Munruvande hona!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannel

    Munruvande hona!?

    Hejhej!
    Det är så att en av mina ciklider en Red Fin, (något sånt heter den) har munruvat ett tag nu och jag har lagt den i ett sånt där flytande kar i akvariet, har nämligen inte tillgång till något annat att lägga den i och jag undrar om det är någon fara med det?, tänkte främst på om det är för litet eller nått sånt för att hon ska spotta ut ynglen, och om det är nödvändigt att ha skiljeväggen där så att ynglen åker ner till botten?

    //Dannel
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det är nog bättre att låta den gå kvar tills precis innan den skall spotta och låta ynglen gå där sen.. Det är nog lite trångt för den eller?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Dannel

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

      Det är nog bättre att låta den gå kvar tills precis innan den skall spotta och låta ynglen gå där sen.. Det är nog lite trångt för den eller?
      Ok, detta är första gången det har hänt för mig eftersom jag inte haft ciklider så länge, men en kompis till mig sa att den skulle spotta vilken dag som helst nu.
      Men ska jag ta bort den där skiljeväggen, eller finns det risk att hon käkar upp ynglen annars?

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        sånnadär saker gillar jag inte, tror inte fiskarna mår bra av att vara i ett nät, och även om hon spottar så msåte ynglena simma hela tiden, annars kommer devuxna fiskar att suga ut dem udnerifrån.

        Kommentar

        • Dannel

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av expN

          sånnadär saker gillar jag inte, tror inte fiskarna mår bra av att vara i ett nät, och även om hon spottar så msåte ynglena simma hela tiden, annars kommer devuxna fiskar att suga ut dem udnerifrån.
          Ok, men det är bara tänkt så en kort tid, har ett mindre akvarium på g som jag ska köpa snart, tänkte bara på om det händer innan jag inhandlat det,.

          //Daniel

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            om det bara är tills du skaffar ett litet så släpp ut honan, hinenr du få det lilla akvariet så släpp ner henen där, om du inte hinner så blir de flesta yngeln uppätna, men de leker igen..

            om honan spottar i nätet så lär många blir uppätna ganska snart.

            Kommentar

            • Dannel

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av expN

              om det bara är tills du skaffar ett litet så släpp ut honan, hinenr du få det lilla akvariet så släpp ner henen där, om du inte hinner så blir de flesta yngeln uppätna, men de leker igen..

              om honan spottar i nätet så lär många blir uppätna ganska snart.
              Ok, ska fixa det nya karet så fort som möjligt då, under tiden så kan jag ju alltid sätta dit den där skiljeväggen så att honan inte kommer åt ynglen när hon spottat ut de.

              //Danne

              Kommentar

              Arbetssätt...