Storlek på kar + antal invånare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cisco
    Användare
    • april 2004
    • 15

    Storlek på kar + antal invånare

    Hej, Ny medlem söker svar ) Jag har blivit sugen på att skaffa palettciklider till mitt kar, nu undrar jag vilken storlek jag helst ska ha på karet och hur mångar av de övriga invånarna jag kan ha. Finns det någon fisk som INTE går att hålla med paletter?
    Tacksam för svar.

    Mvh
    Ingela
  • Johan.K
    Användare
    • april 2004
    • 31

    #2
    Just pallet behöves det inte så stort utrymme till. Men över 100 L är att rekomendera. Min erfarenhet av palett är att dom kan svara emot det mesta, hade Malawi ihop med palett ett tag och det var väldigt mycket bråk 1 vecka men sen lugna det ner sig. Nu kanske inte malawi är att rekomendera då. Men det som jag vill ha sagt är att dom klarar tuffa fiskar men jag vet inte hur det ät åt andra håller hur palett håller sig till tex svärdbärare och sånna fiskar. när det gäller antal så beror det på vad du funderar på för övrig fisk. Men jag kör med att varje fisk bör ha minst 10 liter vatten men också då beroende på sorts fisk.
    Nyfiken på vad jag har för fisk ??
    Kika in på ::
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=174228

    Kommentar

    • Cisco
      Användare
      • april 2004
      • 15

      #3
      Hej,
      Jag antar att du har tittat på min hemsida som inte är uppdaterad på ett väldigt långt tag. Så nu har jag inga malawi alls....har för tillfället kardinalfiskar och segelfensmolly i ett 60 l. så jag antar att det är lite för litet för ett par paletter...synd.
      Tack för ditt snabba svar i alla fall!
      citat:Ursprungligen skickat av Johan.K

      Just pallet behöves det inte så stort utrymme till. Men över 100 L är att rekomendera. Min erfarenhet av palett är att dom kan svara emot det mesta, hade Malawi ihop med palett ett tag och det var väldigt mycket bråk 1 vecka men sen lugna det ner sig. Nu kanske inte malawi är att rekomendera då. Men det som jag vill ha sagt är att dom klarar tuffa fiskar men jag vet inte hur det ät åt andra håller hur palett håller sig till tex svärdbärare och sånna fiskar. när det gäller antal så beror det på vad du funderar på för övrig fisk. Men jag kör med att varje fisk bör ha minst 10 liter vatten men också då beroende på sorts fisk.
      Ingela

      Kommentar

      • Johan.K
        Användare
        • april 2004
        • 31

        #4
        Om du bara ska ha 2-4 paletter så går det nog bra. Den rekomenderade storleken enligt en del sidor jag kollat är 60-80 liter. Men jag brukar alltid ta lite över den rekommenderade.
        Nyfiken på vad jag har för fisk ??
        Kika in på ::
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=174228

        Kommentar

        • Cisco
          Användare
          • april 2004
          • 15

          #5
          Dåså, det kanske finns hopp ändå *ler* Skulle ju vara roligt
          att testa någonting nytt
          Ingela

          Kommentar

          • Johan.K
            Användare
            • april 2004
            • 31

            #6
            Får önska lycka till och hoppas att att det ska gå bra. Den som jag är mest orolig för är segelfens mollyn.

            MvH Johan K
            Nyfiken på vad jag har för fisk ??
            Kika in på ::
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=174228

            Kommentar

            • Cisco
              Användare
              • april 2004
              • 15

              #7
              Tack ska du ha, får se om jag kanske skänker segelfenerna till en snäll vän!
              Ingela

              Kommentar

              • Linda_sthlm
                Användare
                • mars 2004
                • 16

                #8
                Jag hade faktiskt några palettciklider med malawi ett litet tag och de krossade palettcikliderna väldigt fort... Ingen vidare bra idé alltså enligt mina egna erfarenheter. Sen har jag haft palettciklider med ett flertal olika sällskapsfiskar, ibland har det funkat bra och ibland mindre bra. Men de anses allmänt vara ett litet störningsmoment i akvariet. Tog bort mina senaste då jag införskaffade diskusar, de hade visserligen ingen chans att mucka med de större firrarna, men de kommer fram och nyper till så att den andra fisken hoppar högt och sen är de borta innan firren har hunnit reagera. Så jag rekomenderar att ha palettciklider med några andra ganska tuffa fiskar, dock har jag inte sätt dem vara så elaka att de jagar ihjäl nån liten firre.

                Kommentar

                • Agnes
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 106

                  #9
                  Är det inte bättre med någon apisto eller fjärilsciklid?

                  Kommentar

                  • Cisco
                    Användare
                    • april 2004
                    • 15

                    #10
                    Nja, jag vill helst ha just paletter så det
                    ska nog ordna sig med det snart hoppas jag!
                    Ingela

                    Kommentar

                    • mrgreed
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 494

                      #11
                      >Cisco
                      Paletter är fredliga trevliga fiskar så det lär med största sannolikhet gå bra.
                      Visst dem kanske kan bita till någon fisk ibland men i det stora hela är dem fredliga.Det är i.a.f så jag minns mina som jag hade för ca: 15 år sedan.
                      Fiskar som du INTE kan ha är revirhävdande agressiva ciklider..typ sebraciklider,röd ciklid eller malawi eller nåt liknande.Då kommer Palleterna till korta och blir undanjagade..
                      Köp paletterna någon trevlig liten mal och några sällskapsfiskar och allt kommer säkert gå utmärkt:-)

                      Mvh
                      Danne

                      Kommentar

                      • Cisco
                        Användare
                        • april 2004
                        • 15

                        #12
                        Tack! Jag har en gibbiceps och en antcircus (eller hur det stavas) Tänkte fylla på med fler kardinalfiskar och skänka bort resten och sen skaffa paletter. Det borde väl funka då tycker jag.

                        Mvh
                        Ingela

                        Kommentar

                        Arbetssätt...