Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    Specialfoder till Tropehus.

    I nummer 9/94 av Ciklidbladet kunde man läsa nedanstående om den "supermix" som Roger Persson då tagit fram. Vet någon vad som hände med detta? Kom den massproduktion som antyds i artikeln igång? Är receptet än idag hemligt och använt endast av en försvinnande liten grupp odlare?
    Mycket intressant hursomhelst. Jag öppnar också härmed för en allmän diskussion om Tropheusfoder.


    ----------------------------------

    Ett optimerat Tropheus-foder
    Av Roger Persson

    När man håller på med Tropheus-släktet och speciellt vildfångade sådana, har matfrågan alltid varit ett stort problem. För 7, ja nästan 8 år sedan nu, bestämde jag mig för att försöka lösa den här frågan. Redan från början satte jag upp mycket hårda krav för att det skulle bli ett rakt igenom optimerat foder. Vad jag trodde skulle bli en ganska lätt nöt att knäcka visade sig snart vara betydligt svårare än jag kunde föreställa mig med otaliga bakslag längs vägen. Eftersom jag började helt och hållet från noll för att inte påverkas av tidigare teorier och påstådda sanningar, så var jag tvungen att testa varje steg och idé praktiskt hela tiden.

    Det är tyvärr många av mina Tropheus som har fått sätta livet till som försökskaniner under åren för att det här fodret skulle bli verklighet. Under hela den här tiden har min goda vän Hans Appelskog och jag samkört alla tester som gjorts för att vara så säkra som möjligt på resultatet efter varje praktiskt test av en teori. Vi har också bollat idéer om problemlösningar fram och tillbaka mellan oss för att kunna ta oss ur alla återvändsgränder vi hamnade i.

    För att förstå bättre vilka problem vi ställdes inför kanske jag skall räkna upp de krav som jag ställde på ett optimalt Tropheusfoder:

    1) Mage och tarmar skall fungera perfekt även vid övermatning.
    2) Fodret skall passera genom tarmsystemet så långsamt som möjligt utan att stanna, för att protein, energi, vitaminer, mineraler och spårämnen skall hinna tas upp maximalt av kroppen, under så lång tid som möjligt.
    3) Det skall ge maximala färger. Det betyder att fiskens dolda färganlag ska tas fram till hundra procent.
    4) Det skall stimulera till lekvillighet.
    5) Bra romproduktion hos honan.
    6) Fertilitet hos hanen.
    7) Honan skall återhämta sig snabbt efter avslutad ruvning.
    Det skall ge rätt tillväxthastighet hos både yngel och icke fullvuxna individer.

    Allt det här var inget som lät sig göras i brådrasket, utan det tog 7 år innan jag var nöjd. Jag måste väl erkänna att om jag inte hade haft 17 års studier i näringslära i bakfickan, så hade det aldrig lyckats.

    I dag är i alla fall fodret verklighet. Jag och Hasse har testat det i sin nuvarande form i drygt 1 års tid utan minsta problem. Vi hade tänkt testa det ytterligare en tid för att vara helt säkra på att inte få några bakslag.

    Med det här fodret har en helt ny värld öppnat sig när det gäller Tropheus och alla tidigare problem med sjuka och döda fiskar är ett minne blott. Nu kan man istället njuta av deras beteende, charmiga utseende, och vackra färgkombinationer utan att ständigt behöva vara orolig för bakslag. Om det här fodret fortsättningsvis håller vad det lovat hittills så har vi faktiskt funderingar på att börja tillverka och sälja det. Men ingenting är bestämt än, så vi får väl se hur det blir.

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Roger tillverkar foder på beställning, som kan avhämtas hos honom i Eskilstuna, mig veteligen finns det ingen återförsäljare på annan ort.
    Detta var det som gällde åtminstonde för något år sedan, jag tror inte receptet blivit publicerat någonstans sedan dess.

    David
    David

    Kommentar

    • forza78
      NCS Medlem
      • juli 2005
      • 36

      #3
      Har letat o sökt en massa men inte hittat nån info om det här receptet blev till allmän kännedom. Hur är det med den saken? Eller säljer Roger fortfarande? Vore kul att testa mixen.

      Bara 4 år sedan någon skrev nåt sist i den här tråden
      //Tommy

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        En mkt bra räkmix detta men jag anser att det finns minst lika bra torr/pellets-foder på marknaden idag t. troffar.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          special räkmix

          Ni kan få mitt special recept ökar aptit får finare färger och ökad vitalitet
          1 kg räkor
          500g frysta ärtor och morötter
          200g fryst spenat
          40g färska nässel knoppar
          1/2 dl havregryn
          1dl sojamjöl
          150g musslor
          2 tesk torkad anis
          2 tesk torkad basilika
          6 tesk askobinsyra
          5 st omega 3 kapslar
          10 ml spirulina pulver
          20 droppar multivitamin
          1 pack gelantinpulver

          garanterat nöjda fiskar

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Hej Tezz,

            Intressant recept.
            Varför har du i följande?
            40g färska nässel knoppar
            1dl sojamjöl
            2 tesk torkad anis
            2 tesk torkad basilika
            6 tesk askobinsyra
            5 st omega 3 kapslar

