Vad hände...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Vad hände...?


    Hej på Er allesammans !

    Har en liten fundering eller rättare sagt en ganska stor fundering.....har aldrig varit med om något liknande tidigare.

    Hade ett akvarium med flertal prinsessor. Körde med endast ett luftdrivet filter i detta akvarium. De mådde finfint och allt var frid och fröjd. Ville ha lite större filtermassa och liiite mera fart så jag köpte ett Maxi-jet pumphuvud, splitternytt, samt en filterpatron till denna.
    Bytte ut pumparna på kvällen. Morgonen efter när jag vaknade och tittade till akvariumet var samtliga döda ?!?! Vad tusan kan ha hänt ? Tvättade av pumpen samt sköljde filterpatronen noga innan det placerades i akvariumet.

    Mvh Cassandra
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    nitrit smäll ?
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Ja, du fick nog en nitritschock i akvariet. Jag bytte ut en gammal pump mot en ny för ett tag se´n, och fiskarna började genast flämta, 11 av mina 22 koppartetror dog. För många av de nyttiga bakterierna försvann nog när jag tog ur den gamla pumpen. Skulle ha kramat ur den gamla filterpatronen över den nya, så den hade fått lite bakteriekultur.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Cassandra
        Användare
        • december 2002
        • 152

        #4

        Tänkte på det där med bakterierna och kramade försiktigt ur svampen i vattnet innan jag tog ur det gamla filtret. Hade också vid ett tidigare tillfälle tillsatt bakteriekultur i vattnet.
        Det jag reagerade på var allt vitt ludd som flöt på ytan ?! Såg nästan glasfiberlikt ut. Har dock ingen glasfiberbakgrund.

        /Cassandra

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Dagen efter är alldeles för tidigt för en nitrittopp. Det måste vara något som av misstag hamnat i karet. Du nämner att du tvättade pump och filter. Det är inte så att du använt något rengörningsmedel som du inte tvättat ur ordentligt?

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • januari 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Nja, min nitrittopp kom rätt snabbt. Jag upptäckte den och började byta vatten, medan tetrorna dog som flugor medan jag höll på. Se´n slutade de dö.

            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • Cassandra
              Användare
              • december 2002
              • 152

              #7
              Hej igen !

              Använder absolut inget rengöringsmedel när jag gör rent något i mina 8 akvarium. Enbart vanligt vatten. Har bytt många filter och startat en hel del akvarium under min hobbys tid men aldig råkat ut för detta. Men trist är det när det händer.

              /Cassandra

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Hur som helst Micke, så slår inte en nitrit topp på under 8-10 timmar (nästan) oavsett vad du gör. Cassandra måste råkat få något oönskat i karet på något vis. Jag har hört massor av varianter men det nyttar inte till något att dra alla dem nu.

                Det ska dock ganska mycket till för att förfgifta ett akvarium på några hundra liter (hur stort var ditt förresten Cassandra?) Själv har jag ganska nyligen tappat en Gin och tonic i tropheuskaret utan någon märkbar vattenkemisk förändring.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Du får ge fasen i att dricka vid akvarierna Fredrik

                  (Säger jag som dricker rödvina och byter vatten)
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Cassandra
                    Användare
                    • december 2002
                    • 152

                    #10

                    De var ungdjur/yngel som gick i mitt 69 liters där de trivdes tills detta hände. Förstår att vattenvärden (ev förgiftning) snabbt slår till i ett sånt lite mindre akvarium.
                    Skulle det annars möjligtvis kunna finnas kvar tillverkningsrester inuti pumphuvudet som förorsakat förgiftning, sköjde ju bara pumpen utvändigt ?

                    Cassandra

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      En fundering mest då jag inte är nån kemist. men visst produceras det ammoniak och nitrit och nitrat i princip hela tiden. tar man bort det som tar hans om ammoniaken (filtret) höjs inte nivåerna väldigt fort? såvitt jag vet är ammoniak ännu farligare än nitrit och borde väll öka i koncentration innan "nitrit-toppen" kommer.

                      Många ungdjur, som är känsligare än vuxna djur, i ett litet 69L torde även producera mängder med avfall och därför är det inte någon omöjlighet att vattnet väldigt fort blev dödligt för fiskarna.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Cassandra
                        Användare
                        • december 2002
                        • 152

                        #12

                        Akvariumet hade bara varit i gång cirka en månad. Fiskarna var utfodrade mycket sparsamt med mest grönfoder eftersom de var mest förtjust i detta. Den mat jag gav såg jag också till att den blev omedelbart uppäten. Med andra ord mycket lite avfallsprodukter åtminstone från gammal föda.

                        Cassandra

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          Jo det är nog ofta amoniak det handlar om när man säger "nitrittopp".

                          Jag visste inte att det rörde sig om ett så litet kar och inget är helt omöjligt och det var det mitt "nästan" inom parantes syftade på. Men jag tror forfarande inte att det är nitrit/amoniak. Jag har två 40 liters kar som pumparna stannat i vid flera tillfällen då dessa varit fyllda av yngel utan att något hänt. Om man dessutom kramat av ett gammalt filter i vattnet så låter det otroligt att det kan stiga tills morgonen därpå. Kan du inte mäta nitriten Cassandra?

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Av den info som du kommit med nu på slutet så kan man nog anta att du råkat ut för en nitrit-topp. Ett akvarium brukar kunna stabilisera sig efter ca 4-6 veckor från nystart. Tyvärr talar det mesta för att den nya pumpen skapade missförhållanden i akvariet.

                            citat:Om man dessutom kramat av ett gammalt filter i vattnet så låter det otroligt att det kan stiga tills morgonen därpå. Kan du inte mäta nitriten Cassandra?
                            Jag gjorde alla upptänkliga förberedelser med mitt då nystartade 105L yngelkar, men allt gick ändå åt he*. Det var oerhört svårt att hämma nitrit-toppen som kom och jag försökte som sagt med allt...
                            Jag tror att den nya pump som Cassandra skaffade höjde nitriten genom att pumpen inte var inkörd med nyttiga nedbrytningsbakterier. Det är inte säkert att det hjälper med att vrida ur ett gammalt filter i akvarievattnet, jag fick iallafall inget bra utslag av detta. Först när jag vred ur gammalt vattnet ur filter på det nya filtret så det rann igenom filtermattan verkade det fungera bättre. Jag höll på i en evighet för att rädda yngel och för att få igång karet så jag vet inte om det där sista var det avgörande eller om det var allt samlat arbete som till slut gav utslag.

                            Kommentar

                            • Cassandra
                              Användare
                              • december 2002
                              • 152

                              #15

                              Tyvärr kan jag inte mäta nitrit/nitrathalten längre. I går kväll gjorde jag rent rubbet igen. Tvättade av allt i bara vatten ännu en gång. Tyckte, om jag inte inbillade mig att kolstenen hade en liten vit beläggning (?) Åtminstone den ena stenen hade det.
                              Har också varit noga med vattenbyten även i detta kar. 30 % varje vecka. Vattenberedningsmedel samt bakteriekultur var också tillsatt. Dock ej de sista 14 dagarna.

                              Cassandra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...