Julidochromis regani "kipili"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Julidochromis regani "kipili"

    Var ute hos Lasse i södra sandby idag och kompletterade min callochromis pleurospilus kigoma grupp, 3+6 nu. Köpte även ett fint Julidochromis regani "kipili" som verkade vara ett tajt par i burken de gick i. När jag kom hem koppade jag i dem i ett 150 liters med ett stenröse i. Nu verkar det som om de inte alls gillar varandra. Den större hugger lite och är allmänt grinig på den mindre. Brukar det bli så när man köper ett tajt par och släpper i dem i ett nytt kar? Några tips ?

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Ted
    Användare
    • november 2003
    • 157

    #2
    Enligt mina erfarenheter kan julidochromisar börja om helt från början, som främlingar för varann efter en större förändring..

    Jag har haft J.gombe som lekt och fungerat superbra tillsammans, men efter en ommöblering i akvariet började de bråka och ville inte alls kännas vid varandra.
    /Ted
    750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Det är väldigt vanligt att Julidochromis bråkar då de utsätts för minsta lilla förändring. Man ska dock inte "måla fan på väggen" allt för tidigt. Jag har ett enastående lekpar av J. transcriptus "Katoto" som båkar i exakt 24 timmar efter varje vattenbyte. Hanen måste stå lodrätt i hörnet bakom pumpen i 24 timmar varje söndag innan han tillåts komma ner till grottan. Detta par producerar trots detta en kull var tredje vecka.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Det verkar vara en ganska rolig fisk ändå.... Jag som trodde jullar var lika tråkiga som de såg ut.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Jag har helt ändrat uppfattning om denna "going" ! Grymt snygg fisk!

          Så då ska jag alltså avvakta och se hur det går. De kanske får jobba ihop sig igen. Jag ska ju snart släppa i dem i mitt tanganyika biotop kar.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Sofus
            Användare
            • februari 2004
            • 190

            #6
            Jag har samma erfarenhet. Mina 2 jullar (Marlieri "Magara") umgicks i ca en vecka, men sen en dag så blev den ena vrålsur och körde bort den lite mindre.
            Nu har det gått ca två veckor sen dess och inte mycket har hänt. Det enda som kan vara en ljusning är att båda två har börjat visa sig utanför sina normala revirgränser mer och mer, speciellt den större som körde iväg den mindre. Men när dom väl möts så smäller det ändå, sen åker dom tillbaks.

            Funderat en del över vad det kan bero på och har inte hittat något. Inga omfattande vattenbyten (70L-kar, byter 10L 2ggr/vecka), enda grannarna några L. Multifasciatus som inte åker långt från sina snäckor, och räkmixen jag introducerat har fungerat hur bra som helst... Men något är det väl [V]
            1m³ afrika i vardagsrummet!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
            http://www.akvarieforening.se/

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              jag köpte ett regani par, först så jagade honan bara iväg hanen hela tiden och blev galen på honom, nu tror jag att det är lek på gång.. så jag tror inte att du behöver oroa dig.. det lär gå bra för dem med.

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                sofus, lite litet kar kanske, iofs borde det juh gå bra sen när de är ett par, men i början behövde min hona mycket ytrymme oxå. sålänge hanen försöker så ska du inte ge upp.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har haft just denna art och de var väldigt trevliga att hålla och intressanta. De fungerade bra tillsammans med mina Prinsessor, men sämre med snäckskalslekare.
                  Jag hade ett par och de lekte några gånger utan att jag kunde spara några yngel.

                  Trots att de fick in en grupp Tropheus i karet tillsammans med dom så störde det inte nämnvärt paret. De kan dock vara lite aggressiva sinsemellan då honan verkar ha samma humör (återkommande snedtändning) som Paletthonor.

                  Det är verkligen en snygg Julle...med starkt gul färg. Härligt speciellt sätt att simma på med buken alltid (nästan iallafall) mot ett underlag. Ofta vertikalt mot bakgrunden...

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Idag är de fortfarande griniga på varandra. Den minste får knappt röra sig. Jobbigt.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • mikro
                      Användare
                      • november 2002
                      • 666

                      #11
                      jag köpte 4 st transcriptus gombe häromdagen också, och två av dom fann varandra direkt. Den minsta (honan?) håller sig mest i deras grotta, medan den större strövar runt och simmar förib och stryker sig mot den mindre fisken ibland. De övriga två jullarna har helt förpassats till bakom pumpar och bakgrunder, och få sig en däng så fort de tittar fram. Det känns lite tråkigt för dom, men man får väl vara glad för att det verkar vara ett par som håller ihop i alla fall.
                      /Mikael

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Jullar är mycket känsliga för två saker, förändringar av akvarieinredningen och för stora vattenbyten. Båda dessa faktorer kan få väl etablerade par att splittras.
                        Vid odling av jullar är akvarium av typen "tvåvåningsbotten" (som bl a beskrivs i Cichlids yearbook vol. 1.) ett bra knep för att odla dem rationellt utan att förändra inredningen. Jag testade detta själv under några år när jag odlade mycket jullar och det fungerade suveränt.
                        Det bygger på att man höjer upp botten i den bakre delen av karet, på den upphöjda delen bygger man upp inredning med gömställen.
                        När man sedan ska fånga upp yngel tömmer man vattnet ner till nivå med hotten i den bakre delen i karet. Sen är det enkelt att håva upp ynglen som nu är i den djupare delen av karet.
                        Eftersom dom även är känsliga för stora vattenbyten använder man delvis det begagnade vattnet när man fyller upp igen.
                        På detta sätt behöver man aldrig förändra inredningen.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Fiffigt!! Det måste väl funka med andra fiskar också...(?)
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #14
                            Hur lång tid tar der för ett "splittrat par" att bli sams igen? Finns möjligheten att de blir sams när de kommer till ett nytt kar med flera fiskar och då måste skaffa ett revir i hop att försvara ?

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • mikro
                              Användare
                              • november 2002
                              • 666

                              #15
                              Hur fungerar förresten uppvaktandet hos julidochromisar? Sker det någon form av uppvaktning eller försvinner paret bara in i grottan tillsammans? Hur sker yngelvård/romvaktandet? Är det något paret delar på eller är det bara någon part som står för det?
                              /Mikael

                              Kommentar

                              Arbetssätt...