filtermaterial och växter, vattenberedningsmedel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dizzy
    Användare
    • april 2002
    • 18

    filtermaterial och växter, vattenberedningsmedel

    bara undrar om min filtersammansättning e ok till ett 310 liters malawi kar

    kör en eheim 2215 (620 liter/timmen) och ett innerfilter från tetra tec på ca 600 liter/timmen (står det iaf på kartongen!)

    i ytterfiltret har jag i botten keramikmakaroner, sen ett lager med grovt filtertrassel och på toppen av detta lite filtervadd. i innerfiltret finns ingenting .. har tagit ut patronerna för att få bästa möjliga flås o få en bra vattencirkulation. e det något jag bör ändra eller funkar detta bra?

    sen en annan fråga ... innefiltret har jag helt under vattenytan för att jag inte ska få en massa syrebubblor i vattnet .. ser ju vädligt fint o klart ut vattnet .. men e där tillräckligt med syretillförsel tro??? strilröret till ytterfiltret e riktigt upp mot vattenytan ..

    sen .. har kört ca ett halvår med BARA stenar i karet
    köpte igår 2 växter och jag tycker dom gett akvariet en helt ny dimension .. vad tycker ni malawi entusiaster om växter?? vad jag läst mej till så existerar det ingen växtlighet i sjön

    en annan fråga med, e det nödvändigt att hälla i typ sera nitravec och aqutan ?? innbillar mej att vattnet blir bättre av detta eller klarar mej sig gott på dricksvattnet?? (bor i halland) brukar också hälla i lite jodfritt salt när jag bytar vatten

    hoppas på många svar !! svara gärna på ett tidigare inlägg från mej angående att jag vill kompletera med en art till i karet och vill då ha förslag på vad !!

    / Mathias

  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Man bör ha en pumpkapacitet på ca 3ggr vattenvolymen i ett akvarium med malawiciklider. Min egen erfarenhet är att Tetra's filter inte riktigt uppfyller den angivna pumpkapaciteten, men eftersom du ändå har en väl tilltagen kapacitet borde det inte vara några problem. Jag skulle skippat filtervadden och istället lagt i en 2-3 cm tjock skiva grovporig filtermatta överst i filtret, vadden sätter igen alldeles för snabbt. Själv använder jag aldrig strilrör i akvarier med malawiciklider, istället kör jag en riktad vattenstråle snett upp mot vattenytan för att få bäst möjliga cirkulationen på ytvattnet.
    Jag tycker inte att det är fel att ha växter i ett akvarium med malawiciklider, tycker man att det är snyggt och det fungerar så varför inte? I malawisjön finns inte mycket växtlighet, förutom en del ruggar med Vallesneria på grunt vatten.
    Olika bakteriekulturer används för att snabbare få igång funktionen i filter vid nystart av akvarier. Om man har tålamod och matar sparsamt och inte släpper i för mycket fisk den första tiden funkar det bra utan dessa tillsatser.



    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Daniel
      Användare
      • april 2002
      • 156

      #3
      Hej !

      Jodå, visst finns dt en växtlighet i Malawisjön, men dock något begränsad. främst så kan man se växter i dyiga vikar eller på grunt vatten. Växter som kan hittats i sjön är:

      Ceratophyllum, Vallisneira och Potamogeton-arter.
      Men det är endast ett fåtal ciklidarter som fångats på sådana ställen.
      Så ett helt biotopriktigt o naturligt Malwiakvarium skall igentligen inte innehålla några växter. Men det blir lätt tråkigt om man inte fått till snygga grottor etc.. Så ex: Javaormbunkar kan vara ett komplement till en liten grön flora.

      Ytterfilter:
      Jag kör med makaroner i botten, "något filtermaterial som både höjer hårdheten o tar bort nitrit" i mitten, längst upp så har jag grov blå filtervadd o fin vit filtervadd. Strilröret har jag 50/50 under och över vattenytan.

      Innerfilter:
      När det gäller innefilter så har jag min placerad precis vid vattenytan så vattnet rör på sig ordentligt

      Nitravec och Aqutan:
      Vid nystart av ett akvarier kan dessa medel snabba upp processen och skapandet av nyttiga bakterier (den sk. bakteriefloran).
      Men kan du ta vatten från ett redan inkört akvarie går det lika bra att ta vatten därifrån och hälla i det nya akvariet.

