VF Palettciklid, bra eller dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    VF Palettciklid, bra eller dåligt?

    Hej!
    Jag såg att akvarieaffären hade fått in vildfångade palettciklider.
    Jag undrar om det är lönt att köpa Vf om man tänker på framtida lek. Alltså vf kanske tar hand om sin avkomma mycket bättre, men kanske inte leker lika lätt? Och tvärtom med icke vildfångad!!
    Hur många kan man ha i ett 250l kar??

    Tacksam för svar!
    Mvh Alex
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    rätt mycket en smaksak. Personligen tycker jag alltid att det är kul att veta att man har riktiga vildformer, om yngelvård etc. så är det ju ingen garanti att det blir bättre men på vissa arter ökar det iaf chansen (vet ej hur odlade paletter är dock)

    För odling så är det väl iaf en garanti för att slippa inavel (elllr nästan iaf) sedan lockar säkerligen F1r mer en "vanliga" yngel om man nu ska börja sälja.

    Men någon vetenskap ligger det ju inte bakom detta utan mest vad jag tycker/tror.

    PS.
    svårare eller lättare är juuomöjligt att säga efter som alla fiskar är individer. Allt handlar nog mest om vad man själv tycker / vill ha / gillar / vill betala för
    DS.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • ankku
      Användare
      • december 2003
      • 79

      #3
      en fråga angående VF:
      brukar VF sköta/försvara sina yngel bättre än odlade??
      //Joanna

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Okey, tack för svaret GoSatta, det blir nog VF för mig. Men jag ville bara veta att det inte är omöjligt att få dem att leka?
        Hur ska de ha det? Leker de i grottor?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Hej

          Jag hade ett vildfångat par en gång, där honan slog ihjäl hanen efter leken. Det har inga av mina odlade gjort. Vet inte om jag bara hade otur, eller om de vildfångade honorna är mer aggressiva, eftersom de är vana vid att hanen kan hålla sig på större avstånd, medan de odlade har fått det inavlat i generna att hanen måste vara närmare grottan i ett akvarium. Bara en gissning.

          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            alltid kul med vildfångat, sen om det kanske ksulle vara svårare att få lek på vet jag inget om, aldrig haft paletter, men sen när du väl fått lek på dem så skulle avkomman säkert att gå att sälja. F1 Pallet är väl inget vanligt?

            du är säker på att de kommer vara bra föreldrar med, så kan du spara yngel av dem o ha.. så komerm dian odlade vara bra föreldrrar och du vet vart de komemr ifrån..

            kör på det säger jag o lycka till!

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              Tackar!
              Mvh Alex

              Kommentar

              Arbetssätt...