Nya fisken blyg och tillbakadragen =/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • fiend
    svarade
    Mina planer är att jag ska köra igång de 2 nya filterna + de gamla filterna samtidigt, så att man egentligen bara kompletterar med 2 nya filter som får samla på sig bakterier. Efter en månad (eller kanske kortare tid om man tillsätter nitrivec) så plockar man bort ett av de gamla filterna och efter ytterligare ett tag så plockar man bort det sista.

    Då kör man allt på en gång. Tack för svaren =)

    Mvh Fredrik

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Det som man ska tänka på med så pass stora förändringar och när filter ska startas om med mycket fisk, är vattenstabiliteten. Det gäller att se till så att det fortfarande finns tillräckligt med nyttobakterier kvar för att ta hand om restprodukterna. Beträffande stressfaktorn så tycker jag att det är bäst att göra allt på en gång och planera det väl.

    mvh,

    Lämna en kommentar:


  • fiend
    svarade
    Då ska jag nog inte göra några större förändringar förrän nästa gång. Då ska jag stoppa ned den nya bakgrunden, nya sanden (förhoppningsvis fått tag på den) och introducera nya fiskar och grejor på en gång då
    Kommer även att ha byggt den nya lysrampen & ha igång de 2 nya pumparna då.

    Kanske blir för mycket på en gång?

    Mvh Fredrik

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Man ska försöka låta akvarier vara ifred. Såfort du tar ur eller sätter i fisk som kommer fiskarna att känna sig stressade. Tänk efter vad du vill göra och gör allt på en gång. Vänta sedan en månad så får du se resultatet.

    mvh,

    Lämna en kommentar:


  • Pierre_N
    svarade
    i böjan så vågar de inte ta för sig, de är förvirrade, efter ett par dagar när den har anpassat sig så kommer den antingen spöa skiten ur den VC10a om den nite ger sig, då kommer det nog inte bli ngt med det, bara att han blir kung.

    Lämna en kommentar:


  • fiend
    svarade
    Okej, så jag skall alltså bara låta tiden ha sin gång. Känns ju inte så skoj att introducera nya fiskar å de håller sig bakom pumpen
    Morsan undrade vart min 500kr-fisk var nånstans..

    Kommer det att hjälpa om man tar bort fler fiskar och introducerar nya, eller är det bara en invänjningsfråga i sig?

    Har bara haft nycklar tidigare och de var bland de första i karet så mina erfarenheter av detta är ringa.

    Mvh Fredrik

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Helt klart bara en tidsfråga. Om du ändrar om och bökar i karet så blir han bara ännu skyggare.

    mvh,

    Lämna en kommentar:


  • fiend
    startade ett ämne Nya fisken blyg och tillbakadragen =/

    Nya fisken blyg och tillbakadragen =/

    Hej!

    Köpte i lördags en stor vildfångad Copadichromis borleyi "Kadango" på ungefär 15cm. Den fick problem där i början då den stora karpfisken (black shark) gav den stryk. Den fisken flyttades dock till ett 40L akvarie och verkar ha överlevt iaf.
    Nu så är min kadangohane väldigt försiktig och beskedlig. Den tar inte för sig och vid matning gömmer den sig bakom pumpen och kanske tar sig ut nån liten decimeter för att se vad som händer. Sen far den tillbaka och står där igen.
    Verkar som VC10-honan har satt sig i respekt (fastän hon är snäppet mindre) hos honom.

    Är det vanligt att vildfångade är mindre invanda att gå i ett akvarium? Ska den vara såhär blyg?
    Ska ge bort mina fiskar som jag inte ska ha kvar (däribland VC10an). Kan det bli bättre då? Eller ska man prova möblera om karet så det bildas nya revir etc?
    Kanske bara är en tidsfråga innan den nye har aklimatiserat sig?

    Mvh Fredrik
Arbetssätt...