HUR GÖRA?! Vattenbyte/3-dagarsyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    HUR GÖRA?! Vattenbyte/3-dagarsyngel

    Hejsan!

    För 3 dagar sedan "tömde" vi vår Golden-hona och fick ut 13 st yngel ur hennes mun, dock dog 4 st första kvällen av ngn anledning, hade på känn att boxen var "felvänd" så de typ fastnat eller ngt, vi vände om den och sedan dess överlevde alla däri, så nu har vi 9 st kvar.
    Men nu undrar jag då de ju går i den här nätboxen där de tömdes och den hänger alltså ner i det stora karet, ska vi byta vatten där som vi brukar trots att vi har dessa små i samma vatten?
    Bör de flyttas till ett yngelkar kanske istället så fort som möjligt och koppas in där då?
    Men jag tänker också att om de är känsliga eller ngt nu när de är så här små, vad bör man göra? kanske hoppa över vattenbyte helt ett tag tills de vuxit till en viss storlek eller ngt sånt?
    Man kanske ska gör extakt likadant med dessa som med dem stora?!
    Snälla, ge oss lite råd!
    Hur gör ni tex...?!
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Yngel behöver vattenbyte mer än vuxna. Byter du inte vatten ofta så kommer de växa mycket långsamt. I mina yngeklar byter jag häften varje vecka och det funkar bra för mig. Vissa andra byter lite mindre vatten, kanske 20% 3 gånger i veckan. Yngel skall även ha mat oftare än vuxna, 3-4 ggr per dag utan problem... Jag matar inte riktigt så ofta, oftast en gång, ibland 2-3, men det vore optimalt att göra det varje dag...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hejsan!

      Tack för ditt svar!

      Då törs vi kanske göra ett vattenbyte i karet då trots att de är så pass "nyfödda".
      Mat har jag testat med (cyklops samt malda flingor, dock vid 2 olika tillfällen för att se deras intresse), men de har inte mer än kikat lite på det än, de var kanske inte redigt "klara" när vi tömde ut dem (?). Jag provar med pyttelite varje dag för att se om de kommer igång med ätandet.
      Ok, då kör vi vattenbyten som vanligt då trots "småglinens" ålder, vi brukar byta 30% varje vecka och bra jag fick veta nu att yngel behöver vattenbyte oftare eller lite mer kanske för att växa bra etc, jag trodde ju nästan det var tvärtom istället att de var lite för känsliga emot sånt så här i början....

      Tack igen!

      Kommentar

      • johanlidman
        Användare
        • februari 2004
        • 118

        #4
        Jag byter 50% av vattnet 30-60minuter efter varje måltid, jag matar kraftigt och måste byta. Mina Scalare yngel växer upp till 3cm på 1 månad av dessa tätta vattenbyte och matning.

        /Johan
        Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Ah, men det skall man kanske inte råda alla att göra
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          Arbetssätt...