Körsbär

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    Körsbär

    Hej, undrar om nå`n vet vad körsbärsmoori går under...
    I Tanganyikaboken som Koonings skrivit så är dom på sidan där det samlas "Blackvarianter" och på t.ex. Aquarium Malawis lagerlista så går dom under Brichardi...hmmmm..[?]

    PS. Hoppas ni hade det trevligt i Stockholm i helgen...
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • pitchblack

    #2
    Vad inte Många vet är att Hatten han använder köpte han i Kenya när han var där och käkade Ciklider)))))Föresten vill han säja sina fiskar och köpa nya(anser jag) som han ska ha i sitt nya 471 liters kar med massor med Moduler från BTN..den krösusen...Han kommer att döda mig nu!!!!!

    puss på dig min bästis)))))))))))))))))))))))

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Va jag lärt mig är att körsbär är en sp. black variant. Brichardi är det iaf inte. Tropheus sp black, bulu point, mabilibili och syeswe är de varianter som kallas för körsbär. Det kan ju vara all idé att kolla upp vilken "sort" det är man får, dock är det svårt eftersom det endast är små variationer mellan dem. Troligtvis har de blandats under en längre tid i hobbyn även om det inte har varit någons avsikt.

      Jag hoppas att du skaffar dessa vackra tropheusar, de är en av de snyggaste om de har de rätta fläckarna. Detta är dock det svåraste. Inte ens de viltfångade har de "perfekta" fläckarna utan det varierar stort mellan indviderna.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Körsbär är en Black-variant. Som nämnts tidigare så finns det olika fångstplatser eller "namnbyten".

        "Bulu Point"


        "Mabilibili"

        Kommentar

        • Niklas Olsson
          Användare
          • februari 2003
          • 1156

          #5
          Fjäril, Tricella: Håller med dig..har ju alltid hört att det ska vara en Blackvariant, men man blir ju lite fundersam när man läser nå`t annat på "Malawis" lista...
          Jag har redan Körsbär men vet tyvärr inte vilken av "sorterna" jag har...

          Pitch: Jag SKA inte göra mig av me dom...
          //Niklas

          www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook
          ____________________________________

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            jag tror inte att det är många som vet vilka "sorter" de har. De enda som vet säkert är väl de som har specialbeställt nere ifrån sjön och fått försäkran om vilka det är. Kanske de som köpt f1or också men om man köper i affär så står det ju bara körsbär. Det tycker jag är väldigt synd men man kan ju inte göra nå't åt det. Jag skulle gärna vilja ha en grupp körsbär men ekonomin och akvarieutrymmet protesterar (fyllt hörnan, bara plats till ett 250 kvar).
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Varför verkar det som om Körsbär är populärare än den mer färgade "Orange-moori" (Pemba)?

              Jag undrar om inte Mabilibili endast är ett mer rätt namn istället för Bulu Point...dvs de har bytt namnet?!?! Jag fick bara en känsla av att jag läst det någonstans, men nu är jag ute på hal is känner jag...[8D]

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                jag vet inte riktigt, det handlar kanske om utmaningen att finna de perfekta fläckarna. Pemba finns ju i varje ciklidaffär som har tropheus. Det är ju lättare att få tag i Pemba, man vill ju känna sig lite speciell och då skulle jag ha körsbär med bra fläckar =)
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Varför vill du ha bättre fläckar än genomsnittet i naturen Jonas?

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    Du vet hur Otas körsär ser ut och de går inte av för hackor (önskar nästan att jag inte sett dem "live" , de var helt enkelt underbart vackra). Jag tycker fortfarande att de flesta körsbär är riktigt snygga, en röd-orange (vad säger man?) fläck "där framme" och en där bak är riktigt snyggt, bara de är markerade och inte flyter ut och bildar "band".

                    Jag tar ett exempel: Köper du icke utfärgade Tropheus sp.black pemba så kan du nästan till 100% veta att det kommer att synas ett orange band från ryggfenana ner till buken. Sen kan bredden på bandet variera men det kommer fortfarande att synas att det är en pemba.

                    Köper du en grupp icke utfärgade körsbär så kanske de flesta får sina fläckar även om de är varierande i form. Det kan jag acceptera. Dock kan det hända så att vissa ser ut som den bulu pointen på framsidan av Aqualogs Tropheus-bok som jag inte ens visste var ett körsbär. Jag skulle gärna vilja ha en grupp som var färgade som den, de var skitsnygga men tyvärr så är det väl svårare att få tag i sådana än de "perfekta" körsbären eftersom det var en ( det är jäkligt synd att säga det här -&gt missfärgad bulu point.

                    Det är som fallet med några av mina röd rubin-hannar som blev gula. De var riktigt vackra men hade du odlat på dem och sålt dem som röd rubin?



                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • pontus
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 514

                      #11
                      Halloj på er tropheus tokiga här är en bra länk dom visar de 4 olika platserna som man fångar körsbär på.

                      I naturen kan körsbär från bulu-point ha röda,gula och vita fläckar. Där för kanske det kan vara lite av ett vågspel och köpa en vild grupp utan att ha sett den!Kul med lite gambling!
                      jag skulle inte vilja ha körsbär med gula lr vita fläckar,Även om dom kan se ut så i naturen.
                      ps. jag får min grupp på torsdag!!30 st VF blev det!!ds.
                      Passenger on Planet Earth:
                      Pet.macro nsumbu
                      Pet.moshi ikola
                      Pet.Trewavasae
                      Pet.Bulu-Point "Red"
                      Pet.orthognathus tricolor mvuna
                      Pet.Longola
                      Tr.Ilangi
                      Tr.Muzi
                      Tr.Katonga
                      Neo.Leleupi

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Enligt den länk som pontus bifogade så är min tidigare "gissning" felaktig. Den jag menar är denna:

                        citat:Jag undrar om inte Mabilibili endast är ett mer rätt namn istället för Bulu Point...dvs de har bytt namnet?!?! Jag fick bara en känsla av att jag läst det någonstans, men nu är jag ute på hal is känner jag...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...