Sällskapstanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Sällskapstanganyika

    Halluj
    Jag sitter mitt uppe i planeringen av mit 250 l hörnakvarium som skall inredas med Tanganyikor. Jag har redan bestämt mig för Xenotilapia spilopterus.

    Tänkt uppsättning:
    6 st Xenotilapia spilopterus mabilibili
    ett par Altolamprologus calvus
    ett par av Julidochromis, vilken sort är inte klart (även om kipili-regani e grymt snygg så är J.ornatus med längsgående ränder också en favorit)
    ett par av L. ocellatus.
    Kanske ett hästnospar ( Eretmodus cyanostictus) om det skulle kunna fungera (har ett redan bland troffarna).

    Akvariet skall inredas med en stor öppen bottenyta i mitten och främre delen av akvariet, sidorna som går bak mot filterhörnan skall bli till stenhögar där altosarna och jullarna kan hålla till. Ocellatusarna får hålla till i en av framkanterna med några snäckor.

    Jag har redan finkornig sand i akvariet och hade tänkt att använda mig av knytnävsstora stenar och större i bakgrunden. Lite vallisneria hade jag även tänkt skulle täcka för filterhörnan och finnas lite här och där. Jag tror att det hade varit en bra inredning som fiskarna skulle kunna gilla.Bottenytan är stor och längden i det främre paritet och bakåt ca 25 cm är ca 1 m. sen går det in ca 70cm från båda håll till filterhörnan.

    Kan det bli något eller rekommernderar ni mig att skippa någon art? Förslag om vilka arter jag kan behöva byta ut för att få det att fungera är välkomna!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Kanske ett gäng Cyprichromis leptosoma för att fylla ut den övre delen
    av akvariet. Eller varför inte Tanganyika-Killis ? Annars tycker jag det
    bör fungera med den fisksammansättning du tänkt.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Leptosoma har jag funderat på, har hittat leptosoma från mabilibili som spilopterusen kommer ifrån. Det blir ju lite "biotop" av det =). Tanganyika-kilis är väl rätt så svåra att få tag på men annars hade det varit skoj att ha sådana. Om du vet vart de finns så maila mig.

      Snart skall jag börja köpa fiskarna som skall ner där, Altosarna och Jullarna kommer troligtvis i först, sen Xenotilapiorna och sist snäcklekarna och evetnuellt hästnosarna.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        leptosomor ska ha mer än 250 liter..

        om jag hade varit du så hade ag tagit fler av några sorter och tagit bort några.

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Ska ha och ska ha... Har inte haft några problem med att hålla
          leptosomor i akvarier av den storleken. Om man dessutom undviker att
          berätta vad som står i Ciklidboken att de egentligen kanske borde ha
          ett större akvarium så.... Skämt åsido, välj någon av de lite mindre
          leptosomorna och undvik de lite tuffare Jumbo-leptosomorna som Kitumba
          så tror jag det ska gå bra.
          Tanganyika-Killis är inte lätt att få tag i för tillfället. Periodvis
          finns det till salu, men det brukar vara långt mellan varven.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            mmm. Leptosomor har jag inte tagit med på grund av just ciklidbokens rekommendationer.

            expN :
            Att ha fler av varje sort är väl ganska svårt om det är parbildande arter? Jag kommer ju inte att handla 2 A.calvus eller 2 jullar. Det blir ju några stycken av varje som sedan får bilda par.

            Att ha fler än 2 hästnosar har jag vart med om och gör det inte igen. Jag vet inte hur den tredje överlevde parets terror men den kalarde sig, dock hade den knappt några fenor kvar.

            Xenotilapiorna skall jag inte ha fler utav eftersom de då behöver större bottenyta och jag i så fall blir tvungen o skippa de andra arterna. Jag vill helst ha några stycken arter.

            Snäcklekarna är jag inte säker på än men jag har kanske möjlighet att köpa ett par av en polare när hans börjat att para ut.

            Så jag tror att det blir ett ganska fint akvarium när det väl är klart. Det skall bli riktigt skoj när alla fiskar är på plats
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • september 2003
              • 386

              #7
              "Altosarna och Jullarna kommer troligtvis i först, sen Xenotilapiorna och sist snäcklekarna och evetnuellt hästnosarna"


              Jag skulle ha haft i xenotilapiorna och snäcklekarna först i karet och sedan kompletterat med Altolamprologusarna och Jullarna.
              Risken är annars stor att xenotiliapiorna och snäcklekarna får det hett om öronen, när de övriga redan är etablerade i sin miljö.

              Jullar och Altolamprologusar kommer att kunna ta sitt revir vilket fall som helst.

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                ok. Problemet är just nu att Altosarna och jullarna kan jag köpa vilken dag som helst. Xenotilapiorna är det däremot svårare med eftersom jag måste resa en längre sträcka för att få tag i dem. Jag vill ju inte heller vara med om (som jag lyckats med flera gånger) att det inte finns några Altosar och jullar kvar till mig i affären. Jag har nu planerat lite och Altosarna och jullarna hamnar i ett annat akvarium till att börja med och sen skall de ner i 250 akvariet efter att jag släppt ner xenotilapiorna. Snäcklekarna är det inte ens säkert att jag köper.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                Arbetssätt...