Fråga om palettciklidyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Micke_A
    svarade
    Hej

    Det bästa är att låta dem gå med föräldrarna. Och i ett litet plastakvarium växer de inte bra, dels på grund av storleken, och att det är viktigt att byta vatten i ett så litet akvarium, eftersom vattnet blir sämre fortare än i ett större. Och man får ju heller inte plats med nå´n pump i ett litet plastakvarium, vilket gör täta vattenbyten ännu viktigare.

    Mina gula palettyngel åkte också in i pumpen, det löste jag genom att ta en gammal trasig håv, ta loss nätet, och spänna det över insugningsspringorna med ett gummiband. Andra finmaskiga nät går också. Mitt gula par bryr sig inte om ynglen, och jagar dem inte, trots att de har varit självständiga rätt länge. Det är nog svårare att återinföra yngel som man har flyttat på. De ynglen kan nog bli jagade, och till och med dödade av paret. Men har inte testat det, så jag vet inte exakt.

    MVH Micke

    Lämna en kommentar:


  • Renée
    Gäst startade ett ämne Fråga om palettciklidyngel

    Fråga om palettciklidyngel

    Har för ca 2 veckor sedan fått 20 yngel. Efter ett par dgr hittade jag de flesta inuti pumpen. Satte in dem i ett eget plastakvarium pga pumpen och att jag fick höra att de skulle ha mat flera ggr om dagen. Efter ca 1 vecka fick jag se att jag missat ett yngel som fortfarande simmde i "stora" akvariet (50 l). Den var dubbelt så stor som de andra i det lilla akvaiet. Nu skulle jag vilja lägga tillbaks resten av ynglen i stora akvariet. Kan någon ge mig lite tips om hur man tar hand om ynglen på bästa sätt? Mvh Renée
Arbetssätt...