      Men jag skall säga att jag tror inte så värst mycket på de här medlen,
      jag har aldrig kört med nitrit eller vattenberedningsmedel och det har funkat utan problem hittils. Dock så anvädner jag ex: AquaSafe vid transport av fisk etc.... Säger som Micke, mata sparsamt den första tiden, och släpp inte i för mycket fisk på en gång.

      SALT:
      När jag använder salt så använder jag mig av havssalt, 0,5-1dl/100L
      Saltet gör fiskarnas slemskikt mer resistenta mot angrepp av parasiter, har en bra läkande effekt mot sår,svamp, infektienr osv..
      Framförallt har en bättre buffringsförmåga en vad JOD fritt salt har
      Men det beror också till viss del hur man sköter sina vattenbyten.

      Salt forts.


      Om det blir "rätt" ur biotopperspektiv måste väl ha att göra med vilken
      biotop man försöker efterlikna. I exempelvis malawi och tanganyikasjön så har vattet hög konduktivitet (halt lösta joner) och då blir det ju mer "biotoprikitgt" om man försöker efterlikna detta med att tillsätta viss mängd salt.

      En nackdel skulle kunna vara att om fiskarna blir angripna av någon bakterie så är dessa härdiga mot salt. man kan inte använda den enklaste metoden att bekämpa dessa.

      Salt(natriumklorid) d v s vanligt bordsalt stimulerar cellerna som producerar det sekret som omger fisken, om än så funkar havssalt ännu bättre. Detta sekret är en baktriell bariär. Mängen kan variera, men ett riktmängd är en tesked/10 liter vatten. Vissa växter tol dock inte en förhöjd "salthalt" i vattnet. Det har också den fördelen att fisken har ett bättre skydd mot nitrit.

      Det förändrar inte vattenvärderna på annat sätt än att vattnets
      ledningsförmåga ökar(konduktiviteten). Filtrerar du genom torv fungerar saltet som en katalysator, d v s mängden avgående vätejoner ökar. pH-värdet sjunker under dessa förhållanden. Du får en liknande effekt om avdunstat vatten ersätts av kranvatten.


      MVH
      Daniel

      Kommentar

      • dizzy
        Användare
        • april 2002
        • 18

        #4
        tack för alla råd !

        vad jag tänkte på va att micke sa att vattenberedningsmedel är bra vid start av akvarie .. men mitt har varit i gång lite mer än ett halvår ..alltså klarar jag mig gott utan det när jag gör mina vattenbyten? byter ca 30 % en gång i veckan

        matar gör jag en gång om dagen med räkmix .. ibland stoppar jag i en bit till på kvällen (för att dom ska växa fortare) och nån gång hoppar jag över matning helt. var köper jag det där havssaltet?
        hur ofta rengör man sitt ytterfilter?

        och hur vet jag om jag har en bra bakteriekultur i karet?? brukar oxå slamsuga botten när jag byter vatten .. detta för att få den vita kalksand jag har att förbli vit då den gärna blir grön efter en vecka .. samt att få med all fiskavföring som ligger på botten ...

        tack för er svara .. väntar på nya !

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Bakteriekulturer eller vattenberedningsmedel behöver du inte använda när ditt akvarium har kommit "igång". Normalt tar det cirka 1 månad för att filterna i ett nystartat akvarium att få igång de nyttiga bakterier som krävs för att skapa en biologisk balans. Undantag kan vara om man av någon anledning gör stora delvattenbyte(över 50%), då kan det vara idé att tillsätta vattenberedningsmedel.
          Räkmix är det överlägset bästa fodret för afrikanska ciklider, men tyvärr smutsar det ner mycket och ska helst inte användas mer än 1 gång per dag. Unfiskar som fortfarande växer bukar jag då och då ge pellets eller granulat som ett proteinrikt komplement. Täta vattenbyte är den i särklass bästa åtgärden för bättre tillväxt.
          Havssalt finns i vanliga livsmedelsbutiker, som Daniel skriver så ska saltet vara jodfritt.
          Ytterfilter rengörs när de satt igen så pass mycket att kapaciteten märkbart sjunkit. Hur ofta detta är kan jag inte säga eftersom detta beror helt och hållet på hur hårt belastade de är. Jag regör mina ytterfilter med ca 8-10 månaders intervall.
          För att se att du har en väl fungerande bakteriekultur kan du skaffa ett vattentest för nitrit. Mer om detta kan du läsa här;



          Mvh Michael Persson
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          Arbetssätt...