hur mkt ska man mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • deelay
    svarade
    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

    Gör en koll på hur mycket de äter tills de tappar intresset för maten.
    Då lär man väll få mata bra länge eller?

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Gör en koll på hur mycket de äter tills de tappar intresset för maten. Gör denna test strax före innan du skall göra vattenbyte då du enkelt kan parera eventuellt överdriven nedsmutsning. Du säger att det du ger nu äter de upp på 15sek. Då tycker jag nog att du skulle kunna ge dom 50% extra av det du ger nu plus att du ger dom 2ggr/dag.

    Det skadar inte om du varierar antal ggr/dag.

    Av de erfarenheter jag har så tycker jag att variation är ett nyckelord när det gäller matning. Både själva maten som mattillfällen.
    Får fiskarna samma mat hela tiden så tycker jag att de inte leker lika ofta (kan dock vara en illusion då jag inte forskat hårt på detta utan gått på känsla). Får fiskarna för lite mat så kan det starta lek, men kan även innebära försvagade fiskar som i sin tur ger försvagad avkomma. Om fiskarna får för mycket mat så hämmar det vattenvärden och i sin tur även fiskens trivsel=lekvillighet.

    Jag har också en känsla av att räkmix i grundrecept är för "tunnt" för att fisken skall få optimal tillväxt. Kan man däremot blanda ihop en räkmix med de rätta ingredienserna som ger optimal tillväxt samtidigt som det tillgodoser artens krav på föda så kan det räcka med att ha räkmixen som 90% av den föda man ger dom. Jag tror inte att det finns ett foder som är lämpat att ge varje dag utan variation av annat foder.

    Jag varierar ganska kraftigt periodvis. Det jag varierar räkmixen med är granulat (AN Cichlid excel), pellets (Hai Feng, Simontorps Koi), flingor (Tropical SF 36% Spirulina) och fryst cyclops.

    Lämna en kommentar:


  • anders81
    startade ett ämne hur mkt ska man mata?

    hur mkt ska man mata?

    hej!!

    1.hur mkt ska man egentligen mata sina fiskar? 2.hur mkt matar ni era?

    jag matar med pellets (har matat med räkmix förut men dem blev så magra)just nu är min afiskar fina men dem växer inget vidare.Dem flesta är 2 år.Jag har ca 30 fisakr i ett 720L och jag kastar i några nyper om dagen(dem hinner äta upp det på ca 15 sek)

    malawiciklider

Arbetssätt...