            Använder vanlig animalisk gelatin eller lite nyttigare Agar Agar?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              En mkt bra räkmix detta men jag anser att det finns minst lika bra torr/pellets-foder på marknaden idag t. troffar.
              Det tror jag oxå. En optimal räkmix är en utan räkor? Troligtvis, jag säger troligtvis är räkorna boven till de förstoppningar troffarna får i.a.f enligt mina erfarenheter. Bort med räkorna och sätt i vetekli eller något annat fiberrikt sädeslag, blanda med spirulina-alger å lite smågrus??? kanske en räka på ett kilo mix och du kommer så nära Aufwuchs du kan komma.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av Perikles
                Det tror jag oxå. En optimal räkmix är en utan räkor? Troligtvis, jag säger troligtvis är räkorna boven till de förstoppningar troffarna får i.a.f enligt mina erfarenheter. Bort med räkorna och sätt i vetekli eller något annat fiberrikt sädeslag, blanda med spirulina-alger å lite smågrus??? kanske en räka på ett kilo mix och du kommer så nära Aufwuchs du kan komma.
                Hehe...säkert inte så långt ifrån lösningen på Tropheus och foderproblemen.

                1kg Gröna Ärtor (Findus)
                2dl Sojaprotein (Naturell´s Vegetabiliska protein - 73%)
                1 portion Kokt Majsgryn
                1msk Naturose Astaxanthin (Cyanotech - Linkan AB)
                1msk Flytande Omega 3
                1dl Spirulina Flingor
                Bindemedel Agar Agar eller Gelatin.

                Med denna kanske man har plockat bort en del av problemen? Vore kul att prova faktiskt...

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Hej Tezz,

                  Intressant recept.
                  Varför har du i följande?
                  40g färska nässel knoppar innehåller mineraler och spårelement och gynnar fiskarnas vitalitet
                  1dl sojamjöl stärker motståndskraften och ökar fruktbarhet
                  2 tesk torkad anis främjar aptiten
                  2 tesk torkad basilika höjer fiskarnas allmäna välmående
                  6 tesk askobinsyra c vitamin
                  5 st omega 3 kapslar viktiga fettsyror och e vitamin

                  Använder vanlig animalisk gelatin eller lite nyttigare Agar Agar?
                  anväder vanlig men ta du vilken du vill
                  reseptet är något jag hittade på ,ett litet expriment som blev väldigt lyckat har använt detta i ca 3 mån till både malawi och tang ciklider även malarna blir som tokiga i det prova

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Någon som provat?

                    Kommentar

                    • amini
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 80

                      #11
                      vilket foder innehåller mest fibrer? alltså grönfoder,
                      helst pellets.

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Ursprungligen postat av tezz
                        Ni kan få mitt special recept ökar aptit får finare färger och ökad vitalitet
                        1 kg räkor
                        500g frysta ärtor och morötter
                        200g fryst spenat
                        40g färska nässel knoppar
                        1/2 dl havregryn
                        1dl sojamjöl
                        150g musslor
                        2 tesk torkad anis
                        2 tesk torkad basilika
                        6 tesk askobinsyra
                        5 st omega 3 kapslar
                        10 ml spirulina pulver
                        20 droppar multivitamin
                        1 pack gelantinpulver

                        garanterat nöjda fiskar
                        Det var inget dåligt recept det där! Jag har dock svårt att tro att en del av ingredienserna är relevanta, men det är ju upp till var och en att bedöma. Det verkar även finnas en del skrock i det här med fiskmat och speciellt vad gäller räkmix.

                        Själv använder jag inte räkmix alls längre, jag förstår inte riktigt vitsen faktiskt. Om nu saker som aptit och vitalitet är ett sätt att mäta matens kvalitet så anser jag att dagens pellets eller granulat är bättre än superbra! Jag är otroligt nöjd och tycker att jag har mindre problem nu än då jag höll på med räkmix. Produktionen är stabilare. Jag matar sparsamt, fiskarna växer i rätt takt, inga dödsfall pga. förstoppning eler buken, fiskarna leker, mår bra, uppvisar alla beteenden och får fina färger. Man slipper även kladda med räkmixen, vilket ju är en av de största fördelarna...

                        Jag ser inga fördelar med räkmix längre...
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Sullgucku
                          Användare
                          • september 2005
                          • 89

                          #13
                          håller helt med Zaphi ang räkmix, har kommit fram till samma sak jag med.

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            Kan bara hålla med er om era slutsatser jag körde flingor men tänkte testa räkmix för att se om det gjorde någon skillnad.
                            Ja det gjorde det en massa fisk dog,bara problem trots väldig försiktig matning.
                            Gick tillbaka til mina flingor ch genast blev fisken piggare och problemen upphörde.
                            Nackdelen med dessa flingor är att det är mer ett underhållsfoder man bör kompletera ibland med lite kraftigare foder.
                            Men det känns skönt att man hittat källan till dödsfallen.

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #15
                              Pröva mitt recept så får ni se skilnaden ni argumenterar i mot något ni aldrig provat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...