Odlad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChipseT
    Användare
    • september 2003
    • 61

    Odlad?

    Är denna fram avlad eller finns den i Malawi sjön?


    Finns väl? eller?

    MVH Oskar
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Bilden är tagen av Ad Konings i sjön.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      Gissa min son...
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • ChipseT
        Användare
        • september 2003
        • 61

        #4
        ok..
        tackar
        va lite osäker, men hur vet ni att bilden e tagen i sjön?

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          det såtr juh på sidan

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av expN

            det såtr juh på sidan
            Var?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Såhär står det

              "Utbredning:
              Malawisjön: Nkhata Bay, Malawi."

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Det där är väl den äkta caeruleus, medan den gula formen (Golden) förmodligen är en obeskriven art?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9


                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Tackar, Tricella.
                    Slutsatsen jag drar från malawicichlids information är att man nog inte bör blanda vita/blåvita caeruleus med gula "caeruleus".

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      I ad's senaste feta bok så har han en karta med alla färgvarianter, från knallgula till vita. De har ju också blivit de populäraste såklart eftersom de emellan mer ser ut som gula som tappat färg eller nått. Det finns cirka 10 olika har jag för mig (har inte boken framför mig).

                      Det är samma art, olika fångstplatser bara, vilket ger olika färger... Tror inte det finns nän "äkta" caeruleus...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        "Det är samma art, olika fångstplatser bara, vilket ger olika färger"... Så skulle man ju kunna säga om nästan alla arter i Malawisjön, egentligen.

                        Det finns ingen skarp gräns mellan population och art, men oftast brukar man anse att om fisk i ett område har ett utseende som är skilt från hur de ser ut i andra områden, så är det en separat art.

                        Det är alltså fullt tänkbart att de fiskar som säljs som "caeruleus" egentligen är kanske 10 olika arter, men eftersom den ursprungliga beskrivningen av caeruleus rörde en blåvit fisk med svart på rygg- och analfena från en viss lokal, kommer den i alla händelser fortsätta vara caeruleus.

                        Det är trots allt rätt svårt att hitta ett artbegrepp som stöder att grupper av fiskar som är reproduktivt isolerade från varandra, och ser olika ut, är samma art.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Den "äkta" Caeruleus bör väl vara den som hittades först?...dvs Labidochromis Caeruleus "Kakusa" om jag inte missminner mig.

                          Sedan kan det kanske vara så att den inte är vetenskapligt först av Labidochromis Caeruleus-släktet. Det kan ju vara så att den vita formen kanske är den "äkta Caeruleus" och att de övriga arterna är släktets evolution där de specifika platserna utgör grunden till artens färgskillnader.

                          Det skulle vara intressant att se forskning om detta då det finns en del Golden som kan bli vita på buken och inte alls ha samma gula lyster i färgen. Kanske kan det vara foderbrist som gör det och inte en nedärvd genetisk svaghet.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            citat: Den "äkta" Caeruleus bör väl vara den som hittades först?...dvs Labidochromis Caeruleus "Kakusa" om jag inte missminner mig.
                            Lab. caeruleus "Electric Yellow" från Lion's Cove, som jag anser är den riktiga "golden", är extremt ovanlig i sjön och hittades först i början av 80-talet. Ad Konings berättade och visade foto från platsen vid sitt fördrag vid ciklidstämman i Göteborg för några år sedan. Utbredningsområdet är ytterst begränsat.
                            Här finns ett par intressanta artiklar i ämnet.

                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Lion´s Cove är i Kakusa. Det är alltså samma fångstplats som menas. Kakusa var nog första namnet som gavs och Lion´s Cove är nog det mer exakta, tillika då det rätta (för tillfället).

                              Utdrag från denna franska sida (översatt till engelska via Altavista´s babelfish):



                              citat:The yellow form, most easily available on the market aquarist is restricted at a small zone in the area of Lion' S cove in Kakusa (Malawi) and is very rare in natural environment. There is thus very little importation of wild subjects. The great majority of the subjects result from some fish recovered in Sweden by P. Brichard which then raised them on the edges of the lake Tanganyika before exporting them in the whole world (under the name of L tanganicae) depuispeu some imports took place thus making it possible to regenerate the old stocks.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...