Odlad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #16
    Typlokalen för L. caeruleus är tydligen Nkhata bay, så skulle L. caeruleus splittras så är det populationen där som får behålla namnet. Det är per definition den riktiga caeruleus.

    Vid en eventuell split så har den "riktiga Golden" från Lion's Cove inget latinskt namn. Den som gör beskrivningen kan välja namnen "tanganicae" eller "jansoni" eftersom de redan är felaktigt använda för Golden, men jag skulle tippa att personen ifråga INTE gör det, utan hittar på ett helt nytt.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Tricella

      Lion´s Cove är i Kakusa. Det är alltså samma fångstplats som menas. Kakusa var nog första namnet som gavs och Lion´s Cove är nog det mer exakta, tillika då det rätta (för tillfället).
      Enligt Ad Konings är Lion's Cove och Kakusa [u]inte</u> samma plats. Själv vet jag inte men jag litar på honom i det fallet. I hans böcker finns också foton på Labidochromis caeuleus från båda lokalerna, jag tycker att dom skiljer sit åt ganska mycket.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Det stämmer Micke. "Fransmannen" (och jag) var fel ute här...

        En bättre bild av det hela kan man få på denna länk:

        "The Aquaristic History Of The Yellow Labidochromis"



        För övrigt väldigt intressant att läsa om "Lion´s Cove"-Golden där det skrivs om att denna varierar i färg. Den kan vara helgul, men också ha inslag av vit nedre halva. Det som "vi" anser vara en avelsdefekt hos Golden kan, rent teoretiskt, vara en naturlig färgskillnad som uppkommer inom arten "Lion´s Cove".

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #19
          Enligt kartan i "Malawiciklider i sin naturliga miljö" av Ad Konings ligger Kakusa ca 5 mil (fågelvägen) norr och Lion's Cove. Fångstplatsen för "Electric yellow" anges i samma bok vara "några kilometer söder om Lion's Cove"
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          Arbetssätt...