frontoser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annahl
    Användare
    • februari 2004
    • 56

    frontoser

    Hej, nu har jag sett alldeles för mycket bilder på mina favoritfiskar -> frontoser :-/, men mitt kar är fullt med syd+centralamerikanare.

    Men som ljuset i mörkret skall jag snart köpa ett nytt kar :-)
    med måtten 80*60*45. Jag vet att om man skall hålla fullvuxna frontoser så måste karet vara minst 150*60*60 *typ. Men om man nu vill börja med ett par små, hur många kan jag då ha i det karet?

    Det jag skulle vilja ha är typ; 3frontoser(3-4cm), 2 julidochromis(små) * *stava och kanske ett par prinsseror(små) lr nå annan sort. Låter detta som en omöjlighet?

    Jag är med veten om att de kommer växa ur karet men förhoppningsviss tar det minst 2år och då har jag förmodligen fixat ett större kar till lr en annan lösning.

    En annan fisk jag skulle vilja ha i karet är P.Polleni som jag såg att planteimport.dk hade hemma, de var små så man kanske kunde ha dem ett tag sen när de blir för stora så....

    *vet att p.polleni inte är en afrikan men orka skriva ett inlägg till om samma sak. :-7

    Mvh. Ann
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag skulle aldrig köpt fiskar till ett kar jag visste var för litet när de blev vuxna. Men det funkar väl ett tag antar jag... Vad är frågan egentligen ?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • annahl
      Användare
      • februari 2004
      • 56

      #3
      Om man kan ha fisk i litet akvarium...lr de kräver stort från börja. *typ

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Även 150x60x60 är i minsta laget för frontosor, åtminstone om du skall ha det som "sällskapskar". Självklart kommer de klara sig upp till 10 cm i det karet du nämner, men det är svårt att lämna bort fisk bara för att de inte får plats.

        Tony Englund

        Kommentar

        • ChipseT
          Användare
          • september 2003
          • 61

          #5
          varför inte spara till ett 540 eller något med en gång istället för att köpa det där nya karet nu??

          MVH Oskar

          Kommentar

          • Mcoist
            Användare
            • oktober 2003
            • 154

            #6


            Hur länge det funkar beror på mycket hur mycket du matar med mera.

            Däremot så funkar det alldeles utmärkt med ett kar som är 150cm långt så länge gruppen inte är för stor. Frontosor är en så pass lugn fisk så det funkar trotts dess storlek skillnad med vissa fiskar som simmar fram och tillbaka hela tided medans frontosor bra liksom glider rundor sakta men kungligt.

            Du säger att du vill ha 3 frontosor vilket jag inte tycker är en bra ide. Tycker man skall ha en större grupp på ca 6 individer. iallafall minst 4st då 1 hane 3 honor om möjligt. när du nu köper som små så köp för många du vet liksom inte om du köper 4st så visar det sig att 3 är hanar vilket inte blir något roligt akvarie utan köp kanske 8st och sen sälj vidare dom fiskarna du inte vill ha brukar inte vara direkt svårt att bli av med frontosor i lite större storlekar efterssom det är svårt att få tag på efterssom dom växer väldigt långsamt.

            Lycka till
            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            • Mcoist
              Användare
              • oktober 2003
              • 154

              #7

              Kolla gärna på mina frontosor inte så många bilder på dom dock.

              men ändå på min zoon
              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              • annahl
                Användare
                • februari 2004
                • 56

                #8
                Tack det svaret tyckte jag om!!! jag har haft frontoser förr i 540 liters kar och det funka fint. tror min största hane var ca 25-30cm.

                tycker samma som du om att frontoser växer långsamt och när de väl är stora så vill många ha dem. jag har ett större akvarium just nu som där går centralare och sydamerikanare i. möjligt att jag tröttnar på dem när frontoserna vuxit till sig så man bytar kar helt enkelt. :-)

                återigen. TACK!!!

                MVH. Ann

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Lustigt att du väntar på ett svar du tycker om och går efter det. Då får man ju alltid sin vilja fram...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    p. polleni är visst afrikaner ....

                    ett par sånna funkar nog bra med frontoser men 540 känns litet för fyra frontoser å 2 polleni.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • annahl
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 56

                      #11
                      Zaphi: whatever

                      Kommentar

                      Arbetssätt...