Hästnosar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mcoist
    Användare
    • oktober 2003
    • 154

    Hästnosar?



    HAr förstott att man behöver stark cirkulation med hästnosar men hur stark?

    Går det att hålla ett stimm med hästnosar tillsammans med frontosor eller det är inget att rekomendera tror inte det är någon risk att frontosorna skall äta upp dom efterssom dom lever tillsamans med malawiciklider och har levt tillsammans med prinsessor som inte är större än 6-7 cm utan att äta upp en enda fisk på 2 år änn s länge.

    Men funderar mäst över om det behövs så stakrk cirkulation så att frontosorna inte kommer trivas på grund av det ..

    Är det något att at som jag bör tänka på?
    1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Mina hästnosar mår riktigt bra av cirkulation på ca 2800l/h i ett 540. Dock har jag även haft dem i när pumpen endast cirkulerade ca 1200l/h i 540-akvriet och det fungerade fint. Se bara till så det är bra ytrörelse så skall det nog fungera.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Normal Malwai-Tanganyika-cirkultaion fungerar bra med hästnosar. Tänk bara på att foderkraven hos vuxna hästnosar och frontosor är ungefär så olika de kan bli. Det som undernär den ena förstoppar den andra.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • pontus
        Användare
        • oktober 2003
        • 514

        #4
        cirkulationen bör vara bra, men syremättnad i vattnet är viktigare . I tex 540l 2 eheim kraftpaket med diffusor, räcker gott. Men jag har gärna hådare cirkulation ,375l med 4000l/h men det är jag!!
        Passenger on Planet Earth:
        Pet.macro nsumbu
        Pet.moshi ikola
        Pet.Trewavasae
        Pet.Bulu-Point "Red"
        Pet.orthognathus tricolor mvuna
        Pet.Longola
        Tr.Ilangi
        Tr.Muzi
        Tr.Katonga
        Neo.Leleupi

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Pontus: Vad är det i den extrema cirkulation som du beskriver som får fiskarna att må bättre?

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • pontus
            Användare
            • oktober 2003
            • 514

            #6
            Jag tycker att dom håller sig igång mer, gör av med mer energi(ökar metabolismen)med god cirkulation och god syresättning, tycker jag att tex tropheus inte blir så stressade.Bråkar mindre e.t.c!Försöker simulera brännings området där fiskarna lever,och där det är mycker frekvent vatten cirkulation.
            mvh/Pontus
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

            Kommentar

            • Mcoist
              Användare
              • oktober 2003
              • 154

              #7

              Såsom läget är nu matar jag mina frontosor med ciklidpellets och Räkmix där det är ungefär 45% räkor 50% Gröna ärtor 5% Torsk Jag gör min mix själv så jag kan ändra om det behövs eller den mixen hade funkat bra även till hästnosar.

              hur känsliga är hästnosar för BUKEN går tex att mata med pellets ibland och mixen ibland eller det är samma sak som död fisk?

              Har Malawi och andra tanganiyka ciklider som funkat bra många år med den födan men har aldrig haft hästnosar.
              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                pontus: Jag är helt med på vad du säger i teorin. Jag har satt upp ett antal "stormkar" själv i ungefär samma kaliber som du beskriver.

                När jag startade min lilla odlingslokal så slutade jag med att överdimensionera cirkulationen och har inte upptäckt någon skillnad alls sedan dess. Jag gick själv ut i just denna typ av forumdiskussioner för några år sedan och påstod att man MÅSTE ha fullt tryck hela tiden. Idag tror jag att det beror på att jag hade köpt så kraftig utrustning i tron att den var nödvändig och att jag upplevde mig tvungen att stå på mig i den teorin för att slippa inse att jag tagit miste. Ungefär på samma sätt som jag berättade för folk att dubbar är snällare än T. moorii bara för att jag läst det nån stans.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • odilou
                  Användare
                  • april 2002
                  • 308

                  #9
                  citatdag tror jag att det beror på att jag hade köpt så kraftig utrustning i tron att den var nödvändig och att jag upplevde mig tvungen att stå på mig i den teorin för att slippa inse att jag tagit miste.
                  Det bästa och mest ärliga jag läst på det här forumet någonsin.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...