faciculor och ocellatus, HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav

    faciculor och ocellatus, HJÄLP!

    hej! Har ett jätteproblem! Har sedan tidigare två honor och en hane av lamprologus ocellatus och köpte en falcicula hane. Denne hane har mycket effektivt lyckats få min ocellatus hane att gömma sig dygnet runt och fått honorna att bosätta sig vid ytan nära pumpen. Finns det något sätt att få dessa två arter att hålla sams eller måste jag göra mig av med den ena eller andra arten? Blir det bättre om falciculan får en hona eller honan kommer oxå jaga de andra?

    Akvariet är på 150 liter.

    Undrar oxå, vilekn fisk är lättast att få yngel av, om det nu skulle vara så att man måste välja bort ena eller andra arten. Det vore ju kul att få yngel någon gång...

    Finns det några fiskar som faciculorna går bättre i hop med?
    Nina Falkestav
  • Nina Falkestav

    #2
    Ingen som har ett svar?
    Nina

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 373

      #3
      när det blir på det där viset brukar det vara svårt att få ordning på det! det kommer ju inte hjälpa att ta ut Falciculahannen för han var ju sist i, det blir nog inte bättre om de grejar en hona heller, kanske bara värre om dom börjar leka. Jag skulle behålla Occelatusarna, det är ju en underbar fisk, ha en del med snäckor och sedan kanske stoppa in nån Julidochromis, t.ex transcriptus eller nån annan liten fisk som gillar stenar och ha stenar i andra änden av burken, då brukar dom kunna hålla sams. (Du har väl snäckor till Occelatusen?)
      Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • klassisk ära
        Användare
        • juli 2003
        • 139

        #4
        "Finns det något sätt att få dessa två arter att hålla sams eller måste jag göra mig av med den ena eller andra arten?"

        Kort svar: JA

        Mikael

        Kommentar

        • Nina Falkestav

          #5
          *suck* tråkigt. Fast egentligen tycker jag nog på sätt och vis mer om falciculan än ocisarna...fast jag gillar förstås oci-hanen väldigt...Svårt sits...Ändå så sa de på akvarieleasing att det borde funka de två arterna emellan... Skall prova att slänga ner litet mer sten för att se om falciculan som genom ett mirakel kanske lugnar sig då...Vilka fiskar *kan* man hålla en falcicula med då?
          Nina

          P.S Jodå ocisarna har ett 30 tal snäckor.

          Kommentar

          • Nina Falkestav

            #6
            klassisk ära. ja vad? Ja det går eller ja jag måste sälja dom ;0)
            Nina

            Kommentar

            Arbetssätt...