Blanda Tropheus med andra Tanganyikaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emil Martinsson
    Användare
    • november 2003
    • 167

    #16
    Hej på er. Jag har tio troffar ihop med två hästnosar två buescheri och två Lamprologus calliurus i ett 540 liters kar och har inte stött på några problem. Dom bryr sig inte om varandra överhuvudtaget förutom lite smågnabb om revir men inget allvarligt.
    Emil
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

    Kommentar

    • Juanito
      Användare
      • maj 2002
      • 180

      #17
      Ifall du skaffar troffar till ditt akvarium så vill jag rekomendera att skaffa sådan som är vana med andra fisk arter från tidigare.

      Jag har ett 650 l kar i vilket jag hade Tropheus Moliro, Daffodil, leleupi, och 3 malawi fiskar som jag hade tillfälligt där. Akvariet fungerade fiint. De flesta var ungdjur. Sen beslöt jag mig för att utöka med 18 Tropheus Black Pemba. Allt verkade bra de första 4 veckorna men sen slutade en efter en av pemborna att äta. Och sakta men säkert började de dö ut. Jag trodde jag hade för dåligt vatten. Men nej inte var det vattnet som var orsaken. Utan de andra fiskarna. Pemborna var så stressade av de andra fiskarna så dom matvägrade. Jag förstod detta när jag i min desperation tömde akvariet på sten och sand och all fisk utom troffarna. Senare blev detta bekräftat eftersom en kamrat som jag hade delat pemborna med (totalt hade gruppen varit 30 st). fick samma symptom när han flyttade bort några till ett kar med Malawi firrar. Han flyttade eftersom han ansåg sig ha för många i karet med pemborna (han hade en grupp från tidigare).

      2 st överlevde detta av alla 18 jag hade. Jag gav bort de 2 kvarstående och skaffade mera moliros. Nu har jag endast Molirorna och nån sugmal i karet.
      juanito

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #18
        Det låter inte alls otroligt det som du beskriver Juanito. Jag vill bara tillägga att symtomen och utgången som du nämner, matvägran, stress och att de dör ut, har hänt mig i alla möjliga konstellationer. Det har hänt med 20 ensamma, med 40 ensamma, med 10 + sällskap osv. Det som gör det så svårt att dra slutsatser är att samtliga nyss nämnda konstellationer har jag även lyckats med. Jag börjar tro att det inte har så mycket med sammansättningen att göra.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #19
          Tropheus är ju en hel vetenskap egentligen...
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av robin

            Tropheus är ju en hel vetenskap egentligen...
            Min erfarenhet är att de ger ett gediget *dumt* intryck (att svälta sig själva till döds för att det finns andra fiskar i akvariet låter precis som nåt jag skulle vänta mig av Tropheus), hatar och försöker döda alla av sin egen art, men är genomfega mot andra ciklider.

            Visst är de snygga, men allvarligt talat...

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #21
              Ursäkta en total nybörjare som aldrig haft tanganyika (än) men är inte troffar enbart elaka mot varandra och struntar i andra fiskar?

              Mvh
              Danne

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #22
                Mike: Det är lite så jag menar, att dom är så oförutsägbara hela tiden.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Mr.Gerhard
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 65

                  #23
                  Känns som att skaffa Troffar med andra Tanganyikaciklider är lite av en chansning, men hur mycket man vill chansa beror väll på hur stor plånbok man har. Jag tror jag ska prova med en grupp på tio stycken, vilken sort har jag inte bestämt än. En sak är säkert troffar är vackra fiskar.
                  720

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    #24
                    Tidigare hade jag en grupp om 15 dubbar tillsammans med två par Julidochromis combi, Två par Neolamprologus pulcher och en grupp multifasciatus i ett 720-kar: Det gick alldeles utmärkt och hade både lek och yngel av samtliga. Speciellt intressant var det att följa pulchern som lekte oavbrutet och hur halvvuxna individer hjälpte till med yngelvården i ett slags kollektivt samarbete!
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • Bosse.J
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 205

                      #25
                      Nu är det dax för en riktig amatör att lägga sig i då. Jag har ett 200liters med Neolamprologus Brichardi 1+3+några yngel. 1+1 Leleupi, 2 honor dog nyligen. 1 hane Tretochephalus hans tre honor dog strax efter ankomsten. Och så har jag 4 Dubiosi och 2 Moliro kön vet jag inte.. dom är ungfiskar. Jag har ju redan fattat att jag inte borde skaffat så få Tropheusfirrar. Men nu till frågan. Är det läge att skaffa fler?. Eller är karet för litet?
                      Bosse.J

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        #26
                        Jag är rädd för att jag får göra dig besviken men Tropheusar behöver ett kar på åtminstone 375-liter. Det går säkert bra för dom så länge dom är ungfiskar. Men när dom blir könsmogna är risken stor för att dom har ihjäl varandra när du har så få!
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...