyika...

    Hej! Är det någon som kan ge mig lite fakta om Similis??? Lat. namn, storlek, odling, antal, kön, antal snäckor, möblera karet, äter, mm mm. Tack på förhand!
    ///Christopher

  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Tjenare!

    Namnet är Neolamprologus Similis, eller Lamprologus Similis, det är lite förvirrande där det står olika i olika böcker, men jag tror att det pågår en revision av släktet, bilder har jag tyvärr inga men sök du på nätet finns säkert massa tex:




    Den blir lite större än multfasciatusen men inte så stor skillnad, skulle tippa på att honor blir max 4cm och hannar 6cm men är inte helt säker där.

    Odling gå bra i små kar från ca 30liters och uppåt men i ett sånt litet är det bara att rekommendera ett par, men i tex ett väl inrett 1 meters kar kan du ha flera par 3-4st, ibland har jag oxå fått hanen att para sig med flera honor, alltså byggt upp ett litet harem precis som Multifasciatusen, men då behövs givetvis ett större kar, man ska alltid ha flera snäckor än fiskar det är huvudprincipen , jag brukar köra med minst en extra per hona, så att hon kan gömma sig på lite alternativa platser, dock inte långt från hennes andra snäcka. Könen är enklast att skilja på genom storleken. Lite stenrös här och var brukar vara bra för dessa, då kan utkörda yngel och jagade fiskar gömma sig i något, foder: de flesta räkfoder såsom cyclops, artemia,dahfnerier ätes med stor aptit, jag har doch haft lite sämre erfaranheter med räkmix även om det äts lite av den med (kanske vill ha större räkprocent) Lycka till

    don´t drink water-fish`s ..... in it!
    Mvh
    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Christopher
      Användare
      • april 2002
      • 72

      #3
      kej kej, Tack så mycket cichlids4fun!!! Har ett 85l kar men ett lekpar Auloncara "orange"(jag vet, malawi+Tanga=inte bra) Men han jag köpte Similisen av (Lasse i S.Sandby) Sa att d gick bra att ha dem tillsammans. Plus att jag har ett lekpar av ancistrus. Hur många par och snäckor kan jag ha där i av similis???? Tack för hjälpen än en gång!!!
      Mvh.Christopher

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Hej!

        Jag skulle svara inga på din sista fråga, men som sagt man ska aldrig säga att något inte fungerar i ett akvarie, men 85 liter tycker jag är på tok för litet för att ha 3 sorters olika lekfiskar.

        Jag tror inte att Lasse i S. sanby visste att du hade så litet akvarie, annars så kan man ha dessa tillsammans,(även om min personliga uppfattning är att inte blanda Malawi+Tanganyika) men då i betydligt större akvarie.

        För det första så är dessa 85 liter på tok för litet för dina auloncara. det är inte riktigt just mot fisken att ha dessa i så litet akvarie.

        Om jag skulle råda till något så blir rådet så här.
        Skaffa ett större akvarium till dina auloncara ca 300liter minst 125cm längd gärna 150cm. Flytta då gärna med ancistrusen då den kan få mycket stryk av similisen annars.
        Sen är det som sagt inte volumen i akvariet som är det viktiga utan längden, och ett 85 liters kan ju vara mellan ca 50-100cm långt ungefär. Men om vi säger att ditt är ca 70-80cm långt, och du endast har similis där i så skulle du nog kunna ha 2hannar och ca 3-4 honor och snäckorna mist 8-10st måste då placeras med lite distanser i mellan tex stenrös lägg gärna snäckorna i grupper om 3 st vardera och då i 4 grupper för att minimera bråk. Lägg sedan en ensam snäcka på minst 2 andra ställen i akvariet för att använda som flyktsnäcka för jagade exemplar.

        Lycka till

        don´t drink water-fish`s ..... in it!
        Mvh
        Peter
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Christopher
          Användare
          • april 2002
          • 72

          #5
          Hej och tack igen!

          Jag har ett annat 375l kar... Men där är rätt mycket fiskar i just nu... och jag vill inte ha mina Auloncaror i detta för jag är rädd att deras (iaf. hannens fenor åker all världens väg då) och det vill jag ju inte! Så därför har jag dem i det lilla tillsammans med de fiskarna... jag har haft dessa fiskarna där i nu i ca 1-2månader, och det har inte varit några problem! Inte en fena avbiten, inte någon fisk som mår dåligt eller någonting! Så... Själv tycker jag inte det är några "riktiga" problem egentligen att ha dem tillsammans! Förutom att de kommer från olika vatten, men de är ju odlade i så många generationer i ungefär samma vattentemp och värden och allt vad det
          kan vara, så jag tror inte det är några stora problem att ha dem tillsammans. Jo möjligtvis storleken på akvariumet, men har man inget annat att tillgå så.... Funderar på att fixa ett till, men mina föräldrar tycker inte riktigt om att jag ska göra det!=(

          Tack så mycket för dina svar! Kom gärna med fler (ja kommer inte på ordet nu men men=)) ideer och förslag!

          MVH.Christopher

          Kommentar

          Arbetssätt...