skygga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • december 2003
    • 70

    skygga fiskar

    Hej!!
    Problem , mina Mbunas har plötsligt blivit mkt skygga.vid minsta rörelse kastaR sig alla bakom en sten precis som om jag tänkt använda dem till middagsmat.Har aldrig tänkt tanken, beteendet har varat en vecka, det startade i samband med barnens barnkalas,vilket får mig att tänka på ballonger.Men borde inte det i så fall vara glömt o förlåtet??EN annan händelse igår efter ett vatt byte gav jag dem cyklops en fyrkant som nytt foder . Lite senare fick en golden spel och började simma som galen fram o åter i burken kliade sig mot stenar simmade mkt ostrukturerat visa balansproblem.Ska jag slänga i ektozon??Tacksam för svar! MvH "Mbunas forever"
    mbunas
  • Gäst

    #2
    Kanske det blev lite "stojigt" framför karet om ni hade lite barn hemma och kalas, jag har själv barn och vårt kar har vi försökt ställa så avskiljt som möjligt, dock så måste vi gå förbi där emellanåt, men jag ser ju att när barnen springer för nära eller det det händer ngt plötsligt en bit framför så blir de rädda och simmar och gömmer sig direkt, så jag tror ju att orsaken att de är rädda hos er med är att det hänt plöstliga saker framför eller en bit framför karet och att de då blivit rädd av det och typ minns det sedan tidigare liksom....
    Det enda som skulle funka här hos oss vore ju om karet fick stå helt avskiljt och att inget händer plötsligt framför, men tyvärr så bor vi inte så till att detta är fullt möjligt, så vi får försöka ta det lite lugnare när vi ska passera eller göra ngt som kanske stör dem.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag har samma problem som du med rädda fiskar och jag tror att det berodde på att jag bytte ut många invånare samt sålde av en hel del i karet vilket troligtvis gjorde fiskarna oroliga.

      Jag har också funderat på om det kan vara något bakteriellt...som de fått via foder eller något...men det är lite "taget ur luften". Dock så brukar min "gutfeeling" vara rätt väldigt ofta.

      Kommentar

      • forssten
        Användare
        • december 2003
        • 70

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        .

        Jag har också funderat på om det kan vara något bakteriellt...som de fått via foder eller något...men det är lite "taget ur luften". Dock så brukar min "gutfeeling" vara rätt väldigt ofta.
        Även jag har funderat lite i de banorna men obalansen kan inte vara stor eftersom det ständigt tuggas i akvariet både med hongi maingano och även överlevande hongiyngel som nu är ca 1 cm i akvariet.
        Har inte sett tecken på övrig fisk förutom goldenhane som jag nämde tidigare.Men den verkar relativt ok idag efter en ektozon insatts igår kväll.Är det någon som har erfarenhet av goldens frispelsbeteende??Tack från mig!!
        mbunas

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          sol på karet?
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • forssten
            Användare
            • december 2003
            • 70

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

            sol på karet?
            Nej! karet står i husets mörkaste hörn ingen sol.Har kollat deras beteende idag de verkar ovanligt passiva hela Gruppen kanske det beror på 2 tuggande honor.Kan cyklops förstöra vattenvärden??Räknas det som bra foder kombinerat med räkmix o granulat och flingor??
            mbunas

            Kommentar

            • supersunk
              Användare
              • mars 2004
              • 86

              #7
              Skulle sol på karet kunna påverka fiskarnas skygghet?

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #8
                ja nu i ljusare tider.
                Mer skuggor på karet när man går förbi etc.
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Den biten har inte gett något utslag alls på mina fiskar då jag har mitt akvarium ståendes i en mörk del av rummet.

                  Jag tror mer på, för min del, att det är för lite fisk för tillfället och att jag gjorde för många förändringar med fiskbeståndet under en kort tid.

                  Det kom också helt plötsligt, som "över en natt".

                  Kommentar

                  • HDahlberg
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 92

                    #10
                    Hej!

                    Tror mer på hastiga rörelser p g a barnkalas. Tror inte att ljuset har någon påverkan heller. Mitt akvarium står i den ljusa och lugna delen av rummet dock ej solljus. Det lustiga är att mina söker sig till den mest ljusa delen av akvariet. Har dock noterat att de inte gillar så mkt liv och rörelse.

                    Hasse

                    Kommentar

                    • Anette
                      Användare
                      • april 2002
                      • 178

                      #11
                      Vi har också råkat ut för något liknande. Nyligen flyttade vi alla våra L. trewawase från vårt stora akvarium som står där vi passerar förbi hela dagarna till ett 300 liters yngelakvarium som står lugnt och avskilt. I detta mindre akvarium gick sedan tidigare ett 30-tal yngel av samma sort + 3 st "åldringar" (ensamma saulosihanar). Dessa saulosihanar tacklade av väldigt snabbt och dog alla inom en vecka, de var faktiskt från samma kull från början och började bli gamla och trötta. När de var borta spred sig paniken i karet. Varje gång man går förbi försvinner all fisk. Imorse när jag drog upp persiennen i rummet hörde jag hur det smällde i BtNmodulerna...
                      När detta händer tycker jag att det brukar gå över fortare om man vistas mycket i närheten av karet. Jag brukar försöka vara en positiv skugga och ge lite dafnier eller flingor eller något varje gång jag kommer till karet under en tid. Det kan ta lite tid men det brukar gå över när man rör sig i närheten av karet.

                      Lycka till
                      Anette

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #12
                        Det här fenomenet brukar övervinnas genom att du visar dig vid karet så mkt som möjligt .. mata lite försiktigt varje gång du är där och grejjar. Då lär sig fiskarna med tiden att det vankas mat när du kommer förbi eller dit.
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • mrgreed
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 494

                          #13
                          >cutekid
                          Bra tips!
                          Jag har också från och till haft samma problem och det kan vara extremt jobbigt nät man närmar sig akvariumet och det säjer "pjong" så är alla fiskarna borta:-/

                          Mvh
                          Danne

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Jag bor i källaren i vårt hus och varje gång jag kommer ner för trappan ser fiskarna det av nån anledning och simmar upp mot "matnings-hålet" och stannar där ett tag.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • mrgreed
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 494

                              #15
                              Ja saken är den att jag har relativt ofta haft problem med skygga fiskar under lång tid från och till.Så alla tips om vad det kan bero på och vad man kan göra åt detta är välkomna.

                              Ofta får jag för mig att en ensam fisk kan skrämma upp alla fiskar i karet.Och när det väl hänt har jag haft svårt att komma tillrätta med problemet.

                              Mvh
                              Danne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...